کارنامه بازارهای کالایی از ابتدای سال میلادی!

شاخص S&P GSCI، که به عنوان معیاری برای عملکرد کلی بازار کالاها استفاده می‌شود، از ابتدای سال تا ماه آوریل تا ۱۲ درصد افزایش داشت، اما سپس به رشد سالانه ۲.۱۸ درصدی کاهش یافت.

کارنامه بازارهای کالایی از ابتدای سال میلادی!

 بازار جهانی کالاها امسال نوسانات زیادی را تجربه کرده است؛ با این حال قیمت‌ها عمدتاً در سطح بالایی باقی مانده‌اند. در نیمه اول سال، قیمت‌های آب پرتقال و کاکائو به رکوردهای جدیدی رسید؛ در حالی که قیمت نفت خام با تغییرات ناگهانی در خاورمیانه نوسان داشت. قیمت طلا همچنان در حال افزایش است، اما فلزات پایه‌ای مانند سنگ آهن با کاهش قابل توجهی مواجه شده‌اند.

بر اساس گزارشی از CNBC، سابرین چودری، مدیر و رئیس تحلیل کالاها در BMI، می‌گوید: «تاکنون، بازارهای کالا تحت تأثیر احساسات و بی‌ثباتی قرار گرفته‌اند و به دنبال کوچکترین نشانه‌ای از امید برای رسیدن به اوج‌های جدید هستند، اما با کوچکترین نشانه‌ای از ناامیدی فرو می‌ریزند.» شاخص S&P GSCI، که عملکرد کلی بازار کالاها را نشان می‌دهد، در ماه آوریل تا ۱۲ درصد افزایش یافت، اما سپس به رشد سالانه ۲.۱۸ درصدی کاهش پیدا کرد.  

بر اساس داده‌های استخراج‌شده از FactSet(شرکت آمریکایی فعال در زمینه داده‌های مالی)، کالاهایی که تاکنون بیشترین رشد را داشته‌اند، شامل برخی کالاهای نرم مانند کاکائو، تخم‌مرغ، آب پرتقال، لاستیک و قهوه بوده‌اند. تحلیلگران به CNBC گفته‌اند که این کالاها به دلیل شرایط جوی نامساعد در مناطق اصلی تولیدشان با رشد قوی مواجه شده‌اند.

بزرگترین برندگان رالی کالا‌ها

در بین کامودیتی‌ها کاکائو در صدر قرار دارد، زیرا قیمت‌های آن تاکنون ۶۶ درصد افزایش یافته و قراردادهای آتی به رکورد تاریخی ۱۱,۷۲۲ دلار در هر تن متریک در آوریل رسیدند. این افزایش قیمت به دلیل کمبود دانه‌ها به خاطر اختلالات ناشی از باران‌های سنگین و بیماری در تولیدکنندگان اصلی مانند ساحل عاج و غنا رخ داده است. دارن استتزل، معاون ارشد کالاهای نرم در کارگزاری StoneX، می‌گوید: «در پی فرصت‌های سودآور، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این بازار هجوم آوردند که باعث شد نوسانات قیمت حتی بیشتر شود.» اگرچه قیمت‌ها از رکوردهای خود کاهش یافته‌اند، اما قراردادهای آتی کاکائو همچنان بالاتر از سطوح معمولی باقی مانده‌اند. به گفته استتزل، بازار کاکائو با بهبود شرایط جوی در غرب آفریقا تا سال ۲۰۲۵ تثبیت خواهد شد، هرچند او اشاره می‌کند که بازگشت قیمت‌ها به سطوح قبل از افزایش امسال به آهستگی خواهد بود.

افزایش مجدد آنفولانزای مرغی در تأسیسات مرغداری در ایالات متحده، ژاپن و سایر کشورها باعث شده است که قیمت تخم‌مرغ از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶۲ درصد افزایش یابد. قیمت لحظه‌ای یک دوجین تخم‌مرغ بزرگ سفید در حال حاضر ۳.۵۷ دلار است. حدود ۱۸.۵ میلیون مرغ تخم‌گذار در ایالات متحده تا کنون تحت تأثیر آنفولانزای مرغی قرار گرفته‌اند. در جبهه تقاضا، مصرف‌کنندگان نیز بیشتر به تخم‌مرغ به عنوان منبع پروتئین مقرون به صرفه‌تر اتکا کرده‌اند.

قراردادهای آتی آب پرتقال در ماه مه به رکورد جدیدی رسید و در حال حاضر در حدود ۴.۴۹ دلار در هر پوند قرار دارد. کاهش تولید در فلوریدا (تولیدکننده اصلی آب پرتقال در ایالات متحده) و همچنین شرایط جوی نامساعد در مناطق کلیدی تولید پرتقال در برزیل، صنعت آب پرتقال را به بحران رسانده است. به گفته دیوید برانچ، مدیر بخش کشاورزی و مواد غذایی در Wells Fargo، با توجه به پیش‌بینی‌های برداشت محصول پرتقال برای فصل آینده، انتظار می‌رود که قیمت‌های آب پرتقال حداقل در ۱۲ ماه آینده همچنان بالا باقی بماند.

قیمت‌های لاستیک از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است، زیرا تولید در بزرگترین تولیدکنندگان لاستیک طبیعی جهان، تایلند و اندونزی، به دلیل مسائل مرتبط با آب و هوا کاهش یافته است. از سوی دیگر، افزایش تقاضا از سوی بخش خودروهای الکتریکی چین نیز باعث افزایش قیمت‌ها شده است. بخش خودروسازی نزدیک به دو سوم مصرف جهانی لاستیک طبیعی را تشکیل می‌دهد.

قراردادهای آتی قهوه در ICE(مرکز مبادله) تاکنون ۲۵ درصد افزایش یافته و به ۲.۴۵ دلار در هر پوند رسیده است. چالش‌های تولید ناشی از پدیده ال نینو در جنوب شرق آسیا باعث کاهش محصول در مناطق کلیدی تولید قهوه مانند ویتنام و اندونزی شده است.

بزرگترین بازندگان رالی کالا‌ها

قیمت سنگ آهن بیشترین کاهش را در بین کالاها داشته است، زیرا بخش املاک چین همچنان در رکود است و این باعث کاهش تقاضا شده است. حاشیه سود ضعیف کارخانه‌های فولاد در چین، که محرک مهم قیمت سنگ آهن هستند، نیز به کاهش قیمت‌ها کمک کرده است. سنگ آهن جزء اصلی فولاد است. آخرین معامله سنگ آهن ۶۲%-درجه در بورس نیویورک با قیمت ۹۸.۱۰ دلار در هر تن برای قرارداد منقضی در ۳۰ اوت انجام شد.

غلات پرمصرفی مانند گندم، ذرت و سویا نیز با کاهش قابل توجهی مواجه شده‌اند، به دلیل سال پرباری که در نیم‌کره شمالی تجربه شد. به گفته تیم لوژینزلند، مدیر بخش کشاورزی و مواد غذایی در Wells Fargo، صنعت جهانی غلات در حال حاضر با مازاد بزرگی در موجودی به دلیل تولید مداوم محصول‌های بزرگ مواجه است. گندم و ذرت در بورس کالای شیکاگو تاکنون نزدیک به ۱۵ درصد کاهش یافته‌اند، در حالی که سویا نزدیک به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

تغییرات به خصوص در بازار‌های کالایی جهان

قیمت‌های طلا امسال به رکوردهای جدیدی رسیده‌اند که توسط انتظارات کاهش نرخ بهره در ایالات متحده و جذابیت طلا به عنوان دارایی امن، حمایت می‌شوند. قراردادهای آتی طلا اخیراً به رکورد جدید ۲,۵۴۹.۹ دلار در هر اونس رسیدند. به رغم نوسانات امسال، بازار جهانی کالاها همچنان در سطح بالایی باقی مانده و انتظار می‌رود که همچنان اینگونه باقی بماند. سابرین چودری از BMI پیش‌بینی می‌کند: «ما انتظار داریم که قیمت‌ها با تضعیف دلار آمریکا حمایت شوند، به ویژه وقتی که فدرال رزرو ایالات متحده شروع به کاهش نرخ‌ها کند.» تقاضای ضعیف ادامه‌دار از سوی چین نیز رشد قیمت‌ها را در بیشتر کالاها محدود خواهد کرد و انتظار می‌رود که فلزات صنعتی بیشترین تأثیر را ببینند.  

علاوه بر این، الگوی آب و هوایی جهانی تا پایان امسال از ال نینو به لا نینا تغییر خواهد کرد که می‌تواند رویداد مهمی برای بازار کشاورزی جهانی باشد. لا نینا معمولاً اثر خنک‌کننده‌ای بر دمای جهانی دارد و هر سه تا پنج سال یک‌بار رخ می‌دهد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر