در گفت و گوی تیتر کوتاه با مدیرعامل نمایشگاه تبریز مطرح شد؛

صنعت نمایشگاهی در انتظار رونق با حمایت دولت جدید

ماهوتی گفت: تمرکز برگزاری رویدادهای مهم در نمایشگاه تهران و انتخاب نامناسب زمان برگزاری آنها توسط این مرکز، چالش دیگری است که فعالان نمایشگاهی با آن روبرو هستند.

صنعت نمایشگاهی در انتظار رونق با حمایت دولت جدید

صنعت نمایشگاهی به عنوان یکی از ارکان مهم تجارت و اقتصاد، نقشی کلیدی در معرفی و عرضه محصولات، تبادل اطلاعات و ارتقای سطح تعاملات بین فعالان اقتصادی ایفا می‌ کند. در این راستا، فعالان این صنعت از دولت جدید انتظار دارند که توجه ویژه‌ ای به این حوزه داشته باشد و با اتخاذ سیاست‌ های حمایتی و رفع چالش‌ های موجود، زمینه را برای رونق و توسعه این صنعت فراهم کند.

پیرامون این موضوع با حبیب ماهوتی مدیرعامل مرکز نمایشگاهی استان تبریز به گفت و گو نشستیم. 

انتظارات فعالان نمایشگاهی از دولت چهاردهم

ماهوتی در این گفت و گو عنوان کرد: به طور قطع دولت چهاردهم باید شخصی را برای هدایت و مدیریت وزارت صمت انتخاب کند که به اهمیت صنعت نمایشگاهی و تاثیر آن بر اقتصاد و تجارت واقف باشد.

وی افزود: به عقیده من فعالان صنعت نمایشگاهی کشور از دولت جدید انتظار دارند که به این صنعت بها دهد. رییس جمهور و وزیر صمت دولت آینده باید کسی را به عنوان مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها انتخاب کنند که با این صنعت آشنایی داشته باشد. از طرفی مدیرعامل این شرکت باید پاسخگوی هزینه‌کردهایی که در محل نمایشگاه ها اتفاق می افتد باشد.

حبیب-ماهوتی

لزوم شفافیت در هزینه‌کردها و پاسخگویی در قبال نتایج

مدیرعامل مرکز نمایشگاهی تبریز در ادامه عنوان کرد: مدیران جدید باید مطالبه گر باشند. وقتی مشارکت کننده با صرف هزینه و وقت وارد نمایشگاه می شود باید اثرات مثمرثمری برای او به همراه داشته باشد. حال این مدیران ارشد دولت هستند که باید با مطالبه گری از مدیران میانی و سایر ارکان نمایشگاه ها، ببینید این هزینه ها چه دستاوردهایی برای شرکت های حاضر در رویدادها به همراه داشته است. به عبارتی می توان گفت شفافیت در هزینه‌کردها و پاسخگویی در قبال نتایج، از جمله انتظارات کلیدی فعالان این حوزه است. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ‌ها باید نسبت به منابع مالی و نحوه مصرف آن در محل نمایشگاه ‌ها مطالبه گر و البته پاسخگو باشد.

ماهوتی افزود: صرف هزینه و وقت توسط مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه ‌ها، باید با دستاوردهای ملموس و مثمر ثمر همراه باشد. پیگیری انعقاد قراردادها و حصول نتایج از آنها، نقشی اساسی در ارتقای رضایت مشارکت‌ کنندگان و رونق صنعت نمایشگاهی ایفا می‌ کند.

وی خاطرنشان کرد: همان طور که عنوان شد فعالان این صنعت انتظار دارند که دولت جدید به نیازها و خواسته  ‌های آنها توجه کند. این شامل انتصاب مدیرعامل با تجربه در شرکت سهامی نمایشگاه ‌ها، افزایش بودجه اختصاص ‌یافته به این صنعت و ایجاد بسترهای مناسب برای تسهیل برگزاری رویدادهای نمایشگاهی می ‌شود.

 هم‌پوشانی زمانی و موضوعی / تمرکز رویدادها در تهران

مدیرعامل مرکز نمایشگاهی تبریز در ادامه صحبت های خود به تشریح وضعیت صنعت نمایشگاهی در کشور پرداخت و گفت: این صنعت در شرایط کنونی با افت نسبی روبرو شده است. یکی از چالش ‌های اساسی این صنعت، هم‌ پوشانی زمانی و موضوعی نمایشگاه‌ های مختلف در سطح کشور است. این امر که تا حد زیادی ناشی از برنامه ‌ریزی نامناسب و عدم هماهنگی بین مراکز نمایشگاهی است، به مخاطبان و مشارکت‌ کنندگان آسیب می ‌رساند و از اثربخشی رویدادها می ‌کاهد.

ماهوتی خاطرنشان کرد: تمرکز برگزاری رویدادهای مهم در نمایشگاه تهران و انتخاب نامناسب زمان برگزاری آنها توسط این مرکز، چالش دیگری است که فعالان نمایشگاهی با آن روبرو هستند. این امر می ‌تواند به ضرر سایر مراکز نمایشگاهی در کشور تمام شود و از تنوع و پویایی صنعت نمایشگاهی بکاهد.

راهکارهایی برای رونق صنعت نمایشگاهی

وی تصریح کرد: تدوین و انتشار تقویم سالانه نمایشگاه تهران حداقل از یک سال قبل، به مراکز نمایشگاهی در سراسر کشور این امکان را می‌ دهد که برنامه ‌ریزی خود را به‌طور هماهنگ انجام داده و از هم‌پوشانی رویدادها جلوگیری کنند.

مدیرعامل نمایشگاه تبریز در پایان گفت: تمرکز صرف بر برگزاری رویدادها در نمایشگاه تهران باید به نفع استفاده از ظرفیت سایر مراکز نمایشگاهی در کشور باشد. توزیع متوازن رویدادها در سطح جغرافیایی و انتخاب زمان‌ های مناسب برای برگزاری آنها، می‌ تواند به رونق صنعت نمایشگاهی در کل کشور کمک کند.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر