سبقت شرکت تازه وارد از اپل و مایکروسافت

انویدیا که به ساخت تراشه های گرافیکی مشهور است، توانست از اپل هم پیشی گرفته و در حال حاضر به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شود.

سبقت شرکت تازه وارد از اپل و مایکروسافت

انویدیا که مدت‌هاست به دلیل ساخت تراشه‌های گرافیکی مشهور شده بالاخره توانست جایگاهش را تثبیت کند. گزارش‌های جدید حاکی از آن است که این تولیدکننده با اقتدار از رقبایش پیشی گرفته و به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شد.روز سه شنبه سهام این تراشه ساز ۳.۶ درصد رشد کرده و ارزش بازار این شرکت را به ۳.۳۴ تریلیون دلار رساند. اعداد و ارقام جدید نشان‌دهنده این است که حتی اپل هم نتوانست انویدیا را شکست بدهد.

تراشه‌ساز گرافیکی که اکنون ۳.۳۲ تریلیون دلار ارزش دارد اوایل ماه جاری توانسته بود برای اولین‌بار به دارایی ۳ تریلیون دلار دست یافته و از اپل پیشی بگیرد.

سهام انویدیا از ابتدای سال تاکنون رشد ۱۷۰ درصدی را تجربه کرده است. گزارش درآمد سه ماهه اول این شرکت در ماه می از آمار قبلی یک پله بالاتر رفت. در واقع سهام این شرکت از سال ۲۰۲۲ تاکنون ۹ برابر شده. به نظر می‌رسد هوش مصنوعی مولد سود خوبی را برای انویدیا فراهم کرده است.

هم زمان با رشد سهام این شرکت که حالا یکی از ارزشمندترین شرکت جهان لقب گرفته در روز سه شنبه، سهام اپل ۱.۱ درصد سقوط کرد و ارزش بازاری ۳.۲۹ تریلیون دلاری را به سازنده آیفون داد. چنین پیشرفتی خیلی هم دور از ذهن نبود چرا که امروز بسیاری از غول‌های فناوری برای تامین تراشه‌های خود سراغ انویدیا می‌روند.

در حال حاضر انویدیا حدود ۸۰ درصد از بازار تراشه‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در مراکز داده را در اختیار دارد، «کسب‌وکاری که به‌عنوان OpenAI، Microsoft، Alphabet شناخته می‌شود.»

سایر رقبا از جمله متا و آمازون برای پیدا کردن پردازنده‌های مورد نیاز برای ساخت مدل‌های هوش مصنوعی و اجرای حجم‌های کاری بسیار زیاد رقابت کرده‌اند اما نهایتا انویدیا توانست پیروز رقابت‌ها شود. در سه ماهه اخیر، درآمد کسب و کار مرکز داده انویدیا با ۴۲۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۲۲.۶ میلیارد دلار رسیده که حدود ۸۶ درصد از کل فروش این سازنده تراشه را تشکیل می‌دهد.

Nvidia که در سال ۱۹۹۱ تأسیس شد، چند دهه اول خود را عمدتاً به عنوان یک شرکت سخت افزاری سپری کرد که تراشه‌هایی را برای گیمرها برای اجرای عناوین سه بعدی می‌فروخت. پس از آن کم کم در تراشه‌های استخراج ارز دیجیتال و اشتراک‌های بازی‌های ابری هم مهارت پیدا کرد.

اما در دو سال گذشته، سهام انویدیا رشد بی سابقه‌ای را تجربه کرد زیرا وال استریت فناوری این شرکت را به عنوان موتور انفجار در هوش مصنوعی که هیچ نشانه‌ای از ضعف در آن دیده نمی‌شود، تشخیص داده است. بر اساس گزارش فوربس، این تجمع، دارایی خالص جنسن هوانگ، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل، را به حدود ۱۱۷ میلیارد دلار رساند و او را به یازدهمین فرد ثروتمند جهان تبدیل کرد.

سایر رقبا هم بیکار ننشسته‌اند. سهام مایکروسافت در سال جاری تاکنون حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. این غول نرم‌افزاری پس از اینکه سهم قابل توجهی در OpenAI گرفت و مدل‌های هوش مصنوعی استارت‌آپ را در مهم‌ترین محصولات خود از جمله آفیس و ویندوز ادغام کرد، یکی از ذینفعان اصلی رونق هوش مصنوعی بوده است. مایکروسافت یکی از بزرگترین خریداران واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) انویدیا برای سرویس ابری Azure بشمار می‌رود. این شرکت به تازگی نسل جدیدی از لپ‌تاپ‌هایی را که برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی طراحی شده‌اند به نام Copilot+ منتشر کرده است.

به هرحال انویدیا به عنوان یک تازه وارد به لیست ارزشمندترین شرکت جهان و ایالات متحده راه یافته است. در سال‌های اخیر این عنوان بین اپل و مایکروسافت ردو بدل می‌شد.

صعود انویدیا به قدری سریع بوده که این شرکت هنوز به میانگین صنعتی داوجونز، معیار سهام ۳۰ شرکت از ارزشمندترین شرکت‌های ایالات متحده، اضافه نشده است. در کنار انتشار درآمد ماه گذشته، انویدیا از تقسیم سهام ۱۰ به ۱ خبر داد که از ۷ ژوئن اجرایی شد. این تقسیم به انویدیا فرصت بهتری برای اضافه شدن به Dow می دهد، که یک شاخص وزنی قیمتی است، به این معنی که شرکت‌هایی با قیمت سهام بالاتر، به جای ارزش بازار، نفوذ زیادی روی معیار دارند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها