در گفت و گو با عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛

نمایشگاه ساختمان دریچه ای برای شکوفایی این صنعت

نمایشگاه‌های صنعت ساختمان با گردهمایی فعالان حوزه ساخت‌وساز و معرفی فناوری‌های نوین، نقش مهمی در ارتقای کیفیت و رقابت در این صنعت ایفا می‌کنند. این نمایشگاه‌ها باعث بهبود روش‌های ساخت‌وساز، توسعه مسکن در شهرها و بازسازی بافت‌های فرسوده می شوند.

نمایشگاه ساختمان دریچه ای برای شکوفایی این صنعت

به گزارش تیتر کوتاه - نمایشگاه صنعت ساختمان به عنوان بستری برای گردهمایی فعالان این حوزه، نقشی اساسی در بهبود و پیشرفت این صنعت دارد. این نمایشگاه فرصتی بی‌نظیر برای تبادل دانش و تجربیات فراهم می‌آورد و باعث می‌شود تا آخرین تکنولوژی‌ها، مصالح و روش‌های نوین در ساخت ‌و ساز در معرض دید عموم قرار بگیرد. با ایجاد رقابت سالم و به‌روزرسانی اطلاعات، این رویداد به توسعه‌ی پایدار و بهبود کیفیت ساخت و ساز کمک کرده و باعث حرکت صنعت ساختمان سازی به سمت روش‌های مدرن‌تر و مفید تر می شود.

در این راستا در خصوص بررسی چالش‌ها در بخش تولید مسکن، مشکلات توسعه شهری در کلان‌شهرها و شهرهای جدید و تأثیر نمایشگاه صنعت ساختمان بر ارتقای کیفیت ساخت‌وساز با علیرضا زندیان عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ابتدا به تجارب کشور در زمینه ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: در حوزه ساخت‌وساز، ما تجارب مختلفی را در زمینه تولید مسکن در دولت‌های گذشته از جمله طرح‌هایی همچون مسکن مهر، جهش مسکن و مسکن ملی داشته‌ایم. تفاوت‌های عمده‌ای بین شهرهای بزرگ و کوچک کشور در این زمینه وجود دارد. در کلان‌شهرها، نیاز به توسعه زیرساخت‌ها و سیستم‌های حمل‌ونقل برای توسعه‌ی بیشتر افقی شهرها مطرح است که این مسئله هزینه تولید مسکن را افزایش می‌دهد. تجربه‌ای که در ایجاد شهرهای جدید، مانند شهرهای پرند و اندیشه داشتیم، نشان داد که این شهرها برای کنترل تراکم جمعیت تهران ایجاد شدند، اما موفقیت چندانی در انتقال جمعیت نداشتند. کارگران تهرانی به دلیل فاصله زیاد و نبود زیرساخت‌های مناسب، تمایل چندانی به مهاجرت به این شهرها نشان ندادند.

علیرضا-زندیان

وی در ادامه بیان داشت: برای تولید مسکن در شهرهای بزرگ، بهتر است به جای گسترش افقی، به بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری بپردازیم. این امر نه تنها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه از توسعه بی‌رویه و پراکنده‌شدن شهرها جلوگیری می‌کند. در شهرهای کوچک، می‌توان زمین‌های بیشتری در اختیار قرار داد، اما این کار باید با دقت و نظارت انجام شود تا افراد ناآگاه به ساخت و ساز، به مشکلاتی همچون افزایش تورم و ناکارآمدی تسهیلات دچار نشوند.

زندیان، نماینده مردم بیجار در مجلس گفت: شرکت‌های ساختمانی و تولید مسکن که تحت نظارت نظام مهندسی فعالیت می‌کنند، می‌توانند با دریافت تسهیلات و استانداردهای لازم، به‌طور مشارکتی در تولید واحدهای مسکونی موفق عمل کنند. به این ترتیب، ضمن تأمین سود سرمایه‌گذاران، مسکن‌های مورد نیاز نیز به صورت استاندارد و مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

این عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت های خود به نمایشگاه صنعت ساختمان اشاره کرد و گفت: نقش نمایشگاه صنعت ساختمان در این میان بسیار حائز اهمیت است. این نمایشگاه‌ها با ایجاد رقابت سالم در حوزه تولید مصالح و سبک‌های ساخت‌وساز، می‌توانند به کوچک‌سازی، سبک‌سازی و انبوه‌سازی کمک کنند. این سیاست‌ها که در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند، می‌توانند در کشور ما نیز به کار گرفته شوند تا از ساخت‌وسازهای بی‌رویه و حجیم جلوگیری شود. این نمایشگاه‌ به ارتقای کیفیت ساخت‌وساز و به‌روز رسانی این صنعت کمک شایانی می‌کنند و با اجرای این سیاست‌ها می‌توان از خسارات احتمالی ناشی از بلایای طبیعی نیز کاست.

وی در پایان اعلام کرد: هرچند برخی طرح‌ها همچون مسکن مهر، به خانه‌دار شدن برخی افراد کمک کرده، اما خدمات جانبی مانند نیروی انتظامی، فضای سبز و آتش‌نشانی در این مناطق ضعیف بوده است. این مسئله باعث شده تا ساکنان اصلی، یعنی افراد بی‌مسکن، تمایلی به اقامت در این مناطق نداشته باشند و مهاجران روستایی از نقاط مختلف کشور جایگزین آنها شوند. به همین دلیل، در برنامه‌های آینده باید به کیفیت مصالح ساختمانی و قوانین مرتبط توجه بیشتری شود تا بتوانیم به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شده و مسکن با کیفیت تری تولید کنیم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر