پوستر رویداد باید حرفه ای و برانگیزاننده باشد
آیت صفائی - کارشناس و مولف کتب نمایشگاهی
پوستر یکی از ابزارهای شناخته شده برای اطلاع رسانی، تبلیغ و ترویج رویدادها به شمار می آید. در اصل به عنوان هویت بصری یک رخداد نقش بسزائی در جلب توجه، برانگیختن احساسات و ذهن مخاطب دارد. به زبان ساده باید بگویم که این پوستر است که با مخاطب حرف می زند، به او آگاهی می دهد، ذهن وی را درگیر طرح و اطلاعات داده شده کرده و او را به کنجکاوی بیشتر وا می دارد. بنابراین خلق و انتشار پوستر مناسب و حرفه ای برای تبلیغ و ترویج موضوع از اهمیت بسزائی برخوردار است.
در طراحی یک پوستر مناسب اطلاعات باید جامع، محدود و هدفمند باشد ، طرح و تصاویر بکار گرفته شده باید مفهومی ، با تم خاص و خلاقانه باشند، زیرا در یک پوستر مطلوبب طراحی زیبا و چیدمان منظم واژه ها و تصاویر در جلب نظر مخاطب تاثیر گذار است. باید توجه داشت که رنگ به پوستر حس می دهد.از اینرو لازم است که رنگ زمینه ساده و آرامبخش و در عین حال در تصاویر و عناوین از رنگ های گرم و جذاب استفاده شود. فونت پوستر نیز باید مناسب و هندسی شده انتخاب شود تا با ترکیب سه جانبه طرح، رنگ و فونت یک اثر رویائی و چشم نواز انتشاریابد. آنچه مسلم است در پوستر تبلیغاتی رویدادها درج عنوان ،تاریخ ، زمان ، محل برگزاری و اطلاعات سازمان دهنده و نهایتا درج نشان حامیان اصلی بسیار مهم هستند بنابراین اطلاعات اضافه و درج بی رویه عناوین و نشان شرکت ها باعث بهم ریختگی ،شلوغی و کم توجهی به اصل موضوع می گردد.
هرچند امروزه با گسترش فضای مجازی نقش فیزیکی پوسترها کم رنگ شده است ،اما توجه به اندازه و سایز پوستر در زمان انتشار نیز بیانگر حرفه ای بودن اثر است. پوستر رویدادها عموما عمودی و در سایز 70*50 می باشند . در کل باید گفت ؛ طراح یک پوستر می بایستی چشم نواز، برانگیزاننده، مفهومی و منضبط باشد.
همانطور که می دانیم نیم قرن گذشته طراحی و خلق یک پوستر توسط افراد هنرمند وخوش ذوق در آتلیه ها و روی بوم انجام میشد و بیشتر از نمادهای انتزاعی و مفهومی که هنرمند خلق می نمود برای بیان مطلب و القای موضوع به مخاطب استفاده می شد. به گونه ای که برای هر حرفه و گرایشی مثل صنعت، کشاورزی، غذائی، هنر ، دانش وغیره نماد خاص طراحی و تعریف می نمودند و این موجب کنجکاوی بیشتر انسان ها و درگیری ذهنی آنان جهت ارتباط با موضوع می شد و ماندگاری بیشتر داشت.
اما امروزه با بهره گیری از نرم افزارهای در دسترس و گاها با جابجائی و کپی طرح ها، اساسا دقت و سلیقه لازم به عمل نمی آید. در صورتی که طراحی پوستر کاری کاملا تخصصی و حرفه ای است که باید توسط افراد خوش ذوق، خلاق و دارای روحیه ایده پردازی انجام گیرد. طراح باید کاملا توجیه و آگاه به صنعت باشد، موضوع را خوب درک کند، اطلاعات را بگیرد و خلق ایده نماید. زیرا نقش پوستر حرفه ای در ترویج وموفقیت یک رویداد بسیار چشمگیر است.
می دانیم پوستر نسبت به دیگر ابزار رسانه ای کم هزینه تر، عمومی تر، فراگیر تر و ثابت و ماندگارتر است. و از طرفی طرح پوستر زمینه ساز دیگر طرح های تبلیغاتی است و کاربرد زیادی در خلق برندینگ یک رویداد دارد. زیرا از طرح پوستر که هویت یک رویداد است در طراحی سایر اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی از جمله بروشور، کاتالوگ ،بنر و بیلبوردهای خیابانی ،وب سایت و بعضا" تیزر تبلیغاتی نیز استفاده می شود.
با عنایت به مطالب فوق، سازمان دهندگان و مجریان حرفه ای رویدادها می بایستی با مداقه بیشتر و استفاده از افراد متخصص، حرفه ای و خوش ذوق درجهت خلق یک اثر ماندگار تلاش نمایند زیرا انتشار یک پوستر مطلوب زمینه ساز ایجاد برندینگ و ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب در امتداد برگزاری مستمر رویدادهاست. از طرفی استفاده از فن آوری نوین و فضای رو به رشد رسانه های مجازی برکسی پوشیده نیست. افراد هوشمند با تلفیق هنر و تکنولوژی در کسب موفقیت و توسعه کسب و کار خویش بهره بیشتر می برند. باید توجه داشت که عصر کنونی عصر تغییرات پی در پی، ظهور تکنولوژی نوین و عصر انفجار اطلاعات است.
نظر شما