یادداشت

سکاندار نمایشگاه بین المللی در دولت چهاردهم کیست؟

حسنعلی موبدی - کارشناس صنعت نمایشگاهی

مزیت و سطح کیفی برگزاری نمایشگاه‌های کشور آلمان بر ذینفعان این صنعت آشکار است؛ آلمان سرآمد همه کشورها در این حوزه است و جان کلام اینکه صنعت نمایشگاه در این کشور یکی از صنایع خدماتی پیشرو به حساب می آید.

شاید صنعت نمایشگاه ایران نیاز به کالبد شکافی عمیق نداشته باشد اما به یقین با چند اقدام راهبردی می‌توان این صنعت پیشران را عمق بخشید.

 شاید مهم‌ترین انتظار و دغدغه سالیان گذشته اهالی و ذینفعان صنعت نمایشگاهی به رسمیت شناختن اقدامات و فعالیت این حوزه تحت عنوان صنعت  نمایشگاهی است.

متاسفانه از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بزرگترین مرکز نمایشگاهی ایران جایگاه و اعتبار گذشته خود را از دست داد و علیرغم تاکید فعالان، متخصصان و دلسوزان این صنعت و ارائه تذکراتی مانند پرهیز از منزوی کردن و مهاجرت مدیران کارآمد و متخصصان نمایشگاهی، عدم بهره‌گیری از افراد غیرمتخصص و منفعت طلب، توجه و اعتماد به نقطه نظرات کارشناسان، عدم بروز اختلافات درون سازمانی آشکار بین مدیران ارشد این سازمان بزرگ و ... مسیر اشتباه طی شد و اصلاح چشمگیری صورت نپذیرفت.

untitled

حال که فصل وفاق و همدلی در پیش است امید می‌رود با استقرار دولت چهاردهم و رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت؛ در ابتدا مهم‌ترین دغدغه و خواسته به حق جامعه اهالی صنعت نمایشگاهی که تبدیل واقعی این حوزه به صنعت است جامه عمل بپوشد و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران به یک سازمان حاکمیتی و سیاستگذار این صنعت و سکاندار بزرگترین مرجع نمایشگاهی کشور که سیاست گذاران آن متخصصان نمایشگاهی هستند تبدیل شود و اجازه دخالت افراد غیر مرتبط که هیچ سنخیتی با این صنعت ندارند نیز داده نشود.

و اما مشخصات یک مدیر اثرگذار برای نمایشگاه:

-  داشتن سابقه موثر اجرایی و مدیریتی در حوزه تجارت خارجی، شناخت از ظرفیت‌ها و مشکلات اساسی این حوزه و برخورداری از کاریزمای فردی و به ویژه تیم مدیریتی کارآمد و نوگرا از نیروهای مجرب درون بخشی.

- داشتن برنامه عملیاتی در جهت تحقق آنها به همراه ایجاد ارتباط موثر و مستمر با مراکز نمایشگاهی و انجمن های تخصصی و مرتبط با این حوزه.

- اعتقاد و ارائه برنامه اجرایی در راستای تحول در مدیریت کلان صنعت نمایشگاهی با بهره مندی از ظرفیت متخصصان، عدم مداخلات غیرضرور اجرایی به وسیله اصلاح رویکردی و ساختاری در راستای تقویت جایگاه حمایتی و نظارتی دولت و باورمند به مدیریت مشارکتی با استفاده از ظرفیت‌های موجود.

 -رویکرد دانشگاهی و علمی داشته و با محیط آکادمیک تعامل و ارتباط مستمر داشته باشد. 

-  بهره‌گیری از ظرفیت‌های مغفول در مدیریت و اقتصاد صنعت نمایشگاهی نظیر توسعه اکوتوریسم (گردشگری نمایشگاهی)، ارائه برنامه اجرایی درباره اصلاح، نوآوری و بازسازماندهی قوانین و دستورالعمل های که راه برای سوء استفاده هموار است.

- نگاه استراتژیک و سیاستگذاری به صنعت و تجارت داشته باشد. 

- اعتقاد عملی به کار با تشکل ها و انجمن های تخصصی و رسانه داشته باشد.

- سلامت کامل مالی اقتصادی و اخلاقی داشته باشد.

- بهره مندی از بازوی قوی تحت عنوان هیات مدیره غیر موظف که صرفا متخصص بوده و از دخالت در امور اجرایی و اعمال فشار در انتصاب افراد غیر متخصص و قراردادهای پیمانکاری پرهیز کنند.

- ضرورت جهش در حوزه فناوری اطلاعات و هوشمند سازی مراکز نمایشگاهی

 

حسنعلی موبدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر