پرواز اولین هواپیمای برقی سرنشین‌دار در جهان

یک شرکت آلمانی برای نخستین‌بار در جهان، یک هواپیمای برقی را که از سوخت هیدروژن مایع استفاده می‌کرد، با سرنشین به پرواز درآورد.

پرواز اولین هواپیمای برقی سرنشین‌دار در جهان

شرکت آلمانی H۲FLY که Joby Aviation در سال ۲۰۲۱ آن را خرید، در این آزمایش چهار پرواز انجام داد که یکی از آنها بیش از سه ساعت طول کشید. این دستاورد نویدبخش آینده‌ای است که در آن سوخت هیدروژن مایع می‌تواند استفاده تجاری از هواپیماهای برقی را ممکن کند.

«جوزف کالو»، هم‌بنیان‌گذار H۲FLY می‌گوید: «به‌همراه شرکای خود نشان دادیم که استفاده از هیدروژن مایع برای پروازهای بدون آلودگی در مسافت‌های دراز ممکن است. حالا می‌خواهیم فناوری خود را برای هواپیماهای منطقه‌ای و دیگر کاربردها توسعه دهیم و نخستین هدفمان که اهمیت بالایی دارد، حذف آلودگی کربنی از پروازهای تجاری است.»

هواپیمای برقی HY۴ چقدر می‌تواند پرواز کند؟

در این پرواز از هواپیمایی موسوم به HY۴ استفاده شد که با استفاده از سوخت هیدروژن مایع به‌جای هیدروژن گازی به برد پروازی دو‌برابری دست یافت و حالا می‌تواند تا ۱۵۰۰ کیلومتر پرواز کند. اگرچه روش‌های دیگری هم برای تأمین سوخت پاک برای هواپیماها وجود دارد، اما هیچ‌کدام به‌اندازه سوخت هیدروژن کاربردی نیستند.

این پروژه دنباله‌ای بر پروژه HEAVEN از کنسرسیومی در اروپاست که توسط H۲FLY رهبری می‌شود. این کنسرسیوم قابلیت استفاده از هیدروژن مایع و کرایوژنیک در هواپیماها را بررسی می‌کند. استفاده از هیدروژن کرایوژنیک (LH۲) به هواپیماها کمک می‌کند تا نسبت به استفاده از هیدروژن گازی فشرده (GH۲) وزن کمتری داشته باشند.

شرکت H۲FLY در گام بعدی به‌دنبال تجاری‌سازی این فناوری خواهد بود. آنها می‌خواهند در سال ۲۰۲۴ مرکز هواپیمایی هیدروژن خود را در فرودگاه اشتوتگارت آلمان افتتاح کند. این مرکز تجهیزات لازم برای استفاده از سوخت هیدروژن در هواپیماها را ارائه می‌کند و قرار است به هابی برای آینده صنعت هوانوردی اروپا تبدیل شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها