فعال و برگزارکننده نمایشگاهی در گفتگو با تیتر کوتاه مطرح کرد:
جشنواره پوسترهای نمایشگاهی ظرفیت بین المللی شدن دارد / همه فعالان نمایشگاهی حمایت کنند
فدایی ضمن استقبال از برگزاری سومین دوره جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی از انجمن ها و فعالان تخصصی صنعت نمایشگاهی دعوت کرد تا از برگزاری این جشنواره حمایت کنند.
سومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی بعد از سه سال وقفه اسفندماه امسال باهدف تأکید هرچه بیشتر بر تبلیغات هدفمند و اصولی و احیا پوسترهای نمایشگاهی و با حضور گسترده فعالان صنعت نمایشگاهی کشور برگزار خواهد شد. پیرامون اهمیت برگزاری این جشنواره گفتگویی را با امید فدایی فعال و برگزارکننده نمایشگاهی ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.
برگزاری یک رویداد تخصصی به برندسازی نیاز دارد
فدایی در این گفتگو با بیان اینکه برگزاری یک رویداد تخصصی به برندسازی نیاز دارد، عنوان کرد: همان طور که انتخاب یک نام مناسب و حرفه ای جزو اصول و قواعد اولیه برگزاری یک رویداد به حساب می آید به همان اندازه انتخاب و طراحی یک پوستر نیز جزو نیازهای اساسی برگزاری یک رویداد نمایشگاهی است. به طور قطع طراحی یک پوستر حرفه ای نقش بسزایی در برندسازی رویداد مدنظر خواهد داشت؛ اما متاسفانه در چند سال اخیر ما به صورت حرفه ای به این موضوع ورود نکرده ایم. امروزه بسیاری از نمایشگاه های تخصصی بدون اهمیت دادن به این موضوع برگزار می شوند این در حالی است که برگزارکنندگان می توانند با برندسازی پوستر خود، مسیر برگزاری رویدادها در سال های آتی را برای خود هموارتر کرده و در بهتر برگزار شدن رویداد مدنظر اثرگذار باشند.
وی افزود: پوسترها به رویدادهای نمایشگاهی شخصیت می دهند و در ارتقا کیفیت برگزاری آن نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. به عبارتی می توان گفت که پوسترهای نمایشگاه پیشانی رویدادها هستند. البته لازم به ذکر است که تعدادی از شرکت های برگزارکننده در سطح کشور اهمیت پوسترها را درک کرده و در راستای فعالیت حرفه ای خود عمل می کنند که خرده ای بر آن نیست. برخی از شرکت ها بر این باروند که شاید طراحی یک پوستر هزینه گزافی را بر آنها تحمیل کند. این فعالان صنعت نمایشگاهی باید در نظر داشته باشند که این هزینهکرد در سال های بعد اثرگذاری خود برای برندسازی یک عنوان نمایشگاهی را به همراه خواهد داشت.
جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی بستری برای معرفی ظرفیت ها
این فعال و برگزارکننده نمایشگاهی در بخش دیگری از صحبت های خود به برگزاری سومین دوره جشنواره پوسترهای نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: به طور قطع برگزاری این جشنواره تاثیر بسیار مثبتی بر صنعت نمایشگاهی خواهد داشت. پوسترهای حرفه ای که در سطح کشور طراحی می شوند به مکانی برای نمایش احتیاج دارند که این جشنواره مناسب ترین بستر برای رسیدن به این هدف است. برگزاری این جشنواره برگزارکنندگان و طراحان پوسترها را مجاب خواهد کرد که در حوزه پوسترها نیز سرمایه گذاری مادی و معنوی داشته باشند.
وی همچنین گفت: به عقیده من نکته مهمی در طراحی پوسترهای داخلی (نه بین المللی) وجود دارد که امروزه از درجه اهمیت ساقط شده و آن هم استفاده از الفبای فارسی در طراحی پوسترها است. متاسفانه امروزه تمرکز طراحان و برگزارکنندگان نمایشگاه های داخلی روی استفاده از کلمات انگلیسی است در حالی که یک متر غرفه هم از شرکته ای بین المللی در نمایشگاه حضور ندارند. بنابراین جشنواره پوسترهای نمایشگاهی باید علاوه بر معرفی بهترین ها، در این زمینه فرهنگ سازی هم داشته باشد.
فدایی در پایان عنوان کرد: بدون شک برگزاری این جشنواره با چالش ها و سختی های متعددی همراه خواهد بود. بنابراین از این فرصت استفاده کرده و از برگزارکنندگان این جشنواره تقدیر و تشکر کنم. به همکاران خود در انجمن های تخصصی صنعت نمایشگاهی نیز توصیه می کنم که از برگزاری سومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی حمایت کنند تا این رویداد برای ادامه حیات خود انگیزه و پشتیبان داشته باشد. ما ایرانی ها در طول تاریخ پرچمدار برخی اتفاقات جدید در صنعت نمایشگاهی بویم؛ بنابراین می توان با همت و پشتیبانی از برگزاری این جشنواره این رویداد فرهنگی – صنعتی را به یک جشنواره بین المللی تبدیل کرد که سرمنشا آن کشور ایران بوده است.
نظر شما