شاه بیت تاب آوری صنعت نمایشگاهی
حسنعلی موبدی – کارشناس صنعت نمایشگاهی
اگر قیمتی در خواهی که باشی
به آموختن گوهر جان بپرور
توسعه فراگیر صنعت نمایشگاهی و کسب جایگاه مناسب این صنعت در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های کلان اقتصادی کشور مستلزم دو بال توسعه علمی فعالان و ذینفعان این صنعت و حمایت رسانه ای است. در این مقوله به مبحث توسعه علمی صنعت نمایشگاهی پرداخته ایم و در ابتدا اشاره ای به اقدامات گذشته در این حوزه و پیشنهادها و فرصت های پیش رو به شرح زیر تقدیم حضور می شود.
نقش و اهمیت ارتقاء آموزش بر کسی پوشیده نیست. بنابراین اغراق نیست اگر این مقوله را به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه پایدار صنعت نمایشگاهی در نظر بگیریم، در یک دهه ی اخیر به واسطه همت و تلاش خبرگان، فعالان و دلسوزان، اقدامات شایسته ای صورت گرفته که در ادامه به بخشی از این موارد می پردازیم:
اجرای دوره آموزش EMD توسط نمایندگی دانشگاه راونزبرگ(Ravenzburg) آلمان، تصویب و اجرای مقاطع کاردانی و کارشناسی رشته نمایشگاهی، تاسیس مرکز آموزشی تخصصی صنعت نمایشگاهی، اجرای سلسه مباحث تخصصی نمایشگاهی در رادیو تجارت، دوره های تخصصی کوتاه مدت نمایشگاهی، یادداشت های تخصصی فعالان نمایشگاهی، اخذ مجوز موسسه فنی حرفه ای، اجرای دوره های آنلاین در زمان کرونا، ترجمه، تالیف، گردآوری و چاپ کتب تخصصی صنعت نمایشگاهی همگی حاکی از پویایی و تحرک این صنعت است.
ارتقاء و توسعه پایدار صنعت نمایشگاهی به آموزش مداوم گره خورده است. تربیت نیروهای متخصص درحوزههای مختلف این صنعت از اهمیت فوق العادهایی برخورداربوده و برنامه های آموزشی جز لاینفک توسعه و موجب هم افزایی علمی و پژوهشی خواهد بود.
تصویب دوره ارشد در مدیریت امور نمایشگاهی می تواند موتور محرک دیگری تلقی شود که به تربیت نیروی متخصص کمک شایانی کند تولید محتوای علمی، ترجمه، برگزاری کنفرانس و همایش های بین المللی، تولید مقاله های علمی و پژوهشی و ارائه آن به مخاطبان، حرکت و ارتقاء این حوزه را بطور هوشمند افزایش خواهد داد.
در واقع نباید نقش و رویکرد نمایشگاهها را صرفاً محدود به معرفی و نمایش کالا و خدمات کنیم. برای بسترسازی فرصتهای جدید اقتصادی، بهتر است از تاثیر ارزشمند رویدادهای نمایشگاهی در حوزه اقتصاد و بازاریابی بینالملل بیشتر بهره گیریم. هر توسعه ای بویژه توسعه پایدار بواسطه زیر ساخت علمی امکان پذیر است و در این مسیر باید بلوغ علمی کارکنان، مدیران، فعالان و ذینفعان را در اولویت قرار دهند.
انتشار بازخوردهای نمایشگاهی اعم از نظرسنجی های مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان، ثبت نام بازدیدکنندگان و حمایت از پایان نامه های دانشجویی، بسیار مهم و موثر است. حضور پررنگ در انجمن های بین المللی فعال و مرتبط نمایشگاهی می تواند کمکی جهت بهره وری از آخرین مبانی علمی این صنعت و حرکت پیشران موسسات تحقیقاتی، پژوهشی و علمی باشند.
مدیران هوشمند و حرفهای میدانند که زیربنای توسعه پایدار توسعه علمی است. فضا را برای این توسعه هموار کرده و هدف گذاری کنیم. انجمن های صنعت نمایشگاهی می توانند متولیان این امر مهم باشند.
نظر شما