اختصاصی تیتر کوتاه؛

همه ایکس‌های قبل از ماسک

روز دوشنبه، توییتر از نام جدید و در کنار آن، لوگوی جدید رونمایی کرد. رونمایی از این لوگو که حرف X است، همان جنجالی را به پا کرد که از زمان خرید توییتر در اکتبر گذشته از سوی ماسک برپا شده بود.

همه ایکس‌های قبل از ماسک

یکی از سوالات این است که اگر نماد توییتر دیگر پرنده نیست، آیا پست‌ها همچنان «توییت» (به معنی صدای پرنده یا جیک جیک) هستند؟ در X به توییت می‌گویند «زینگ»؟! اصلا چرا ماسک این حرف را انتخاب کرده است؟

به گزارش تیتر کوتاه، این انتخاب ممکن است با سن ماسک ارتباط داشته باشد. پس از انتشار رمان داگلاس کوپلند در سال ۱۹۹۱ با عنوان «نسل ایکس: قصه‌هایی برای یک فرهنگ سرعتی» X تبدیل به حرفی محبوب شد. ایلان ماسک در زمان انتشار این کتاب ۲۰ ساله بود و جزو نسل X به حساب می‌آید.

 X در دهه ۱۹۹۰جذابیت خاصی برای اهداف بازاریابی داشت. این علامت نشانه‌ای از کاهش سلطه و اقتدار و با مصرف‌گرایی توده همراه بود. X نماد محصولات عمومی بود، بنابراین X می‌توانست هم نشانه سرکشی باشد و هم علامتی برای تولید انبوه.

بعدا کسب‌وکارهای بزرگ نیز از این حرف استقبال کردند تا از محبوبیت آن سود ببرند. X Games در سال ۱۹۹۵ آغاز به کار کرد. وجه تسمیه آن به واژه extreme بازمی‌گشت که اصطلاحی برای توصیف ورزش‌هایی مانند اسنوبورد بود. این ورزش فقط در سال ۱۹۹۸ اجازه حضور در المپیک را پیدا کرد.

کنسول بازی ویدیویی Xbox نیز در سال ۲۰۰۱ وارد بازار شد.

نوازندگان و هیپسترها (دنبال‌کنندگان راک و جاز) از حرف X برای تاسیس کمپانی‌های موسیقی استفاده کردند.

الی بونرز و آدام سیلورمن در سال ۱۹۹۱ فروشگاه پوشاک XLARGE (برند مورد علاقه گروه هیپ هاپ بیستی بویز) را در لس آنجلس افتتاح کردند. همچنین کیم گوردون و دیزی فون فورث، برند لباس X-Girl را در سال ۱۹۹۴ راه‌اندازی کردند.

البته X محدودیت‌هایی نیز دارد. مایکل راک، ۶۴ ساله و یکی از شرکای شرکت ۲X۴، شرکت مشاوره برندینگ مستقر در نیویورک و پکن، در مورد لوگوی جدید توییتر گفت: «این حرف در معنای لغو یا انکار، معنادار است.»

به هرحال، ژن X نخستین نسلی بود که یک حرف، خاص خود داشت، و حتی اگر نسل X این اسم را دوست نداشتند، به غیرقابل تعریف بودن آن افتخار می‌کردند. در هر صورت، این نام ماندگار شد و به نظر می‌رسد واقعا تاثیری طولانی و قوی در روح و روان ایلان ماسک داشته است.

X به عنوان یک حرف، تا سال ۱۹۹۸ کمتر به چشم رقیبی در میان نام‌های تجاری دیده می‌شد. در آن زمان، اپل حرف کوچک i را در iMac استفاده کرد. i در مقایسه با ضربدر خشونت‌آمیز X، میانه‌رو، خودارجاع و به طرز زیادی متناسب با شمایل انسان بود- نقطه کوچک i مانند سری بر بدن انسان است، شبیه انسانی ایستاده، آماده تسخیر جهان.

منبع: لس آنجلس تایمز

اکرم امینی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد