گفت و گو با اولین گزارشگر خانم فوتبال در ایران؛

فوتبال المپیک جذاب نیست

نمی دانم گزارش گرهای آقا چقدر دریافتی دارند ولی من از دریافتی ام راضی بودم و خب فکر می کنم که چون با تلویزیون‌های خصوصی کار می کنم مبلغ دریافتی قابل قبول است.

فوتبال المپیک جذاب نیست

 گرچه یورو 2024 به پایان رسیده است ولی پرونده ای که برای این رقابت های جذاب فوتبالی بسته شد پرونده ای هیجان انگیز را برای علاقه مندان به گزارش در فوتبال ایران باز کرد. این بار همزمان با گزارش های مختلفی که از تمام دنیا در روزهای فوتبالی یورو 2024 شنیده می شد این بار صدای «فرنوش جعفری» اولین و تنها گزارشگر زن فوتبال ایران را هم در دل خود داشت تا این آغاز مسیری جدید در عرصه گزارشگری زنان فوتبال در ایران باشد. به بهانه این تجربه قابل توجه و بازی های فوتبال المپیک از با فرنوش جعفری گفت و گو گرفتیم که در ادامه ماحصل آن را خواهید خواند.

فرنوش جعفری

یورو 2024 برای شما خوش یمن بود و به یکی از آرزوهای بزرگ تان رسیدید، از حسی که موقع گزارش بازی ها داشتید بگویید.

حسی که داشتم فوق العاده بود، به هرحال رویا، آرزو یا هدف هر کدام که بشود نامش را گذاشت چیزی بود که من دنبالش بودم و بالاخره اتفاق افتاد. ماجرا این بود که از طرف «آپارات‌ اسپرت» با من تماس گرفتند و گفتند که میخواهند من به عنوان کارشناس در روزهای یورو مهمان و کارشناس بازی ها باشم که خب من را از صفحه شخصی ام در اینستاگرام می شناختند و می دانستند که به حوزه فوتبال خارجی تسلط دارم و همین باعث پیشنهادشان شده بود و در این حین به دنبال گرفتن مجوز گزارش از سوی خانم هم بودند و خیلی یکهویی و اتفاقی همه چیز پیش رفت و موافقت کردم که برای کارشناسی به تهران بیایم و همان موقع مجوزها هم گرفته شد و گفتند که می توانم گزارش کنم و واقعا آن لحظه حس فوق العاده ای داشتم.

اطلاعات فوتبالی شما کاملا مشهود است چقدر این دانش فوتبالی را در گزارش های تان به کار می برید؟

اگر اطلاعات فوتبالی نداشته باشید نمی‌توانید فوتبال را به بهترین و درست‌ترین شکل ممکن گزارش کنید، برای همین هم من اطلاعات را می نویسم، دسته‌بندی می کنم و هر جایی که مسابقه از ریتم می افتد یا توپ زیاد در زمین چرخش دارد و اگر احیانا به بازیکنانی برسد که با تعلل بیشتری توپ را جلو می برند همان مواقع اگر اطلاعاتی درباره آن بازیکن باشد گفته می شود و یا اگر توپ اوت برود یا وقفه‌ای در بازی باشد من از آن اطلاعات فوتبالی استفاده می کنم ضمن اینکه حین گزارش هم اصطلاحاتی که خاص فوتبال هست خیلی مهم است و نشان می دهد که چقدر یک گزارشگر حرفه‌ای و فوتبال بین هست. یعنی هر چه از این اطلاعات البته در جای درست خودش استفاده شود این به حرفه‌ای‌ بودن و تسلط گزارشگر کمک می کند.

گزارش کدام بازی بیشتر به دل خودتان نشست؟

از گزارش بازی آلمان و اسپانیا که ریتم بسیار بالایی داشت خیلی لذت بردم، با اینکه خیلی گزارش سختی بود ولی برای من بسیار دلنشین بود.

واکنشی از مردم برای این اتفاق جالب توجه در عرصه گزارشگری فوتبال گرفتید؟

بله و واکنش‌های مثبت خیلی زیاد بود، همه تبریک گفتند و اگر ایراد و مشکلی هم بود بخاطر این که گزارش اولم بود به من حق دادند و بیشترین نظرها مثبت درباره تسلطم به بازی فوتبال بود که این خیلی برایم ارزشمند بود. کامنت منفی هم مانند اینکه صدا جیغ می شود خیلی کم ولی داشتم و یا این که باید کلاس ها صداسازی بروم و تمرین هایی انجام دهم تا صدایم از حالت جیغ بیرون بیاید هم گرفتم که صد در صد به مرور زمان درست می شود.

گزارشگری برای آقایان درآمد بدی ندارد، برای تنها خانم گزارشگر ایران چطور و آیا دخل و خرج در حرفه شما با هم می خواند؟

راستش من در این سال ها گزارش های مهمی که انجام دادم بابتش دریافتی داشتم ، گزارش‌هایی که مثلا با تیم ملی رفتم خوب بود، برای تیم ملی فوتبال زنان یک سری گزارش روی پلتفرم‌های سپاهان و... انجام دادم چون باشگاه سپاهان تلویزیون اینترنتی داشتند و آنجا هم بسیار خوب بود، الان هم که برای تلویزیون اینترنتی برای اولین بار گزارش کردم راضی بودم، نمی دانم گزارش گرهای آقا چقدر دریافتی دارند ولی من از دریافتی ام راضی بودم و خب فکر می کنم که چون با تلویزیون‌های خصوصی کار می کنم مبلغ دریافتی قابل قبول است.

شاید تلویزیون همچین مبلغی را ندهد. به طور کلی چون از مبلغ دریافتی ها خبر ندارم نمی توانم در این باره اظهار نظر کنم ولی احتمالا افرادی که روی پلتفرم گزارش می کنند مبلغ دریافتی شان از مبلغی که در تلویزیون داده می شود بهتر و بیشتر باشد. ضمن این که چون کار من تهیه‌کنندگی و کارمند هستم زیاد برایم فرقی نمی کند که مبلغ چگونه باشد، به هرحال کمک کننده هست و البته بعید می دانم که فردی فقط درآمدش از گزارشگری باشد، تمام افرادی که در این حوزه کار می کنند صددرصد کار دیگری کنارش دارند و این صرفا عشق و علاقه شان هست که وارد این بخش می شوند و بابت عشق و علاقه‌ای که دارند پول می گیرند نه بعنوان مثلا یک کارمند رسمی.

هدف بعدی فرنوش جعفری؟

برنامه‌سازی در حوزه فوتبال شاید بزرگ‌ترین هدفم باشد و بزرگتر از آن احتمالا ترجیحم این است که گردشگری ورزشی کنم.  دوست دارم سایر ورزشگاه‌ها را ببینم، دوست دارم فوتبال رو در استادیوم‌های بزرگ دنیا ببینم! و در کنارش کار کنم ، یعنی صرفا جهت تفریح نباشد ، بروم و بتوانم مانند یک گردشگر ورزشی آن چیزی را که در فوتبال دنیا اتفاق می افتد انعکاس بدهم؛ این برایم خیلی جذاب است و در عین حال در کشور خودمم دوست دارم کار گزارشگری و کار برنامه‌سازی ورزشی انجام دهم.

بازخوردی از عادل فردوسی پور گرفته اید؟

به هیچ عنوان!

بعد از یورو چطور گذشت و چه اتفاق مثبتی برای تان افتاد؟

یکی از هدف های بزرگ من گزارش فوتبال مردان بود و همانطور که گفتم خودم فوتبال اروپا در بخش مردان را می دیدم و تحلیل داشتم و دوست داشتم و رویایم این بود که بتوانم فوتبال مردان را گزارش کنم و خیلی برایش جنگیدم و خیلی به در و دیوار زدم تا بتوانم در رسانه این کار را انجام دهم ولی خب این موقعیت برایم هیچ وقت پیش نمی آمد و همیشه می گفتند در حال فکر هستیم که ببینیم چرا باید یک خانم فوتبال آقایان را گزارش کند ولی خب آپارات اسپورت این شرایط را برایم به وجود آورد. د

ر مورد اتفاق مثبت هم می توانم بگویم همین که این تابو شکسته شد و توانستم این کار را انجام دهم خودش به اندازه کافی اتفاق بزرگی بود و حالا این که پیامدهای مثبت بعدش چه می تواند باشد فعلا خبری نیست و با مرور زمان باید ببینیم آیا بخش بزرگ جامعه و رسانه پذیرفته اند؟ باید فوتبال ها شروع شود به خصوص شبکه های سراسری که آیا تلویزیون رغبت می کند این کار را در شبکه های سراسری انجام دهیم و به نظرم بزرگ ترین پیامد مثبتی که می تواند داشته باشد این است که در رسانه ملی و شبکه های سراسری گزارش کرد. امر بعیدی نیست ولی نیاز به تصمیم گیری در راس صدا و سیما دارد و من منتظرم ببینم که به امید خدا این تصمیم گرفته می شود یا خیر.

باز هم مشتاق همکاری با شما هستند؟

بله و از من دعوت کردند تا قراردادی امضا کنیم و با شروع لیگ های معتبر اروپا که از هفته آخر مرداد شروع می شود بتوانم گزارش بازی ها را داشته باشم ولی با توجه به این که من ساکن شیراز هستم بنا شد ما زمان مان را هماهنگ کنیم و وقتی که تهران هستم یا زمانی که مسابقات مهمی در لیگ های معتبر برگزار می شود من حضور داشته و بازی ها را گزارش کنم. یعنی انشاا... این کار ادامه دار خواهد بود.

فوتبال المپیک را هم دنبال می کنید و چرا تماشای این فوتبال در این سطح خیلی طرفدار ندارد؟

بازی ها را ندیدم ولی نتایج را تک به تک پیگیری می کنم و به نظرم شاهکارش هم همان بازی آرژانتین و مراکش بود که با تایمی که از همه گرفته شد و پیروزی مراکش قابل توجه بود. بازی ها هم به این دلیل که بازیکنان سطح یک فوتبال اروپا و دنیا در آن بازی نمی کنند جذابیت زیادی ندارد ولی خب همان یکی دو بازیکن بالای 23 سالی هم که می آوردند بازی بعضی از تیم ها را جذاب کرده است، مانند همین تیم مراکش که اشرف حکیمی را آورده است و یا تیم آرژانتین که خولین آلوارس را در تیم خود دارد و بعضی تیم های دیگر که این جذابیت را آورده اند ولی همانطور که گفتم به خاطر نداشتن بازیکنان سطح یک خب آن جذابیتی را که باید ندارد ضمن این که فوتبال چون برای خودش جام جهانی و یک آوردگاه جهانی بزرگ دارد در المپیک با توجه به این که سایر رشته های منهای فوتبال جذاب هستند و می درخشند زیاد طرفدار ندارد و به نظر من المپیک مال ورزش های دیگر غیر از فوتبال و حتی والیبال و بسکتبال است و ورزش های انفرادی جذابیت بیشتری دارد.

حرف پایانی شما برای این گفت و گو

امیدوارم در نهایت این کار دنباله‌دار باشد و فقط یک کار رسانه‌ای کوتاه مدت نباشد. من تلاش می‌کنم پیگیر باشم که این چرخه قطع نشود و امیدوارم که خانم های دیگر هم بیایند و در کنار من قرار بگیرند تا همه با هم ثابت کنیم که فوتبال برای ما فقط تفریح نیست و خیلی جدی است و گزارشگری فوتبال هم علاوه بر اینکه می تواند عشق و علاقه ما باشد می تواند کار حرفه‌ای ما هم باشد و این مهم ترین مطلب است.

نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر