گفت و گوی تیتر کوتاه با برگزارکننده نمایشگاهی؛

سفر صنعتگران برتر ایرانی به نمایشگاه هاوانا / دروازه جدید تجارت کشور گشوده شد

محتشم امیری گفت: روابط حسنه بین ایران و کوبا فرصتی را برای بازرگانان کشورمان فراهم خواهد کرد تا بتوانند به این بازار مهم نفوذ کنند.

سفر صنعتگران برتر ایرانی به نمایشگاه هاوانا / دروازه جدید تجارت کشور گشوده شد

نمایشگاه بین ‌المللی هاوانا (FIHAV)، به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین رویدادهای تجاری در منطقه کارائیب، هر ساله فرصتی ارزشمند را برای شرکت‌ ها و سرمایه‌ گذاران سراسر جهان فراهم می ‌آورد تا به بازار رو به رشد کوبا و سایر کشورهای منطقه نفوذ کنند. با وجود تحریم ‌های اقتصادی علیه کوبا، این نمایشگاه همچنان به عنوان یک پل ارتباطی قوی بین کشورهای مختلف عمل کرده و نشان از پتانسیل بالای اقتصادی این جزیره دارد.

ایران نیز با توجه به روابط تاریخی و دوستانه با کوبا، همواره حضور فعالی در نمایشگاه هاوانا داشته است.

حالا در سال ۲۰۲۴ چهلمین دوره از این رویداد بین ‌المللی از تاریخ ۱۴ الی ۱۹ آبان ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاهی هاوانا (کوبا) برگزار خواهد شد. پیرامون اهمیت برگزاری این رویداد و دریافت آخرین اطلاعات از جزییات حضور ایران در این نمایشگاه با علی محتشم امیری مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور به عنوان مجری پاویون ایران در چهلمین نمایشگاه بین المللی هاوانا به گفتگو نشستیم.

۱ - به نظر شما چه عواملی باعث شده است که نمایشگاه هاوانا به مهمترین رویداد تجاری بین ‌المللی در کوبا و منطقه کارائیب تبدیل شود؟

نمایشگاه بین المللی هاوانا که تحت عنوان FIHAV شناخته می شود بزرگترین نمایشگاه این کشور و منطقه کارائیب است که سابقه ۳۹ دوره برگزاری دارد و چهلمین دوره آن ۱۴ لغایت ۱۹ آبان امسال در مرکز نمایشگاهی اکسپوکوبا برگزار می شود. دولت کوبا در تلاش است تا اقتصاد بسته و دولتی خود را بازتعریف کند و برنامه های طولانی مدتی را برای اصلاح اقتصاد دولتی این کشور به اجرا گذاشته که حاصل آن شروع به کار بیش از ۱۰۰۰۰ واحد SME طی ۱۰ سال گذشته بوده است و این شرکت ها در حال رشد هستند. همین موضوع موجب رونق نسبی اقتصاد این کشور شده که سال ها است تحت تحریم های امریکا قراردارد.

در دوره گذشته این رویداد بیش از ۸۴۴ شرکت از ۶۳ کشور حضور داشتند. اعداد و ارقام نشان دهنده ادامه علاقه کشورها به ورود به بازار کوبا علیرغم تحریم ایالات متحده است. روسیه، چین، اسپانیا، ویتنام و ونزوئلا، کشورهایی با قوی ترین روابط اقتصادی، بیشترین حضور را در این نمایشگاه داشتند. سال گذشته پاویون اسپانیا بیشترین غرفه دار از بخش های مختلف را داشت.

دولت کوبا امسال مجموعه جدید فرصت های خود را ارائه کرد که شامل ۷۲۹ پروژه است  که  ۲۱ پروژه به ارزش ۳۴.۴ میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته دارد.

تعداد قراردادهای امضا شده در FIHAV سال گذشته نشان دهنده افزایش علاقه به تجارت با کوبا است. در سال گذشته ۱۵۰ قرارداد تجاری، ۲۴ قرارداد صادرات،۱۰ قرارداد واردات و ۸۲ قرارداد همکاری / تعهد نامه که شامل قراردادهای تولید و خدمات، تفاهم نامه ها و مشارکت های اقتصادی بین المللی بود توسط شرکت های مختلف از کشورهای برزیل، کانادا، آلمان، ایتالیا، مکزیک، موزامبیک، پرتغال، روسیه، اسپانیا، ونزوئلا و ویتنام به امضا رسید. این موارد نشانگر پتانسیل بالای کوبا برای تجارت است.

۲ - اهداف اصلی ایران از حضور در نمایشگاه هاوانا چیست؟ آیا این نمایشگاه به عنوان یک پل ارتباطی برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه کارائیب در نظر گرفته می‌شود؟

متاسفانه علی رغم موافقتنامه بازرگانی دوکشور و اختصاص تعرفه ترجیحی بر روی بیش از ۱۰۰ محصول که در سال ۲۰۰۷ امضا شد و سفرهای متعدد هیات های تجاری بین دو کشور و تعریف چند پروژه، در این سال ها افزایش عمده ای در تجارت بین دو کشور بوجود نیامده است. یکی از راه های کارآمد برقراری روابط تجاری حضور با برنامه در نمایشگاه های بین المللی و معرفی توانمندی ها و محصولات است که می تواند عامل مهمی برای گسترش روابط تجاری کشورها باشد.

روابط حسنه بین ایران و کوبا فرصتی را برای بازرگانان کشورمان فراهم خواهد کرد تا بتوانند به این بازار مهم نفوذ کنند. با توجه به اسناد همکاری بین دو کشور ، حوزه های همکاری در زمینه تجهیزات پزشکی، تولید دارو و واکسن های مشترک و همچنین حضور بیشتر دانش بنیان ها در مراودات تجاری اهمیت دوچندان می یابد و همچنین به دلیل روابط گسترده کوبا با کشور های امریکای لاتین می توان از آن به عنوان پلی برای این منطقه استفاده کرد و به بازارهای آنها هم دست پیدا کرد.

۳ - آیا حضور ایران در این دوره از نمایشگاه با دوره‌های قبل تفاوت‌های چشمگیری دارد؟ اگر بله، این تفاوت‌ها در چه مواردی است؟

حضور ایران در این دوره تفاوت چشمگیری با دوره های قبل خواهد داشت. با حمایت هایی که از طرف سازمان توسعه تجارت، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، اتاق بازرگانی ایران و سفارت ایران در کوبا انجام شده برنامه گسترده ای برای تسهیل حضور شرکت های توانمند ایرانی در این نمایشگاه صورت گرفته و تسهیلات اختصاص داده شده توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، اتاق بازرگانی ایران، سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی، صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق حمایت از صنایع پیشرفته موید این موضوع است.

در این دوره با مذاکراتی که با شرکت برگزارکننده در هاوانا داشتیم؛ یک سالن اختصاصی در مرکز نمایشگاه برای ایران رزرو شده که روی کیفیت حضور ایران در این نمایشگاه تاثیر به سزایی دارد. امسال کلیه غرفه های پاویون ایران غرفه سازی خواهند داشت و این موضوع قطعا مولفه مثبتی در کیفیت حضور ایران به شمار می رود.

 امسال پاویون ایران در فضایی بالغ بر ۶۰۰ متر مربع برگزار میشود که رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته دارد. همچنین امسال در نظر است در راستای رشد صادرات و کسب سهم بازار بیشتر ایران برنامه هایی همچون : برگزاری جلسات B۲B با هماهنگی وزارت تجارت و سرمایه گذاری خارجی و اتاق بازرگانی کوبا، برگزاری جلسات با غرفه داران خارجی نمایشگاه، برگزاری مراسم روز ایران در نمایشگاه در محل پاویون ایران با حضور مقامات کوبایی، برگزاری همایش معرفی ایران ، ضیافت شام با حضور هیئت ایران و تجار و مقامات کوبایی و...  در این نمایشگاه اجرا شود.

۴ - چه محصولات و خدماتی در پاویون ایران به نمایش گذاشته شده است؟ آیا این محصولات و خدمات متناسب با نیازهای بازار کوبا و منطقه کارائیب هستند؟

 

طیف گسترده ای از محصولات قابلیت ارائه در نمایشگاه را دارند.  بخش مهمی از نیازهای بازار کوبا از طریق واردات از کشورهای دیگر تأمین می‌شود در واقع در تمامی گروه‌های کالایی و خدماتی فرصت برای صادرات به کوبا وجود دارد.

در حوزه‌های صنعتی، معدنی، انرژی، نفت و گاز و پتروشیمی، پزشکی (دارو و تجهیزات پزشکی)، صنایع کشاورزی و غذایی، پوشاک و کیف و کفش و حتی توریسم فرصت های فوق العاده ای در کوبا وجود دارد. این فرصت ها شامل تعریف پروژه های ساخت، بازسازی و نوسازی صنایع، تولید ماشین آلات و محصولات در کوبا و صادرات محصولات است.

از طرف دیگر به دلیل روابط ویژه کشورهای امریکای لاتین کوبا فرصت ویژه ای برای ورود به سایر کشورهای این منطقه بوده و می تواند دروازه ورود امریکای لاتین باشد. ما ارتباط مداومی با اتاق بازرگانی کوبا در راستای شناسایی بازار این کشور داریم که از طریق سازمان توسعه تجارت و همکاری سفارت ایران در کوبا در حال انجام است.  این همکاری به حضور هدفمند شرکت های ایرانی کمک شایانی خواهد کرد.

۵ - تا چه اندازه در انتخاب محصولات و خدمات ارائه شده در پاویون، به نیازها و سلیقه‌های بازار محلی توجه شده است؟

پیش از شروع فرایند واگذاری غرفه ها برنامه گسترده ای برای شناسایی بازار کوبا انجام شد. لازم به ذکر است که نماینده شرکت به هاوانا سفر کرد و طی جلساتی که با نمایندگان وزارت تجارت و سرمایه گذاری خارجی کوبا، اتاق بازرگانی کوبا، برگزار کننده نمایشگاه، سفارت ایران در کوبا داشت به شناسایی هرچه بهتر این کشور و پتانسیل های آن کمک شایانی کرد. در حال حاضر به شناخت قابل توجهی از پتانسیل های کوبا برای تجارت دست یافته ایم که امیدواریم با برگزاری هرچه باشکوهتر این رویداد و حمایت همه جانبه بخش های دولتی و خصوصی بتوانیم نتایج منحصر به فردی در این رویداد بدست بیاوریم که حاصل آن توسعه اقتصادی و تجاری کشور خواهد بود.

۶- سخن پایانی؟

 در پایان جا دارد از سازمان توسعه تجارت ایران، دفتر اروپا و امریکای آن سازمان و سفارت ایران در کوبا تشکر ویژه داشته باشم که با حمایت های خود ما را در انجام این مهم یاری می کنند. همچنین از سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، شرکت شهرک های صنعتی تهران، سازمان همکاری های علمی و فناورانه ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق حمایت از صنایع پیشرفته که بسته های حمایتی مناسبی را به تولید کنندگان و صنعتگران برای تسهیل حضور شرکت ها در این نمایشگاه ارائه کرده اند تشکر و قدردانی می کنم.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر