بررسی یک ادعای جنجالی در تلویزیون ایران؛

آیا اقتصادهای برتر جهان در المپیک موفق‌ترند؟

در جریان مسابقات المپیک پاریس طرح یک ادعا مبنی بر ارتباط بین کسب مدال و توسعه‌یافتگی جنجال بزرگی به راه انداخت اما آیا واقعا ارتباطی وجود دارد؟

آیا اقتصادهای برتر جهان در المپیک موفق‌ترند؟

یکی از اتفاقات جنجالی مربوط به المپیک پاریس اظهارات پیمان اسدیان مجری ویژه برنامه المپیک در شبکه سه بود که مدعی شد جدول مدال‌های المپیک مِلاک خوبی برای توسعه‌یافتگی کشورها است و با کنایه به عملکرد ضعیف برخی کشورهای همسایه مثل ترکیه، عربستان، قطر و امارات و حتی کشورهای توسعه یافته اروپایی مثل دانمارک و نروژ(که در رده‌های اول و دوم مرفه ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ معرفی شدند) در بحث مدال آوری المپیک نیز اشاره کرد و باعث شد هجمه سنگینی علیه وی و تلویزیون در فضای مجازی شکل بگیرد.

صد البته که در بحث توسعه یافتگی بسیاری از این کشورها وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند اما نگاهی به تیم های برتر المپیک و مقایسه آن با اقتصادهای برتر جهان نشان می‌دهد نمی توان منکر این ارتباط شد.

چندی پیش نشریه فوربس، با بررسی آمارها و داده‌های مرتبط با تولید ناخالص داخلی کشورها ۱۰ اقتصاد برتر جهان برای سال ۲۰۲۴ را معرفی کرد که به ترتیب آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، هند، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، برزیل و کانادا در رده های اول تا دهم قرار گرفتند.

حالا بد نیست نگاهی بیاندازیم به کشورهای که در المپیک پاریس بیشترین مدال طلا را کسب کردند و در رده‌های اول تا دهم قرار گرفتند؛ آمریکا، چین، ژاپن، استرالیا، فرانسه، هلند، بریتانیا، کره جنوبی، ایتالیا و آلمان.

در اتفاقی بسیار جالب سه اقتصاد برتر دنیا یعنی آمریکا، چین و ژاپن دقیقا به همان ترتیب صاحب بیشترین مدال‌های طلای المپیک هم شده‌اند و به طور کلی هفت کشور از بین ۱۰ اقتصاد برتر دنیا در جدول ۱۰ تیم برتر جهان از نظر تعدادی طلای المپیک نیز حضور دارند و همین کافی است که بدانیم بین توسعه یافتگی و موفقیت در حوزه اقتصادی با موفقیت در المپیک رابطه‌ای منطقی وجود دارد.

البته نباید فراموش کرد که این کشورها صرفا نه بر اساس ثروت بلکه به خاطر توسعه یافتگی و پیشرفت در شاخص‌های مختلف ارزیابی می‌شوند چرا که بسیاری از کشورهای عربی مثل عربستان، قطر، امارات، کویت و دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی با وجود ثروتمند بودن جایی در بین اقتصادهای برتر ندارند. به عنوان مثال باتوجه به درآمد سرانه کشورها، لوکزامبورگ، سوئیس، قطر، نروژ و سنگاپور به ترتیب ثروتمندترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ شناخته شده‌اند و اکثر این کشورها نیز معمولا در المپیک‌ها مدال‌های زیادی کسب نمی‌کنند.

مهدی محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد