یادداشت/
رسانه و تبلیغات کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳
عباس محمدیان-مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنهای (مدظله العالی) سال "جهش تولید با مشارکت مردم" نامگذاری شد. انتخاب این شعار بیانگر اهمیت توجه به تولید ملی و نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در تحقق این هدفگذاری ملی است و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با درایت و هوشمندی بینظیر خود، این نکته بسیار حیاتی را در شعار امسال متجلی ساختند.
در تمام مکاتب توسعه محور جهان امروز مردم یک ملت عنصر اصلی و محوری توسعه محسوب میشوند چرا که توسعه واقعی زمانی اتفاق میافتد که تودههای مردم خود را در این فرآیند سهیم و مسئول بدانند. علاوه بر این هنگامی که انگیزه و اراده جمعی مردم شکل بگیرد، یک نیروی خروشان و اثرگذار شکل میگیرد که میتواند بر هر مانع و مشکلی غلبه نماید. همچنین حضور گسترده مردم باعث هم افزایی نیروها و تجمیع همه ظرفیتها میشود.
امام خامنهای (مدظله العالی) با بینش ژرف و دور اندیشانه خویش، ضرورت مشارکت عمومی را در کنار اهمیت تولید ملی قرار دادهاند. این رویکرد کم نظیر حاکی از آن است که ایشان تمامی ابعاد لازم برای توسعه را در نظر گرفتهاند. تکیه بر تولید داخلی بدون مشارکت عمومی ناقص خواهد بود و مشارکت مردمی بدون هدف و موضوع مشخص چون تولید ملی، بیثمر خواهد ماند.
انتخاب شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" از سوی رهبر فرزانه انقلاب گویای آن است که ایشان هوشمندانه و دقیق به تمامی ارکان و مولفههای توسعه واقعی توجه داشتهاند. با تحقق این شعار و جلب حداکثری مشارکت مردمی، اقتصاد ایران قطعاً به جهش بزرگی دست خواهد یافت.
باید به این نکته توجه داشت که امروزه دستیابی به توسعه اقتصادی و رشد پایدار در گرو تقویت بنیه تولید داخلی کشورها است. به همین دلیل کشورهای پیشرفته و دارای قدرت برتر اقتصادی با تکیه بر ظرفیتهای تولیدی خود، توانستهاند استقلال و خودکفایی را تضمین کرده و به رشد پایدار اقتصادی دست پیدا کنند. این کشورها به واسطه این رویکرد از جهش در تولید به عنوان موتور محرکه رشد و شکوفایی اقتصادی خود استفاده کرده و در این مسیر از ظرفیت همراهی و همکاری آحاد اعضای جامعه حداکثر بهره را میبرند.
تجربیات جهانی گواهی میدهد که اقتصاد توسعه یافته محصول هم افزایی دولت و ملت است و در این مسیر هیچ دولتی بدون همکاری و هم افزایی با مردم امکان و فرصت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی برتر را ندارد، چرا که مشارکت مردمی یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است. به عبارت بهتر وقتی مردم همراه و همگام سیاستهای کلان اقتصادی کشور خود باشند، با اراده جمعی خود در مسیر پیشبرد آن سیاست پیش خواهند رفت و در نتیجه هیچ مانعی نمیتواند جلودار پیشرفت آن کشور باشد. علاوه بر این حضور همگانی مردم و ظرفیتهای فکری و اقتصادی در دسترسشان در عرصههای تولید کشور، باعث هم افزایی انرژیها و بهرهوری بیشتر صنعت و اقتصاد کشور خواهد شد.
خوشبختانه در این زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی نقشی محوری در فرهنگ سازی، آگاهسازی و ترغیب جامعه به مشارکتجویی در عرصه توسعه اقتصادی کشور دارد. این رسانههای و ظرفیتهای تبلیغاتی کشور هستند که قادرند از طریق فرهنگسازی صحیح و تبیین اهمیت مولفه تولید ملی و مشارکت عمومی، انگیزه جمعی لازم را در میان مردم برای حضور در این عرصه ایجاد نمایند و اینگونه تسهیلگر فرآیند دستیابی کشور به توسعه اقتصادی شوند.
با توجه به شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم"، تمام دستگاههای اجرایی و رسانهها مکلف و موظفند تمام تلاش خود را برای تحقق این هدف متعالی به کار گیرند. در این مسیر خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بدو شروع فعالیت دولت سیزدهم به طور ویژه روزآمدسازی توان تبلیغاتی و رسانهای دولت را در راستای تولید و تقویت سرمایه اجتماعی همراه و همگام با سیاستهای کلان اقتصادی و فرهنگی در دستور کار قرار داده که نمود آن را میتوان در طرحهای تحولی اداره کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خوبی مشاهده کرد. در پایان امید است که در پرتو هدایتهای داهیانه رهبر معظم انقلاب و همچنین تلاش و جدیدت دولت انقلابی به ریاست حضرت ایت الله رئیسی شاهد وقوع تحولات اقتصادی و فرهنگی گستردهای در کشور باشیم.
نظر شما