آینده صنعت حمل و نقل به هوش مصنوعی وابسته است

در حال حاضر، شرکت‌های پیشرفته، در بخش‌های مختلف از جمله خدمات مشتری و عملیات باربری خود، از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند. گفته می‌شود که هوش مصنوعی تمامی صنایع از جمله صنعت حمل و نقل را دستخوش تحول خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی نقش هوش مصنوعی در مدیریت حمل و نقل بپردازیم.

آینده صنعت حمل و نقل به هوش مصنوعی وابسته است

نقش هوش مصنوعی در مدیریت حمل و نقل | آینده متفاوت است!

فناوری همیشه یکی از محرک‌های مهم شرکت‌های موفق حمل‌و‌نقل و باربری بوده است. با اینکه برخی از فعالان این حوزه همچنان به برنامه‌ریزی روی وایت‌برد و پوشه‌های مشتری چسبیده‌اند، اما بخش بزرگی از این صنعت از نرم افزارها و مدیریت ارتباط با مشتری استفاده می‌کنند. در حال حاضر، شرکت‌های پیشرفته، در بخش‌های مختلف از جمله خدمات مشتری و عملیات باربری خود، از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند. گفته می‌شود که هوش مصنوعی تمامی صنایع از جمله صنعت حمل و نقل را دستخوش تحول خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی نقش هوش مصنوعی در مدیریت حمل و نقل بپردازیم.

هوش مصنوعی دقیقا چیست؟

شاید اصطلاح هوش مصنوعی تصاویری از ربات‌هایی در داستان‌های آخرالزمانی علمی-تخیلی را به ذهن متبادر کنند که می‌خواهند نسل بشر را از بین ببرند. اما این فناوری بیش از نیم قرن است که به نوعی در دنیای واقعی وجود داشته است. دانشمندان می‌گویند هوش مصنوعی قادر به تعامل با عامل انسانی است، بدون اینکه انسان متوجه شود که با آن ارتباط برقرار می‌کند. شما به احتمال زیاد از این فناوری در زندگی خود هر روز استفاده می‌کنید.

تعریف ساده هوش مصنوعی عبارت است از نرم‌افزاری کامپیوتری که برای انجام وظایفی که معمولا به هوش، هدفمندی و سازگاری انسان نیاز دارد، ساخته شده است. روش کار هوش مصنوعی به این صورت است: نرم‌افزار ورودی‌ها، مجموعه داده‌ها و محیط آن را تجزیه و تحلیل می‌کند، سپس الگوریتم‌ها بر اساس اطلاعات طبقه‌بندی‌شده، دست به تصمیم‌گیری و پیش‌بینی می‌زنند.

نکته مهم این است همچنان که الگوریتم این فرآیندها را تکرار می‌کند، با شناسایی الگوهای موجود در داده‌ها و بهبود عملکرد خود، تحت «یادگیری ماشینی» قرار می‌گیرد. نتیجه حاصل، برنامه‌های رایانه‌ای است که می‌توانند ضمن حل مسایل، راهکارهایی نیز توصیه کنند.

البته هوش مصنوعی یک فناوری دور از دسترس نیست؛ شما هم در حال حاضر از آن در دنیای واقعی برای کارآمدتر کردن فرآیندها، خودکار کردن وظایف و تصمیم‌گیری استفاده می‌کنید. به عنوان مثال، وقتی که به جستجو در گوگل می‌پردازید، بسته به مکانی که در آن هستید، گوگل نتایج متناسب با مکان‌تان را به شما ارائه می‌دهد.

هوش-مصنوعی-حمل-و-نقل1

کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت حمل و نقل

هوش مصنوعی می‌تواند با خودکارسازی فرآیندها و تحلیل لحظه‌ای داده‌ها، به شرکت‌های حمل و باربری کمک کند تا کارایی عملیات خود را بهبود بخشند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند برای ردیابی و پیش‌بینی تقاضا، برنامه‌ریزی مسیرها و بهینه‌سازی عملیات استفاده شود. شرکت‌های حمل و نقل با استفاده از هوش مصنوعی جهت تجزیه و تحلیل، می‌توانند مزیت رقابتی به دست آورند و نتیجه نهایی خود را ارتقا دهند. در ادامه به مهم‌ترین نقش‌های هوش مصنوعی در مدیریت حمل و نقل اشاره می‌کنیم.

  • برنامه‌ریزی حمل و نقل

  • پیش‌بینی تقاضا

  • فروش و بازاریابی

  • مدیریت بهینه ناوگان

  • برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی هوشمند مسیر

برنامه‌ریزی حمل و نقل

هوش مصنوعی مدت‌هاست که در برنامه‌ریزی حمل و نقل برای کمک به جابجایی کارآمدتر کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل اهمیت بیشتری پیدا کرده، زیرا حجم داده‌های موجود به طور تصاعدی افزایش یافته است. هوش مصنوعی می‌تواند به غربال کردن این داده‌ها برای یافتن الگوها و روندهایی کمک کند که می‌توانند برای بهینه‌سازی جابجایی کالاها موثر واقع شوند.

