تاکسی فرسوده | صنعت خودرو | اتوبوس برقی

حداقل هزینه برای نوسازی تاکسی های فرسوده / خرید اتوبوس های برقی برای کلانشهرها

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سوخت در تهران و کلانشهر‌ها از کیفیت خوبی برخوردار است٬ اما عملکرد سوخت بستگی به عملکرد خود خودرو دارد.

حداقل هزینه برای نوسازی تاکسی های فرسوده / خرید اتوبوس های برقی برای کلانشهرها

کیفیت سوخت نقش مهمی در تعیین میزان آلودگی هوا دارد. سوخت نامناسب می‌تواند باعث تولید اکسیدهای نیتروژن، سولفور و ذرات معلق شود که تماماً به آلودگی هوا و افزایش آلودگی هوای شهری منجر می‌شوند. از سوی دیگر، استفاده از سوخت‌های با کیفیت و تمیزتر می‌تواند منجر به کاهش انتشار گازهای آلاینده شود و برای حفظ کیفیت هوای محیط زیست مؤثر باشد. از اینرو، انتخاب سوخت‌های با کیفیت برای استفاده در خودروها و صنایع، می‌تواند نقش مهمی در مدیریت و کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

داریوش گل‌علیزاده رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص تاثیر خودروهای دیزلی روی هوای پاک گفت: بر اساس مطالعه سیاهه انتشار کلانشهر‌های کشور به ویژه شهر تهران، سهم منابع متحرک اعم از اتوبوس، مینی‌بوس، موتورسیکلت، تاکسی، کامیون و خودرو‌های شخصی در آلایندگی کلانشهرها، ۶۰ درصد در تولید ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است که امروز آلاینده اصلی تهران و سایر کلانشهر‌های ما هستند.

وی ادامه داد: از این منابع، خودرو‌هایی که سوخت دیزلی دارند ۳۲ درصد از ۶۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهند.جنس ذرات معلقی که در هوای تهران منتشر می‌شود از جنس دوده و منشا آن سوخت‌های فسیلی به ویژه سوخت‌های دیزلی ناشی از حمل‌ونقل عمومی شامل اتوبوس‌هاست.

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: پیمایش بیشتر این دستگاه‌ها و فرسودگی بیش از ۸۵ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما باعث رقم خوردن این حجم از آلودگی شده است و همچنین باعث شده تا ما شاهد تردد بیشتر خودرو‌های شخصی و تک‌سرنشین باشیم چرا که متاسفانه حمل‌ونقل عمومی به دلیل عدم توسعه و نوسازی در طی سنوات گذشته با یک ناکارآمدی مواجه است و پوشش کاملی را برای مناطق مختلف تهران ندارد و همچنین مردم احساس آسایش در خودرو‌های حمل‌ونقل عمومی را ندارند.

کیفیت سوخت در کلانشهرها به چه صورت است؟

گل‌علیزاده بیان کرد: سوخت در تهران و کلانشهر‌ها از کیفیت خوبی برخوردار است و حتی محتوای گوگرد سوخت‌هایی که در کل استان تهران توزیع می‌شود بین یورو ۴ و یورو ۵ است، اما عملکرد سوخت وابسته به عملکرد خود خودرو هست و زمانی که خودرو‌های دیزلی ما و اتوبوس‌های ما که بیش از ۲۰ سال سن دارند، نتوانند سوخت را خوب بسوزانند، در نتیجه افزایش کیفیت سوخت هم فایده‌ای ندارد؛ علاوه بر این اتوبوس‌های ما تجهیزات کنترلی و فیلتر جاذب دوده هم ندارند.

او گفت: تجهیزات کنترل رانندگی در خودرو‌های سواری و بنزینی نیز کاتالیست است که اگر این کاتالیست بعد از ۵ سال تعویض و از مدار خارج نشود، آن خودرو تبدیل به منبع آلایندگی می‌شود.خوشبختانه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و وزارت کشور اقداماتی را برای خرید اتوبوس‌های برقی انجام داده‌اند و برنامه‌های خیلی خوبی هم برای کلان‌شهر‌ها تعریف شده است.

گل‌علیزاده بیان کرد: موضوع بسیار خوب دیگری که در دستور کار است، طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده است که سال‌هاست انجام نمی‌شد و سال گذشته تنها ۲۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه اسقاط شد، اما با تصویب آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که به طور مشترک با آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک تهیه شده است و احتمالاً طی هفته‌های آینده به تصویب دولت می‌رسد، اسقاط تاکسی‌های فرسوده و موتورسیکلت‌ها در کلانشهر‌ها در اولویت است و انشالله ناوگان تاکسی کلانشهر‌ها را نوسازی خواهیم کرد و این اتفاق با حداقل وابستگی به منابع دولتی و از طریق تولید گواهی اسقاط انجام می‌شود.

او تصریح کرد: به عنوان نمونه برای یک تاکسی فرسوده بالای ۱۲ سال، حداقل ۲۱۰ میلیون تومان بابت تولید گواهی اسقاط به عنوان آورده مالک خودرو ایجاد می‌شود و می‌توان با یک منابع حداقلی از تجهیزاتی که شهرداری و وزارت کشور برنامه‌ریزی کرده‌اند، خودرو و تاکسی نو در اختیار آنها قرار بگیرد و تاکسی فرسوده هم از رده خارج شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها