مدیرعامل نمایشگاه استان اصفهان در گفت و گو با تیتر کوتاه مطرح کرد:
انتظارات صنعت نمایشگاهی از وزیر صمت دولت چهاردهم
طحانیان گفت: یکی از مهم ترین چالش ما در سال های اخیر که انتظار می رود هم وزیر محترم آتی و هم مدیرعامل شرکت نمایشگاه ها به آن توجه داشته باشند، تغییرات مداوم در تقویم نمایشگاه ها است.
احمدرضا طحانیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در گفتوگویی به بیان انتظارات و خواسته های فعالان صنعت نمایشگاهی کشور از وزیر آینده صنعت، معدن و تجارت پرداخت.
در این گفتوگو طحانیان ضمن اشاره به اهمیت صنعت نمایشگاهی در سراسر کشور به ویژه در رابطه با رونق فضای کسب و کار محلی، انتقاداتی را نیز به روند موجود در تصمیم گیری این حوزه وارد دانست و ابراز امیدواری کرد که تحولات در سطوح سیاست گذاری ها کمک کند تا این دست مشکلات مرتفع شود و رکود حاکم کنونی بر فعالیت های نمایشگاه ها از میان برود.
انتظار از آینده
طحانیان در پاسخ به این پرسش که وزیر آینده صمت باید چه ویژگی هایی داشته باشد که مورد تأیید فعالان صنعت نمایشگاه باشد، چنین بیان کرد: مهمترین تصمیم وزیر صمت از نگاه فعالان صنعت نمایشگاهی کشور ایجاد تغییرات ساختاری، مدیریتی، سازنده و مطابق با تحولات روز دنیا در سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی اصلی صنعت نمایشگاه کشور است.
با توجه به تاثیر نمایشگاهها در ایجاد و گسترش دیپلماسی میان ملتها و تمدنها و نقش آن در توسعه تجارت در عرصه بینالملل، پیشنهاد میشود وزیر صمت بیش از پیش به ارزش برپایی نمایشگاهها و حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان در رویدادهای جهانی توجه داشته باشد.
حمایت مادی و معنوی از صنعت نمایشگاه، ارائه تسهیلات برای حضور هدفمند بخش خصوصی در رویدادهای نمایشگاهی معتبر جهانی، استفاده از صنعت نمایشگاه به عنوان اصلی ترین، زودبازهترین و چابکترین ابزار صادرات و به کارگیری تجربیات و تخصص سایر کشورها در جهت ارتقا سطح کمی و کیفی نمایشگاهها از دیگر انتظاراتی است که از ناحیه فعالان صنعت نمایشگاهی کشور متوجه وزیر صمت آینده خواهد بود. وی افزود: «تصمیم مهم دیگر وزیر صمت در رابطه با صنعت نمایشگاه انتصاب مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها خواهد بود. این انتخاب از چندین جهت برای فعالان این عرصه اهمیت دارد، نخست آن که فرد منصوب شده لازم است تجربه و تخصص لازم را برای کار در این حوزه داشته باشد.
آشنایی با صنعت و چالش های آن شرط نخست هموارسازی مسیر برای فعالان این عرصه در آینده است. به علاوه لازم است فردی بر این مسند تکیه زند که ارتباطات مطلوبی با اهالی نمایشگاه داشته باشد، زبان کاری این عرصه را به خوبی بداند و در مورد برخی از چالش هایی که لازم است با تعامل در وزارتخانه، متخصصان و فعالان مرتفع شود، صاحب ایده و راهکار باشد.»
وی در ادامه افزود: «یکی از مهم ترین چالش ما در سال های اخیر که انتظار می رود هم وزیر محترم آتی و هم مدیرعامل شرکت نمایشگاه ها به آن توجه داشته باشند، تغییرات مداوم در تقویم نمایشگاه ها است. در حالی که نمایشگاه های ریشه دار و مهم جهان به طور سالیانه با کیفیت ثابت و اثرگذاری مشخص در زمان مقرر برگزار می شود، در ایران ما هنوز با چالش جابهجایی زمان برگزاری نمایشگاه ها مواجه هستیم که سبب اتلاف منابع مالی و انرژی فعالان این عرصه شده است و علاوه بر آن صاحبان صنایع را در مورد کیفیت و مطلوبیت حضور در نمایشگاه ها دچار تشکیک می کند. این امر عمدتا تابع تغییرات در نمایشگاه های پایتخت است. از آن جا که تغییر در تقویم نمایشگاهی تهران گاه سبب همپوشانی موضوعی و زمانی با تقویم شهرستان ها می شود، عملا برگزاری این رویدادها را در شهرستان بلاموضوع یا دچار خلل کیفی کرده است. این در حالی است که فعالان صنایع محلی نیز نمی توانند برنامه ریزی مطلوبی برای حضور در این رویدادها داشته باشند و گاه ترجیح می دهند خود را با پایتخت هماهنگ کنند و در این حالت نمایشگاه های استانی با رکود قابل ملاحظه ای مواجه می شوند. بنابراین بهتر است یک نوع برنامه ریزی یکپارچه کشوری به این منظور در دستور کار قرار گیرد تا بخشی از این مشکلات مرتفع شود و از نگاه بخشی یا مرکزمحور به این صنعت جلوگیری به عمل آید.»
تسهیل مسیرها
علاوه بر موارد پیش گفته طحانیان به موارد دیگری نیز در زمینه انتظارات مدیران و فعالان نمایشگاهی کشور از وزیر آینده صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد: «کاهش بروکراسی ها و تسهیل روندهای اداری برای فعالان، کمک به توسعه زیرساخت های نمایشگاهی نظیر آن چه در اصفهان بحمدلله به سوی آن حرکت کرده ایم و نیاز است با نگاه های مدیریتی آینده توسعه یابد، تدوین سیاست ها و راهبردهای کلان به منظور تسهیل ارتباطات با بخش خصوصی و هرچه فعال تر کردن این بخش در اقتصاد کشور از طریق مرتفع ساختن موانع تولید و کمک به بازاریابی که بدون شک نمایشگاه ها یکی از مسیرهای ارزان و زودبازده آن محسوب می شود، از دیگر خواسته هایی است که ما به دنبال آن هستیم.»
لزوم ارتباطات بین المللی
نکته دیگری که به نظر می رسد این روزها بسیاری از فعالان اقتصادی در طلب آن هستند، تسهیل ارتباطات بین المللی است. از آن جا که این راهبرد کلان به توسعه صنعت نمایشگاهی کشور نیز منجر می شود، لازم است در دستور کار وزیر جدید قرار گیرد.
به گفته مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان: «ارتقاء جایگاه ایران در صنعت نمایشگاهی در سطح منطقه و بین المللی به یقین نیازمند ارتباطات کلان خارجی است. این امر از چندین طریق می تواند به رونق نمایشگاه های کشور منجر شود. از یک سو برگزاری نمایشگاه هایی در داخل کشور که غرفه های آن به صنایع خارجی اختصاص داده شود و هیأت های بزرگ تجاری بین المللی از آن دیدار کنند، فرصت رقابت و یادگیری را برای تولیدکنندگان و مدیران صنایع مختلف بدون صرف هزینه های کلان فراهم می آورد. در طرف دیگری ایران این فرصت را دارد که از طریق شرکت های نمایشگاهی به صنایع مختلف کمک کند تا در رویدادهای نمایشگاهی بین-المللی حاضر شوند و محصولات خود را در سطح بین المللی عرضه کنند. این امر از یک سو به جذب سرمایه گذاری خارجی و از طرف دیگر به رونق صادرات کمک خواهد کرد.» طحانیان با اشاره به انجمن جهانی صنعت نمایشگاه ufi و قطع ارتباط آن با صنعت نمایشگاهی کشور به دلیل تحریمها از سال ۲۰۱۹، تاکید کرد: قطع چنین ارتباطاتی یعنی چندین سال فاصله با تحولات جهانی و عقب ماندن از فناوریهای روز دنیا.
طحانیان خاطر نشان کرد: «طی سال های گذشته ما در نمایشگاه اصفهان تلاش داشته ایم سهم مطلوبی به نوآوری و فناوری اختصاص دهیم و با تشویق به استفاده بهینه از فناوری های نوین در فرآیندهای ثبت نام، غرفه سازی، مدیریت و تبلیغات گامی در این مسیر برداریم ولی به یقین باتوجه به شتاب روزافزون این حوزه لازم است در سیاستگذاری های کلان کشور نگاه مطلوبی در زمینه به روزرسانی نمایشگاه ها و تجهیز آن ها به آخرین نسخه های فناوری وجود داشته باشد. به علاوه مدیران و کارکنان این عرصه لازم است به طور مدام آموزش های لازم را دریافت کنند تا مهارت های حرفه ای آن ها با استانداردهای روز بین المللی در این زمینه هم راستا شود. فراهم آوردن بستر این آموزش ها و به روزرسانی هماهنگ این دستورالعمل ها در سطح کشور یک تصمیم کلان است که انتظار می رود برنامه های مطلوبی در راستای آن وجود داشته باشد.»
توجه به نمایشگاه های استانی
نکته آخری که طحانیان در پایان این گفتوگو اضافه کرد، اشاره مجدد به ظرفیت های مغفول مانده نمایشگاه های استانی در راستای برندسازی و تبلیغات به صرفه بود که گاه هم از چشم سیاستگذاران در برنامه های حمایتی پنهان مانده است و هم به تبع آن اهالی صنایع توجه کمتری به آن داشته اند. به گفته او: «سیاست های مرکز محور در این راستا سبب شده است که اگرچه در شهری مثل اصفهان زیرساخت های نمایشگاهی به شکل مطلوبی گردآوری شده و تلاش می شود استانداردهای حداکثری رعایت شود اما بی-توجهی به این امکان ها به نوعی رکود در صنعت نمایشگاه منجر شده است. درحالیکه این ظرفیت در نمایشگاه های استانی به ویژه اصفهان که در قلب ایران قرار دارد به گونه مطلوبی فراهم است و برندهای مختلف با هزینه های کمتری می توانند در جهت ارتقا هویت تجاری خود در سطح ملی و بین المللی گام بردارند.»
نظر شما