یادداشت/

پوسترهای نمایشگاهی باید هدف‌محور باشند

صالح سپاسدار – فعال و برگزارکننده نمایشگاهی

بازاریابی کلاسیک تمرکز ویژه ای بر ۴ عامل اصلی یعنی محصول، محل، قیمت و ترویج داشته است. امروزه با توجه به نفوذ ارتباطات آنلاین و گستردگی بازار، میزان اهمیت برخی از عوامل مانند محل، توسط متخصصان مورد انتقاد قرار گرفته است. اما یکی از عواملی که بیش از پیش حائز اهمیت شده موضوع Promotion یا بر اساس ترجمه لغتی، ترویج است.

ترویج در بخش خدمات زیر شاخه هایی مانند Publications یا امور چاپی را شامل می شود که اشاره به هویت بصری در بخش خدمات دارد. پوسترها برای نمایشگاه ها همان نقش معرف یا نمود عینی رویدادهای قبل و بعد نمایشگاه را ایفا می کنند. پوستر نمایشگاه اهداف مهم دیگری را هم دنبال می‌کنند که از اهم آنها می‌توان به معرفی زمینه فعالیت و صنایع مرتبط به رویداد به صورت بصری اشاره کرد. پوستر باید با صرف کمترین زمان مفاهیم مذکور را به مخاطب منتقل کرده و در ضمن اطلاعات ضروری مربوط به رویداد مانند زمان، مکان و برگزارکنندگان نمایشگاه را به راحتی در اختیار مخاطب قرار دهد. موضوع هویت بصری نمایشگاه آنقدر پراهمیت بوده که گاها تاثیر مستقیم در موفقیت و یا شکست یک رویداد داشته اند.

 در ارتباط با وضعیت کنونی طراحی پوسترها، متاسفانه مجددا باید به معضل عدم ثبات برگزارکنندگان رویدادها، بعنوان یک عامل مخرب در راستای ساخت برند شناخته شده بین المللی اشاره کرد. جهت معرفی و شناساندن یک برند در سطح ملی و جهانی باید برنامه زمانی طولانی مدت داشت و با توجه به اینکه مجوزها بصورت سالانه صادر می شوند یکی دیگر از تاثیرات منفی عدم امکان برنامه ریزی طولانی مدت جهت ساخت برند است. لذا باتوجه به موارد مذکور و محدودیت های موجود می‌توان گفت وضعیت فعلی در سطح مقبول است ولی بدون شک مسیر طولانی ای تا شرایط مطلوب وجود دارد‌.

برگزاری جشنواره پوستر و رویدادهایی از این قبیل نه تنها لازم بلکه برای ارتقا عملکرد دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی ضروری هستند. البته موضوع بسیار مهمی که در این ارتباط باید در نظر داشته باشیم این است که، تجربه نشان داده هر صنعت یک فرهنگ خاص داشته که تقریبا تمامی دست اندرکاران آن صنعت در همان فضا و با همان فرهنگ مانوس شده اند و پوستر موفق باید منطبق با همان فرهنگ طراحی شود. لذا با توجه به موضوع فوق‌الذکر و اینکه پوسترها باید نه تنها زیبا بلکه هدف محور باشند، قضاوت طرح پوستر صرفا از نظر زیبایی بصری کار بسیار پیچیده ای است که بدون شک دست اندرکاران برگزاری جشنواره این مهم را در نظر خواهند گرفت.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها