اثر بخشی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان زنجان (کاسپین) در کشور

گردش پنهان صنعت نمایشگاهی در اقتصاد شهری زنجان ۱۰۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

اثر بخشی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان زنجان (کاسپین) در کشور

 

شرکت نمایشگاه های بین المللی استان زنجان در سال ۱۴۰۲ با برگزاری قطعی ۳۴ عنوان تخصصی بین المللی، ملی و عمومی در تقویم نمایشگاهی خود توانسته است میزبان ۱۴۶۳ شرکت داخلی و نمایندگی های خارجی باشد و درعین حال حضور مشارکت کنندگان نمایشگاهی که از ۳۱ استان کشور میهمان زنجان بودند به عدد ۷۲۳ مشارکت کننده در فضایی به مساحت ۳۶ هزار متر مربع فضای عمومی نمایشگاهی برسد. در این بین میزان استقبال شرکت های استانی نیز به عدد ۷۴۰ مشارکت کننده در فضایی بالغ بر ۴۰ هزار مترمربع فضای عمومی نمایشگاهی رسیده است.

این گزارش سعی دارد حضور مشارکت کنندگان و نمایشگاه های برگزار شده را در حوزه اقتصاد استان و اقتصاد شهر بررسی کند، براساس نقطه محوری و پرهیز از موضوعات تفصیلی، معیار گزارش به ازای هر ۲۴ مترمربع برپایی غرفه به صورت میانگین در نظر گرفته شده است، با این حال که سطح مشارکت و سرمایه گذاری برخی شرکت ها فراتر بوده، در این گزارش به آن پرداخته نشده است.

گفتنی است شرکت نمایشگاه های بین المللی استان زنجان با جذب ۲۵ نفر پرسنل تمام وقت و ۵  نفر پاره وقت به عنوان ویترین اقتصادی و سرمایه جدایی ناپذیر برای میزبانی از صاحبان تجارت و صنایع، تولید و انتقال دانش و تکنولوژی یکی از مهمترین ظرفیت های گردشگری تجاری در زنجان بشمار می رود، در این بین باتوجه به وظیفه ذاتی مرکز نمایشگاه های بین المللی استانی در قالب ارایه دهنده و تجمیع کننده فعالان کسب و کار، تولید، دانش و دعوت از مخاطبان منحصر بفرد هریک از رویدادها، بستر توسعه تجارت محسوب می شود و متاسفانه از خدمات تسهیلاتی و توسعه ای استانی بی بهره و یا بطور کل هیچ منابع مالی ملی و یا استانی دریافت نمی کند.

باتوجه به اینکه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان زنجان به عنوان یکی از اولین مراکز نمایشگاهی کاملا خصوصی کشور است، اما منابع ملی و ظرفیت های تجاری و اقتصادی بیشماری برای کشور و استان ایجاد نموده، اما متاسفانه از هیچگونه یارانه و تسهیلات و خدماتی برای توسعه و ترمیم و نوسازی نیز بهرهمند نشده است، با این حال ازجمله مهمترین هزینه های محاسباتی،  تعیین تعرفه سایر برای مصرف برق بوده که مغایر با اصالت آن درواقع به عنوان یک مرکز خدماتی است، و بطور پیوسته تامین حقوق و دستمزد، تبلیغات شهری، رسانه های مجازی و رسانه ایی، صدا و سیما، پرداخت سایر هزینه های انرژی، ترمیم و استقرار سیستم های روشنایی، سرمایشی و گرمایشی، بیمه و مالیاتی، نیروی انتظامی، آماده سازی، استهلاک، نوسازی، تعمیرات دوره ایی و آسیب های حاصل از فرسودگی زمانی برای احیای آن ازجمله مواردی است که نسبت به خدمات ارایه شده قابل صرفنظر کردن نمی باشد.

اما در این بین به عنوان یک مرکز نمایشگاهی فعال و دارای رتبه الف بین المللی در میان ۵ استان کشور و نظر به نسبت جمعیتی و عناوین برگزاری نمایشگاهی جایگاه نخست کشور را بدست آورده است.

در درصورتی که بخواهیم به ازای هر ۲۴ متر حضور شرکت ها را در نمایشگاه های بین المللی استان زنجان را مورد تحلیل و بررسی قراردهیم، هزینه های ثابت مشارکت در نمایشگاه ها، بدون درنظرگرفتن معیارها و سایر موضوعات غیر مستقیم، شامل هزینه های حمل و نقل بین شهری، هزینه های اقامت و وعده های روزانه، حمل و نقل شهری، تجهیز و هزینه های باربری و چیدمان، نیروهای غرفه داری و مبلغ اجاره غرفه در مدت زمان برگزاری نمایشگاه ها می شود.

در جدول پیوست هزینه تمام شده برای حضور هر مشارکت کننده غیربومی برای ۲۴ مترمربع فضای مفید نمایشگاهی بصورت میانگین برابر با ۸۰ میلیون تومان بوده است که با مقصد زنجان صرف شده است و بصورت تحلیلی به ازای هر متر مربع ۳۵ میلیون ریال اثربخشی و چرخش اقتصادی در زنجان ایجاد کرده است و یا در صورت اینکه به صورت روزانه و در ایام نمایشگاهی با حداکثر ایام برگزاری و پیش فرض ۷ روز محاسبه شود، روزانه ۱۱۵ میلیون ریال گردش مالی پویا در استان زنجان به واسطه برگزاری نمایشگاه ها ایجاد نموده است.

درصورتی که معیار اعلام شده را بصورت منسجم با حضور ۱۰۰ غرفه دار غیر بومی در نظر بگیریم، با متراژ مفید ۲۴۰۰ مترمربع در بازه ۷ روز برگزاری نمایشگاه گردش مالی ۷۷ میلیارد ریالی در زنجان ایجاد می کند.

در این صورت براساس داده های ثبت شده در سال ۱۴۰۲ به ازای ایام نمایشگاهی و رویدادهای تخصصی ۷۲۳ مشارکت کننده غیربومی  در نمایشگاه های بین المللی استان زنجان حضور داشته اند، نظر به آمار محاسبه شده،  ۶۶۰  میلیارد ریال به ازای ۱۵۹ روز ایام برگزاری ۳۴ موضوع نمایشگاهی اثربخشی و چرخش اقتصادی داشتند.

درصورتی که براساس میزان متراژ واگذاری نمایشگاه ها در سال محاسبه شود، در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۸۲۶۹ مترمربع به مشارکت کنندگان غیربومی ۶۴۰ میلیارد ریال به ازای کل متراژ واگذار شده چرخش اقتصادی و اثربخشی اقتصادی در استان و شهر زنجان ایجاد شده است.

درصورتی که بخواهیم به ازای هر ۲۴ متر حضور شرکت ها را در نمایشگاه های بین المللی استان زنجان مورد تحلیل و بررسی قراردهیم، هزینه های ثابت مشارکت در نمایشگاه ها، بدون درنظرگرفتن معیارها و سایر موضوعات غیر مستقیم، شامل هزینه های حمل و نقل بین شهری، حمل و نقل شهری، تجهیز و هزینه های باربری و چیدمان، نیروهای غرفه داری و مبلغ اجاره غرفه در مدت زمان برگزاری نمایشگاه ها می شود.

در جدول پیوست  هزینه تمام شده برای حضور هر مشارکت کننده بومی برای ۲۴ مترمربع فضای مفید نمایشگاهی بصورت میانگین برابر با ۴۰ میلیون تومان بوده است که بواسطه حضور در نمایشگاه صرف شده است، بصورت تحلیلی به ازای هر متر مربع ۱۶ میلیون ریال اثربخشی و چرخش اقتصادی ایجاد کرده است و یا در صورت اینکه به صورت روزانه و در ایام نمایشگاهی با حداکثر ایام برگزاری و پیش فرض ۷ روز محاسبه شود، روزانه ۵۸ میلیون ریال گردش مالی پویا در استان زنجان به واسطه برگزاری نمایشگاه ها ایجاد نموده است.

در این صورت براساس داده های ثبت شده در سال ۱۴۰۲ به ازای ایام نمایشگاهی و رویدادهای تخصصی ۷۴۰ مشارکت کننده بومی در نمایشگاه های بین المللی استان زنجان حضور داشته اند، نظر به آمار محاسبه شده، ۳۶۰  میلیارد ریال به ازای ۱۵۹ روز ایام برگزاری ۳۴ موضوع نمایشگاه برگزارشده، اثربخشی و چرخش اقتصادی داشتند.

درصورتی که براساس میزان متراژ واگذاری نمایشگاه ها در سال محاسبه شود، در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۰۲۱۷ مترمربع به مشارکت کنندگان بومی ۳۳۰ میلیارد ریال به ازای کل متراژ واگذار شده چرخش اقتصادی و اثربخشی در استان و شهر زنجان ایجاد شده است.

بطور خلاصه در سال ۱۴۰۲ با برگزاری ۳۴ بازه زمانی نمایشگاهی در استان زنجان، ۱۴۶۳ مشارکت کننده از ۳۱ استان در فضایی به مساحت ۷۸ هزار مترمربع فضای عمومی نمایشگاهی در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی استان زنجان به ازای متراژ واگذاری و همینطور به ازای ایام برگزاری نمایشگاه ها، یک هزار میلیارد ریال اثربخشی و چرخش اقتصادی در استان زنجان ایجاد نموده است.

در عین حال قابل ذکر است که به ازای هر ۲۴ متر مربع غرفه نمایشگاهی ۲۹ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است که خود به تنهایی نشاندهنده  اثرگذاری برگذاری نمایشگاه ها به ازای یک غرفه است که البته براساس آمار ثبت شده به ازای کل متراژ مشخص شده به واسطه برگزاری نمایشگاه های استان زنجان، فقط در سال ۱۴۰۲ درحدود ۴۶ هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است، در صورت افزایش متراژ برگزاری نمایشگاه و حتی عناوین متعدد می تواند اثر ویژه ایی در توسعه زیرساخت های اقتصادی، کسب و کارهای وابسته، تنوع گردشگری، افزایش ماندگاری مسافر با مقصد رویدادهای نمایشگاهی داشته باشد.

همچنین شایان ذکر است، ساعت شبانه زنجان در حدود حوالی ساعت های ۲۰ الی ۲۰:۳۰ بوده، باتوجه به قرارگرفتن محل دایمی نمایشگاه های بین المللی استان زنجان در منطقه گردشگری گاوازنگ وکمبود مراکز تفریحی و سیاحتی و خانواده محور، بطور طبیعی استقبال از نمایشگاه ها افزایش یافته و کمک شایان توجهی به اقتصاد شب و بالارفتن ساعت زیست شبانه و مدیریت ترافیک در زنجان دارد، این اقبال بگونه ایی است که با صرف کمترین هزینه برای شهروندان بوجود می آید، در صورتی که دولت اگر خواسته باشد بخشی از آن را متعهد شود، بطور قطع از تامین مالی آن نمی تواند سربلند بیرون بیاید.

نمایشگاه ها ظرفیت بالقوه ای در رونق اقتصاد شهری و توسعه کسب و کارهای خرد و کلان و افزایش رقابت در بازار دارند و این چرخه هرچه بیشتر باشد بطور ویژه می تواند بطور مستقیم در آبادانی و تغییر سایر مقاصد به زنجان عمل نماید و زنجان تبدیل به مرکز نمایشگاه های بالقوه با محوریت خانواده، متخصصین، صنایع تخصصی و برخی کالاهای با مزیت زنجان شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر