نمایشگاه ایران آگروفود از نگاه تولیدکنندگان صنایع غذایی
نمایشگاه ایران آگروفود در معرفی و توسعه تولیدکنندگان فعال در حوزه صنایع غذایی نقش مهمی را ایفا کرده است.در این گزارش نظر برخی از فعالان حوزه صنایع غذایی را در خصوص تاثیر ایران آگروفود بر توسعه صنعت غذایی کشور و چالش های آنها در این حوزه مشاهده می کنید.
سی و یکمین دوره نمایشگاه ایران آگروفود امسال در هفته سوم خرداد ماه برگزار شد و دستاوردها و نظرات مثبت بسیاری از تولیدکنندگان صنعت غذایی و کشاورزی کشور را به همراه داشت. در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به گفت و گو با برخی تولیدکنندگان و فعالان صنعت غذایی کشور پرداختیم تا نظر آنها را در خصوص تاثیر برگزاری این نمایشگاه بر توسعه روند تولید و صادرات شرکت ها و چالش های آنها جویا شدیم.
محمد شیری نژاد مدیر عامل یکی از شرکت های تولیدکننده محصولات غذایی در استان فارس که در سی و یکمین دوره نمایشگاه ایران آگروفود حضور داشت، در رابطه با تاثیر برگزاری این نمایشگاه بر معرفی و تبلیغات برندها در مصاحبه با تیتر کوتاه گفت: نمایشگاه ایران آگروفود یکی از بهترین نمایشگاه های ایران در زمینه صنایع غذایی و کشاورزی است و ما به جهت معرفی برند خود به تجار ایرانی و خارجی در این حوزه تصمیم گرفتیم تا در این دوره از نمایشگاه شرکت کنیم که خوشبختانه تا حدودی به هدف خود رسیده ایم. ما به کشورهای امارات، عمان، قطر، عراق، افغانستان و پاکستان صادرات داریم، اما در زمینه تولید با توجه به شرایط تورم و نبود ثبات اقتصادی عموما با مشکلاتی مانند تهیه مواد اولیه رو به رو هستیم. در زمینه ثبت برند تجاری هم متاسفانه مراحل اداری با کندی پیش می رود.
احمد فلاح نیز مدیر بازرگانی یکی از شرکت های تولیدکننده گلاب و عرقیجات در شهر کرمان، در رابطه با تاثیر تحریم ها بر روند رشد صادرات محصولات صنایع گفت: مسئه تحریم ها اخیرا بخش صادرات محصولات ما را با مشکل رو به رو کرده است و روند رشدی که در گذشته در زمینه صادرات داشتیم متاسفانه کاهش پیدا کرده است. مشتری های خارجی ما گاها تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که به دلیل کیفیت خاص و برتر گلاب ما از این محصول در تولید کالای خود استفاده می کنند. اگر ثبات اقتصادی در کشور حاکم باشد، صنعت گلاب می تواند در بازه زمانی کوتاهی رشد پنجاه تا شصت درصدی داشته باشد.
وی همچنین در خصوص تاثیر نمایشگاه بر بسترسازی برای ارتباط با کشورهای خارجی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه هایی همچون نمایشگاه ایران آگروفود در معرفی محصول و ایجاد ارتباط با تجار خارجی قطعا تاثیر گذار است، اما در ادامه نیاز است تا روابط با کشورهای خارجی و مراودات مالی هم تسهیل شود که متاسفانه با وجود تحریم ها این شرایط امکان پذیر نیست. به هر حال نمایشگاه تاثیرات مثبتی بر توسعه و معرفی صنایع دارد، اما افزایش هزینه ها و نرخ تورم صعودی در این بخش هم مشکل ایجاد کرده است. به عنوان مثال هزینه غرفه ها امسال به شدت افزایش پیدا کرده که برای تولیدکنندگان و شرکت ها صنایع غذایی یک مسئله جدی محسوب می شود. انتظار ما این است که نظارت و کنترل بیشتری بر تعیین قیمت ها در این حوزه صورت گیرد تا شرکت ها بتوانند حضور پررنگ تری در چنین نمایشگاه هایی داشته باشند.
فلاح در مورد دخالت دولت در حوزه تعیین قیمت های دستوری و ضرر آن برای تولیدکنندگان و مضرف کنندگان توضیح داد: قیمت گذاری دستوری از سوی دولت سبب آسیب به بخش های مختلف صنعت می شود. به عنوان مثال اخیرا هزینه های حمل و نقل افزایش پیدا کرده است و همین موضوع سبب می شود تا این افزایش قیمت در محصول تولید شده لحاظ شده که در نهایت هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف کننده صرفه اقتصادی نداشته و سبب التهاب بازار می شود. همین مشکلات باعث می شود تا برخی تولیدکنندگان از کیفیت محصول کاسته تا جلوی ضرر خود را بگیرند که این هم منطقی نیست. بازار باید بر اساس میزان عرضه و تقاضا شکل گیرد و تولیدکنندگان در بازار رقابتی فعالیت کنند. قانون گذاری در زمینه قیمت گذاری ها نیازمند این است که قانون گذاران در بطن بازار حضور داشته و از مشکلات و مصائب آن حوزه اطلاع داشته بشند نه که فقط یک ابلاغیه دستوری صادر شود.
بابک دارفرین معاونت فروش یکی از مجموعه های صنایع غذایی مطرح در زمینه تولید مربا،عسل و حلوا ارده شکری در خصوص کیفیت برگزاری نمایشگاه ایران آگروفود توضیح داد: نمایشگاه آگروفود از نمایشگاه های قدرتمند صنایع غذایی در ایران و منطقه خاورمیانه است و سی و یکمین دوره این نمایشگاه هم خوشبختانه به خوبی برگزار شد، اگرچه مشکلاتی هم وجود داشت. به عنوان مثال با توجه به گرم بودن هوا، کنترل دمای محیط در سالن ها به خوبی انجام نشده بود و باید این مسئله با نظارت بیشتری پیگیری شود، زیرا ما در این نمایشگاه میزبان بازدیدکنندگان بسیاری هستیم و راحتی و آسایش آنها برای ما مهم است. در کل از نظر من نحوه برگزاری نمایشگاه مثبت بوده و می تواند بهتر از این هم اجرا شود.
وی همچنین در رابطه با چالش در بخش صادرات گفت: در کل صنعت کشور ما در بخش صادرات با الش رو به رو است. چالش اصلی ایران در بحث تحریم های بین المللی است که متاسفانه تمامی بخش ها را با مشکل رو به رو کرده است. به همین دلیل ما نمی توانیم مراودات مالی مناسبی با سایر کشورهای جهان داشته باشیم. امکان بازگشت ارز کالاها و محصولاتی که صادر می کنیم به راحتی مکان پذیر نیست. صنعتگران و تولیدکنندگان به دلیل همین تحریم ها در شرایط سختی قرار دارند. بحث رفع تحریم ها و تسهیل صادرات از مواردی است که در صورت رسیدگی مسئولان و برطرف کردن چالش های آن، نه تنها کیفیت کالاهای تولیدی در داخل کشور افزایش پیدا می کند، بلکه منجر به افزایش جذب نیروی کار و کاهش نرخ بیکاری می شود.
دارفرین در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر تاثیر قیمت گذاری دستوری بر جریان تولید در کشور بیان کرد: تمامی تولیدکنندگان در حوزه های مختلف صنعت با موضوع قیمت گذاری دستوری از سوی دولت مخالف هستند. قیمت گذاری دستوری برای تولیدکنندگانی که محصولی را با کیفیت بالا تولید کرده و به بازار عرضه می کنند، ضرر محسوب می شود. با توجه به شرایط تورم، تولیدکنندگان از تهیه مواد اولیه برای تولید کالا تا عرضه آن در بازار فروش، با مسائل و مشکلات بسیاری رو به رو هستند و قیمت گذاری دستوری منجر به تشدید این مسائل می شود.
نظر شما