گفتگوی تیتر کوتاه با دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی؛
دبیرخانه دائمی جشنواره پوسترهای نمایشگاهی تشکیل شود
مازندرانی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری سومین دوره جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی خواستار تشکیل دبیرخانه دائمی این جشنواره شد.
انتشار خبر برگزاری سومین دوره جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی مورد توجه بسیاری از فعالان و متخصصان این صنعت بزرگ در کشور قرار گرفت. تجربه موفق برگزاری دو دوره قبل موجب شده است تا متولیان برگزاری این رویداد فرهنگی –صنعتی دور سوم این جشنواره را نیز پایه گذاری کنند.
بیشتر بخوانید: منتظر سومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی باشید + تصاویر
در همین رابطه گفتگویی با ادریس مازندرانی دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی ترتیب داده ایم.
حمایت انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی از برگزاری جشنواره پوسترها
مازندرانی در این گفتگو اظهار داشت: آنچه که موجب معرفی هر چه بهتر یک رویداد نمایشگاهی، جذب مشارکت کننده و مخاطب به منظور بازدید از آن رویداد می شود، پوستر است. برگزارکننده تمام اطلاع رسانی ها و برنامه های خود را بر اساس پوستر طراحی شده پیش می برد. بنابراین پوسترها صاحب جایگاهی بسیار مهم در صنعت نمایشگاهی دارد. اما نکته ای در این میان وجود دارد؛ متاسفانه بعد از چند دوره برگزاری این جشنواره، هنوز نتیجه خاصی در قالب منشوری به عنوان مشاور طراحی پوستر برای برگزارکنندگان منتشر نشده است.
وی افزود: با این حال برگزاری این رویداد فرهنگی – صنعتی بسیار اقدام پسندیده و به جایی است. خوشبختانه این جشنواره توسط دوستانی برگزار می شود که در صنعت نمایشگاهی به پاکدستی شهرت دارند. همین موضوع موجب می شود که این جشنواره در فضایی کاملا سالم برگزار شود. بنده به عنوان دبیر انجمن برگزارکنندگان از طرف این انجمن حمایت خود را از برگزاری جشنواره ملی پوسترها اعلام می کنم و از تمام اعضای انجمن نیز دعوت می کنیم تا با تمام توان در این پروژه مهم نمایشگاهی کشور مشارکت داشته باشند.
این جشنواره یک دبیرخانه دائمی داشته باشد
این برگزارکننده نمایشگاهی همچنین خاطرنشان کرد: ما به هر میزان که موفق شویم در طراحی پوسترهای نمایشگاهی نوآوری به خرج دهیم به همان اندازه در انتقال پیام و تبلیغات خود و به طور کلی هر آنچه که از یک پوستر انتظار داریم با موفقیت بیشتری روبرو خواهیم بود. از همین رو توصیه می کنم که این جشنواره یک دبیرخانه دائمی داشته باشد تا متولیان برگزاری این جشنواره نیز مانند ما برگزارکنندگان دچار روزمرگی نشوند. برگزارکنندگان به دلیل بروکراسی های معمول بعد از پایان برگزاری یک رویداد آن را رها می کنیم و با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری آن رویداد دوباره به سراغش می رویم؛ اما جشنواره پوسترها این ظرفیت را دارد که یک دبیرخانه دائمی داشته و حتی به شرکت های برگزارکننده طراحان و گرافیست هایی را معرفی کند که در طول یک سال به شرکت های برگزارکننده طراحی حرفه ای پوسترها را آموزش ببیند.
تلاقی دیدگاه تجاری و هنری در طراحی پوسترها
مازندرانی خاطرنشان کرد: ذات رشته گرافیک هنر است و این در حالی است که نگاه نمایشگاهی با این ذات هنری منافات دارد. به عبارتی یک دیدگاه صرف تجاری جهت کوتاه ترین مسیر برای انتقال پیام، دیدگاه یک برگزارکننده از طراحی پوستر را تشکیل می دهد؛ از آن سو یک انسان فرهیخته و هنرمند باید این این دیدگاه تجاری را با دیدگاه هنری در تلاقی با یکدیگر قرار دهد. دبیرخانه دائمی جشنواره پوسترها می تواند در جهت ایجاد این تلاقی نقش بسیار مهمی را ایفا کند. این دبیرخانه می تواند در طول سال با برنامه های مختلف و برگزاری کارگاه های آموزشی به طراحی پوسترها، مدل تبلیغات، دیدگاه های مارکتینگ برگزارکنندگان و... سمت و سو دهد.
ضرورت برگزاری همه ساله و هدفمند جشنواره
دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: برگزاری این جشنواره موجب ارتقای چندپله ای سطح طراحی پوسترهای نمایشگاهی در کشور می شود. به طور قطع افزایش کیفیت طراحی پوسترها بر افزایش کیفیت برگزاری رویدادهای نمایشگاهی نیز تاثیرگذار خواهد بود. به عقیده من بهتر است که این جشنواره هر ساله با در نظر گرفتن یک هدف مشخص برگزار شود. نمایشگاه ها یک شتابدهنده بدون جایگزین هستند که این روزها مورد بی مهری قرار گرفته است. برگزاری این جشنواره می تواند در تبیین ارزش این شتابدهنده بسیار موثر واقع شود. نمایشگاه ها تمام صنایع کشور را در خود جای داده اند . یکی از اقدامات مهمی که جشنواره پوسترهای نمایشگاهی می تواند انجام دهد این است که نقش این شتابدهنده بی نظیر را برای متولیان این حوزه روشن کند.
نظر شما