در گفت و گو با مدیر عامل بنیاد علوم کاربردی رازی مطرح شد؛

بخش خصوصی، موتور محرک توسعه صنعت معدن ایران

بخش خصوصی با داشتن نیروی انسانی توانمند و آزادی از بوروکراسی دولتی، می‌تواند نقشی کلیدی در پیشبرد صنعت معدن ایفا کند. توانمندی‌های این بخش در ایجاد نوآوری، افزایش بهره‌وری و تسریع در اجرای پروژه‌ها، از جمله عواملی هستند که می‌توانند به توسعه پایدار و رشد اقتصادی کشور کمک کنند.

بخش خصوصی، موتور محرک توسعه صنعت معدن ایران

مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب تهران از تاریخ ۲ الی ۵ مرداد ماه سال جاری میزبان برگزاری نمایشگاه تخصصی معدن، صنایع معدنی، فرآوری  مواد معدنی ،ماشین آلات و تجهیزات وابسته خواهد بود. پیرامون نقش تکنولوژی‌های پیشرفته آزمایشگاهی، چالش‌ها و فرصت‌های صنعت معدن در ایران و اهمیت بخش خصوصی در توسعه این صنعت  با ستار نصیری زنوز  مدیر عامل بنیاد علوم کاربردی رازی به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این رویداد به گفت و گو نشستیم.

خودتان و شرکتتان را معرفی کنید. در چه بخش از زنجیره‌ی تأمین معدن فعالیت می‌کنید؟

ستار نصیری زنوز دانش‌آموخته دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته مهندسی مکانیک، گرایش حرارت و سیالات، با ۲۶ سال سابقه کار پژوهشی از بدو تأسیس بنیاد علوم کاربردی رازی در سال ۱۳۹۲ با رویکرد تمرکز فعالیت‌های حرفه‌ای خود در یک مجموعه تازه تأسیس همکاری خود را با این بنیاد آغاز کرده و از سال ۱۳۹۴ تا کنون مدیرعامل این بنیاد هستم.

با چه هدفی تصمیم به حضور در این نمایشگاه گرفتید؟

اصولاً بزرگ‌ترین دستاورد نمایشگاه را می‌توان در ایجاد زمینه‌های شناخت از توانمندی‌های یکدیگر و ایجاد ارتباطات و همکاری‌های عمیق مابین بنگاه‌های تجاری، صنعتی، دانشگاهی و پژوهشی عنوان نمود. نمایشگاه معدن وابسته به ماهیت پیشرو و پیشرفته بودن صنایع مرتبط با آن نقشی دو چندان در این زمینه ایفا می‌کند.

چه محصولات یا خدماتی را در این نمایشگاه ارائه می‌دهید؟ جدیدترین نوآوری‌ها یا پیشرفت‌های شرکت شما در این زمینه چه هستند؟

انواع میکروسکوپ‌های الکترونی روبشی و Field Emission و انواع تجهیزات ICP Mass و ICP OES و دستگاه‌های XRF-XRD از تجهیزات خاص و شاخص این بنیاد نام برد. نمونه‌هایی از خدمات ارائه شده به واحدهای بزرگ معدنی همانند سازمان زمین‌شناسی، سازمان صنایع ملی مس ایران را به عنوان جدیدترین دستاوردهای این بنیاد در حوزه صنایع معدنی ارائه داده و نقش تکنولوژی‌های پیشرفته آزمایشگاهی در ارائه این خدمات در این نمایشگاه مورد تأکید قرار گرفته است.

مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت معدن در ایران را چه می‌دانید؟

ضمن اینکه بنیاد از نقش مسلم و حیاتی تجهیزات و امکانات سخت‌افزاری آزمایشگاهی و نقش آن‌ها در ارائه خدمات دقیق و مؤثر به صنایع مرتبط با معدن غافل نیست، ولی مهم‌تر از آن نقش نیروی انسانی متخصص و حفظ آن‌ها می‌باشد که با توجه به شرایط کنونی کشور و جو مهاجرت و عدم توانایی آزمایشگاه در برآوردن نیازهای اقتصادی پژوهشگران خود، حمایت‌های مالی و فنی باید در صدر توجهات و برنامه‌ریزی‌های کشور در این زمینه قرار گیرد.

این بنیاد نشست‌های کسب و کاری در این نمایشگاه را فرصت مغتنمی جهت آشنایی با خدمات پژوهشی خود می‌داند.

چه نظری در مورد نقش بخش خصوصی در توسعه‌ی صنعت معدن ایران دارید؟

بی‌تردید بخش خصوصی با در اختیار داشتن نیروی انسانی توانمند و فراغت از بوروکراسی حاکم بر بخش دولتی می‌تواند نقشی مؤثر، فعال، چالاک و با نشاط در حوزه‌های مختلف صنعت از جمله معادن ایفا کند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر