لاستیک | قیمت لاستیک | بازار لاستیک | قیمت جدید لاستیک
فاجعه در صنعت تایر کشور / قیمت لاستیک تغییر می کند؟
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با تاکید بر این که وضعیت فعلی برای صنعت تایر قابل تحمل نیست، گفت: دولت باید در تصمیماتی که برای صنعت تایر گرفته می شود، تجدیدنظر کند؛ چراکه این صنعت، یک خانواده ۵۰ هزار نفری است و ما به عنوان بنگاههای اقتصادی به دنبال سود متعارف هستیم تا بتوانیم اشتغال را حفظ کرده و کالای با قیمت مناسب به دست مردم برسانیم.
تنظیم بازار لاستیک خودرو توسط دولت، یکی از مسائل مهم در صنعت خودروسازی است. با توجه به اهمیت لاستیک برای عملکرد، ایمنی و صرفه جویی در سوخت خودرو، تنظیم بازار لاستیک می تواند تأثیر قابل توجهی بر روی اقتصاد، تولید و بهره وری داشته باشد. دولت می تواند با ایجاد قوانین و مقررات کنترلی برای واردات و تولید لاستیک، نرخ قیمت ها را کنترل کند و تضمین کند که مصرف کنندگان از محصولات با کیفیت و قیمت مناسب بهره ببرند. همچنین، تنظیم بازار لاستیک، می تواند به تناسب اندازه لاستیک با خودروها کمک کند و در نتیجه به بهره وری سوخت و افزایش ایمنی رانندگان کمک کند. به طور کلی، تنظیم بازار لاستیک به عنوان یک استراتژی دقیق و خوب، می تواند در تأمین نیازهای خودروسازان، مصرف کنندگان و اقتصاد کشور مؤثر باشد.
جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر گفت: به دلیل شرایط نابرابری که به صنعت تایر تحمیل شده، کارخانجات تولیدی دو سال سخت را پشت سر گذاشته اند؛ به نحوی که در سال ۱۴۰۱ همه شرکتها به دلیل قیمتگذاری دستوری در وضعیت زیاندهی قرار گرفتند.
این فعال صنفی افزود: قیمتگذاری دستوری سبب شد صادرات معکوس توسط برخی تجار شکل بگیرد و بعد هم که بازار شیرین شده بود، صادرات غیررسمی ادامه پیدا کرد؛ بنابراین باید به صراحت گفت که ادامه نوع دیدگاهی که وزارت صمت در یکی دو سال اخیر داشته، سبب شده تا در دی و بهمن ماه سال گذشته، با بحران تامین تایر در بازار مواجه شویم.
وی ادامه داد: در سال جاری هم با مشکل کمبود ارز مواجه و به تبع آن در ۶ ماهه اول سال، با کاهش تولید روبرو شدیم که این امر، اثر منفی در بازار گذاشت و التهاب تشدید شد؛ ضمن اینکه قیمتگذاری دستوری و عدم تامین ارز تولید را زیانده کرده و در چنین شرایطی همکاران ما علاقهای به تولید نداشتند، اگر تولیدی هم شد در جهت رفع نیاز مردم و برداشتن باری از دوش مسئولان نظام بود.
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با تاکید بر این که وضعیت فعلی برای صنعت تایر قابل تحمل نیست، گفت: دولت باید در تصمیماتی که برای صنعت تایر گرفته می شود، تجدیدنظر کند؛ چراکه این صنعت، یک خانواده ۵۰ هزار نفری است و ما به عنوان بنگاههای اقتصادی به دنبال سود متعارف هستیم تا بتوانیم اشتغال را حفظ کرده و کالای با قیمت مناسب به دست مردم برسانیم.
میرزایی با تاکید بر پیگیریهای این انجمن برای حذف قیمتگذاری دستوری، توضیح داد: در ستاد تنظیم بازار جلسهای برگزار شد و مصوبهای داشتیم که ارز ترجیحی از صنعت تایر حذف و قیمتگذاری در اختیار انجمن بر اساس ضوابط و سود ۱۷ درصدی باشد و از حالت پیشینی به پسینی برسد.
به گفته وی، بر این اساس قرار شد قیمتگذاری آزاد و ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شود؛ ضمن اینکه ارز ترجیحی تبدیل به نیمایی و ارز آزاد ۵۰ هزار تومانی گردید، اما متاسفانه قیمتگذاری را مشروط به این کردند که التهاب در بازار کم شود؛ در حالیکه ما معتقد بودیم چون قیمتگذاری درست نیست، کنترل و برطرف کردن التهاب بازار سخت میشود.
وی اظهار داشت: با همت دوستان تولید افزایش پیدا کرد و توزیع کنندگان نیز همراه شدند و التهاب در بازار کاهش پیدا کرد. در حال حاضر یک مقدار کمی در رینگ ۱۳ التهاب داریم که حل خواهد شد. متاسفانه اعتمادی که باید مسئولان به این صنف داشته باشند وجود ندارد و کسانی در جلسه ستاد تنظیم بازار دعوت میشوند و تصمیمگیری میکنند که اطلاعات غلط دارند.
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر تصریح کرد: یک اتفاق بد دیگر در صنعت تایر رخ داده و آن این است که دولت برای واردات یارانه میدهد که این مغایر با سیاستهای حمایت از تولید است و خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم. برخی از گروههای محصولی تایر با ارز ترجیحی وارد کشور میشود و قدرت رقابت را از تولیدکنندهای که با ارز نیمایی و آزاد تولید میکند گرفته است.
میرزایی گفت: برای تولیدات داخل قیمت مصوب داریم، اما برای وارداتیها این نرخگذاری وجود ندارد، ضمن اینکه نظارت بر واردات دقت لازم را ندارد و برخی کالاها وارد میشود که اصلا تولیدکنندهاش مشخص نیست؛ این درحالی است که تایر موضوع حساسی است و میتواند برای مصرف کننده خطرات جانی به دنبال داشته باشد.
نظر شما