پیش‌بینی تقاضا

هوش مصنوعی می‌تواند به پیش‌بینی تقاضا نیز کمک کند. مزیت اصلی استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت و برنامه‌ریزی حمل و نقل این است که می‌تواند عوامل مختلفی را در نظر بگیرد که می‌توانند بر تقاضا تاثیر بگذارند، مانند شرایط آب‌وهوایی. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند از داده‌های گذشته درس بگیرد و دقت خود را در طول زمان بهبود بخشد.

گفته می‌شود که در آینده، هوش مصنوعی برای پیش‌بینی تقاضا اهمیت بیشتری هم پیدا خواهد کرد. همچنان که داده‌ها به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند، هوش مصنوعی می‌تواند عوامل بیشتری را در نظر بگیرد و دقیق‌تر عمل کند. علاوه بر این، با توجه به بهبود هوش مصنوعی در پیش‌بینی، شرکت‌ها می‌توانند از آن برای تصمیم‌گیری استراتژیک‌تر در مورد تدارکات خود، مانند مسیرهای حمل و نقل استفاده کنند.

فروش و بازاریابی

صنعت حمل و نقل به سرعت در حال پیشرفت است و هر روز پیچیده‌تر می‌شود. بسیاری از شرکت‌های حمل برای همگام شدن با رقبا، در بخش فروش و بازاریابی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این فناوری می‌تواند به شرکت‌های حمل و نقل کمک کند تا بسیاری از وظایف فروش و بازاریابی (از تولید سرنخ و تقسیم‌بندی مشتری گرفته تا قیمت‌گذاری) را خودکار کنند و بهبود بخشند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد رفتار، سلایق و روندهای مشتری ارائه دهد. شرکت‌های حمل و نقل که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، می‌توانند مشتریان خود را بهتر درک کنند و خدمات شخصی‌تر و مرتبط‌تری به آنها ارائه دهند. بدین ترتیب فروش و بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی به مدیریت شرکت‌های حمل و نقل کمک می‌کند تا کارایی عملیاتی خود را بهبود بخشند و تجربه و رضایت مشتری خود را افزایش دهند.

مدیریت بهینه ناوگان

هوش مصنوعی امکان نظارت لحظه‌ای وسایل نقلیه و دارایی‌ها را فراهم می‌کنند و بینش‌های ارزشمندی در مورد مکان و وضعیت آنها ارائه می‌دهند. این داده‌ها به شرکت‌های حمل و نقل برای بهینه‌سازی مدیریت ناوگان کمک می‌کنند. بدین ترتیب می‌توان از برنامه‌ریزی مسیر کارآمد، کاهش زمان بیکاری، به حداقل رساندن مصرف سوخت و جلوگیری از خرابی از طریق تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده اطمینان حاصل کرد. پیاده‌سازی هوش مصنوعی در مدیریت حمل و نقل منجر به تصمیم‌گیری بهتر و در نتیجه کاهش هزینه و بهبود تخصیص منابع می‌شود.

برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی هوشمند مسیر

الگوریتم‌های هوش مصنوعی همراه با پتانسیل داده‌های اینترنت اشیا به طور لحظه‌ای به مدیران حمل و نقل در برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی مسیر هوشمند کمک می‌کنند. این شرکت‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن عواملی مانند تراکم ترافیک، شرایط آب‌وهوایی، زمان تحویل و قابلیت‌های خودرو، مسیرهای بهینه‌ای ایجاد کنند تا مصرف سوخت به حداقل برسد، زمان سفر کاهش یابد و تحویل به موقع انجام شود. این فناوری‌ها امکان تنظیمات پویای مسیر در پاسخ به شرایط لحظه‌ای نیز فراهم می‌کنند و مدیریت حمل‌ونقل کارآمد و چابک و نهایتا ارائه خدمات باربری بارتو بهتر را به ارمغان می‌آورند.

هوش-مصنوعی-حمل-و-نقل2

هوش مصنوعی، مدیریت حمل و نقل را بهینه می‌کند

آینده هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل بسیار امیدوارکننده است. همزمان با دسترس‌پذیرتر شدن داده‌ها و عملکرد بهتر هوش مصنوعی در پیش‌بینی رویدادها، شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند از آن برای تصمیم‌گیری استراتژیک خود استفاده کنند.

شرکت حمل و نقل بارتو یکی از برترین شرکت‌های حمل کالا در ایران است. این شرکت در زمینه حمل و نقل کالا و محصولات صنعتی، کشاورزی و تجاری فعالیت می‌کند و با استفاده از زیرساخت‌های حمل و نقل پیشرفته، به مشتریان خود خدمات باکیفیت و قابل‌اعتماد ارائه می‌دهد. اگر قصد جابه‌جایی اصولی کالا و وسایل خود را دارید، پیشنهاد می‌شود که از سری به ‌سایت بارتو زده و از خدمات این مجموعه استفاده کنید.

 

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد