کلیاتی در باب طراحی غرفه در سایت‌های نمایشگاهی ایران

هومن مشایخی – فعال صنعت غرفه‌سازی و نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایی غرفه‌سازان و خدمات نمایشگاهی تهران

طراحی دوبُعدی و سه‌بُعدی از نظر بنیادی اصول مشترک و از نظر اجرا و ساختار تفاوت‌های بسیاری دارند؛ در حال حاضر با وجود مشابهت، طراحی غرفه تخصصی، مستقل از طراحی گرافیک و حتی معماری است و در یک غرفه کارآمد عملا طراحی گرافیک، طراحی غرفه و حتی تولید محتوا در کنار هم نمود پیدا می‌کند و هر یک از آنها بدون دیگری اثر خود را از دست می‌دهد.

طراح غرفه باید قوانین و محدودیت‌های ساخت در سایت نمایشگاهی و حتی سالن مربوطه را در نظر بگیرد، برای مثال در برخی از سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران امکان ساخت غرفه دو طبقه وجود ندارد زیرا حداکثر ارتفاع مجاز غرفه به ۳ متر محدود می‌شود.

هومن مشایخی - 2

در سایر سالن‌ها هم نهایت ارتفاع ٤.٥ متر است و این در حالی است که در بسیاری از سایت‌های نمایشگاهی امکان ساخت غرفه‌هایی با ارتفاع ٦ متر و بیشتر هم وجود دارد و یا امکان آویختن سازه‌ها از سقف (مشابه سالن ملل در نمایشگاه تهران) فراهم است؛ قوانین مرتبط به غرفه‌های ارزی و ریالی نیز از عوامل محدودیت مضاعف در طراحی غرف است؛ به این شکل که در صورتی که مشارکت کننده خدمات پس از فروش یک برند خارجی را ارایه دهد یا کالاهای آن برند را عرضه کند، غرفه ای تخصیص یافته شامل بخش‌های ارزی و ریالی خواهد بود که اگر بنا به اشتباه طراح این دو قسمت تفکیک نشوند، هزینه‌های چندین برابری و غیرمنتظره برای غرفه ایجاد خواهد شد؛ بنابراین یک مجموعه برای طراحی غرفه در کشور ما نه تنها باید به اصول طراحی و فنی و هنری پاییند باشد، بلکه باید اطلاعاتی فراتر و دقیق تر در خصوص موضوعات مرتبط داشته باشد.

حفظ و تقویت هویت بصری مشارکت‌کننده از مهم‌ترین اصول در طراحی غرفه است. گروه غرفه‌ساز باید علاوه بر دانش طراحی از فعالیت، خدمات و کالای مشارکت‌کننده اطلاعات کافی کسب کرده و به هویت سازمانی و فلسفه طراحی بصری او اشراف داشته باشد.

شناخت بیشتر طراح از محصولات و خدمات و تلفیق آن با عناصر تصویری که نمادهای مشارکت کننده هستند از ملزومات یک طرح کاربردی است. در این شرایط طراح می‌تواند غرفه‌ای خاص برای برند سفارش‌دهنده را طراحی کند؛ در غیر این صورت طرح ارایه شده یادآوری‌های تصویری لازم و اشاره‌های کافی به هویت بصری و سازمانی را نخواهد داشت.

در مواردی که از سوی مشارکت‌کننده حوصله کافی برای پاسخگویی به سوالات غرفه‌سازان به خرج داده نمی‌شود، طرح نهایی دچار فقر شاخصه‌های بصری اختصاصی و عدم تمایز می‌شود و هزینه و زمان کلانی که مشارکت‌کننده صرف شناسایی هویت بصری و سازمانی خود کرده، به اندازه لازم و کافی در طرح آشکار نخواهد شد.

 واضح است که غرفه‌ای که در نمایشگاه تلکام برای یک شرکت مخابراتی و با تاکید بر اِلمان‌های بصری این شرکت ساخته شده و کارآمد و با هویت به نظر می‌رسد در نمایشگاه کاشی و سرامیک کاربرد نخواهد داشت.

با درک این موضوع که قسمت زیادی از برندسازی در نمایشگاه صورت می‌پذیرد، در صورتی که مشارکت‌کننده نمایشگاه هستید باید توضیحات کاملی به مجموعه غرفه‌ساز ارائه داده و اطلاعات کافی در اختیار او قرار دهید؛ در این صورت مطمئن باشید زمان ارزشمندی که طراح صرف تعامل با شما می‌کند باعث می‌شود طرحی شکیل‌تر و اصولی‌تر داشته باشید که در آن برند شما به بهترین نحو معرفی می‌شود؛ غرفه‌ای که یادآور اِلمان‌های بصری شما از قبیل لوگو و گرافیک سازمانی است.

دریافت اطلاعات کافی و ارایه پیشنهادات و مشاوره مناسب در مورد طرح به مشتری از وظایف مجموعه‌های غرفه‌ساز و خصوصا طراحان محترم بوده و از مهم‌ترین رسالت‌های طراح غرفه معرفی و ارتقای جایگاه برند مشتری است که جز با دقت نظر و صرف زمان حاصل نمی‌‌شود.

سایت‌داران محترم، خصوصا در مدیریت نمایشگاه بین‌المللی تهران در این زمینه جایگاه ویژه‌ای دارند؛ به روزرسانی قوانین و شرایط ساخت‌و‌ساز منطبق بر استانداردهای بین‌المللی و تعیین تکلیف و بازنویسی دستورالعمل‌ها در خصوص مسایلی چون غرف ارزی و ریالی و شکل تفکیک این دو و همچنین اضافه کردن زمان ساخت‌و‌ساز و جمع‌آوری غرف قطعا به بهبود کیفی محصول نهایی که در واقع همان غرفه و در نگاه وسیع‌تر خود نمایشگاه است کمک شایانی کرده و باعث افزایش ارزش تجاری و مرغوبیت نمایشگاه‌ها برای مشارکت‌کننده و بازدیدکننده می‌شود.

تیترکوتاه مدیا

آخرین مراحل غرفه سازی نمایشگاه رنگ و رزین ۱۴۰۳

هومن مشایخی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر