در افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت ساختمان مطرح شد؛

رشد اقتصادی در گرو پیشرفت صنعت ساختمان

محمد مهدی برادران گفت: بر اساس رهنمود رئیس جمهور، میثاق دولت، پیگیری قانون برنامه هفتم است. در قانون برنامه هفتم، رشد اقتصادی ۸ درصد هدف‌گذاری شده است. این رشد اقتصادی محقق نمی‌شود مگر اینکه صنعت ساختمان حرکت رو به جلو داشته باشد.

رشد اقتصادی در گرو پیشرفت صنعت ساختمان

مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان تهران امروز ۸ شهریور ماه با حضور جمعی از معاونان وزارت راه و شهرسازی و صمت، نمایندگان مجلس، رئیس اتاق بازرگانی و جمعی از متخصصان و فعالان این حوزه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت ساختمان توضیحاتی را ارائه کرد.

برادران در خصوص چالش‌های صنعت ساختمان بیان کرد: ما درحال‌حاضر با مقوله‌ای مواجه هستیم که برای بهره‌وری بالاتر نیاز به افزایش راندمان در حوزه کاهش قیمت تمام شده در حوزه صنعت ساختمان داریم و همچنین موضوع بهره‌وری در فضا و انرژی که متاسفانه در سالیان گذشته با توجه به اینکه حوزه شهرداری‌ها در کشور نتوانستند استانداردهای ساختمانی را اعمال کنند، هم در استانداردهای اجباری ساختمان و هم در موضوعات تشویقی، باعث شده تا ما نسبت به برخی از کشورها چالش‌های جدی در این حوزه داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: حوزه صنعت ساختمان و سایر صنایع وابسته می‌تواند در زمینه رفع چالش‌ها به ما کمک کند. صنایع وابسته‌ای مانند لوازم آشپرخانه، لوازم حمام و بخش‌های دیگر همگی در صنعت ساختمان مهم و اثر‌گذار هستند. به صورت مشخص در حوزه شیرآلات دغدغه ما استفاده از شیرآلات با سرب بالا است که متاسفانه هنوز در کشور مورد توجه جدی قرار نگرفته، حتی در ساختمان هایی که توسط مجموعه‌های دولتی احداث می‌شود برخی استانداردها رعایت نشده و همین موضوع ما را دچار چالش می‌کند.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت در رابطه با اهمیت نمایشگاه صنعت ساختمان گفت: در بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت ساختمان شاهد رونمایی از محصولات جدید با فناوری نوین در حوزه صنعت ساختمان و صنایع وابسته توسط تولیدکنندگان داخلی خواهیم بود. از مسئولانی که به این حوزه توجه دارند شامل اتاق تعاون و در کنار آن اتاق بازرگانی ایران تشکر ویژه دارم. موضوع ساختمان موضوعی است که در آن هم نیازمند تجارب جانبی هستیم و هم در حوزه دستاوردها، توانمندی هایی داریم که قابلیت صادرات محصول به کشورهای دیگر را فراهم می‌کند. جناب حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران از پیشگامان این صنعت هستند. درخواست دارم با پیمان‌های منطقه‌ای که انجام شده است ما بتوانیم در قالب تهاتر محصولات نیز فعالیت داشته باشیم.

محمد مهدی برادران ضمن تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت ساختمان حضور داشتند، اظهار کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین جناب محمدی عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع که پیش از این نیز به حوزه‌های شهری و شهرداری توجه داشته اند، تشکر ویژه دارم. رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که از تجربیات فردی مانند جناب محمد اتابک که از پیشگامان صنعت ساختمان در کشور بوده و تاثیر بسزایی در موضوع شهرک اکباتان داشته، استفاده کند. همچنین اشرافی که جناب وزیر به صنعت سیمان و سایر صنایع تکمیلی دارد که جزو نقاط قوت صنعت ساختمان است.

وی در مورد شرط پیشرفت و توسعه صنعت ساختمان عنوان کرد: بر اساس رهنمود رئیس جمهور، میثاق دولت، پیگیری قانون برنامه هفتم توسعه است. در قانون برنامه هفتم، رشد اقتصادی ۸ درصد هدف‌گذاری شده است. این رشد اقتصادی محقق نمی‌شود مگر اینکه صنعت ساختمان حرکت رو به جلو داشته باشد. اگر این هدف محقق شود، ما می‌توانیم در حوزه معدن، سنگ، فلزات و سایر حوزه‌ها شاهد رشد قابل توجهی باشیم. در بسیاری از حوزه‌های مربوط به صنعت ساختمان در یک سال و نیم اخیر رشد مثبتی داشته ایم، اما اکنون انتظار داریم که صنعت ساختمان یک صنعت پیشبرنده باشد که در این مسیر قطعا به حمایت‌های دولتی نیازمند دارد. اگر ما بتوانیم به رشد بالایی در صنعت ساختمان دست پیدا کنیم، سایر صنایع وابسته نیز می‌توانند پیشرفت خوبی داشته باشند و اشتغالزایی و ارزش آفرینی نیز رقم بخورد.

برادران در پایان به نقش وزارت صمت در حمایت صنعت ساختمان اشاره کرد و گفت: هدف ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از پروژه‌های بزرگ است. اگر صحبت ساخت یک میلیون ساختمان در سال است به تناسب آن ما باید تولید یک میلیون بخاری کم مصرف را هدف‌گذاری کنیم. همچنین موضوع نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده نیز باید دنبال شود. امسال در بخش کولر ما توانستیم ۷۰۰هزار کولر کم مصرف را وارد بازار کرده که تاثیر ویژه‌ای در کاهش مصرف انرژی دارد. اگر وزارتخانه هایی مانند وزارت نیرو و وزارت نفت بتوانند در حوزه بهینه‌سازی و تولید تیراژ بالای محصولات کم مصرف همراهی لازم را داشته باشند، شاهد پیشرفت قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی خواهیم بود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر