صادرات و واردات سرمایه‌های انسانی در ایران

محمدرضا شیخی چمان- استادیار اقتصاد سلامت

هر کشوری برای خود اهداف ویژه‌ای تعیین کرده، و از طریق تعریف سیاست‌گذاری‌های مختلف، آن‌ها را دنبال می‌نماید. شاخص‌هایی هم جهت بررسی میزان پیشرفتِ انجام شده در این مسیرِ حرکتی طراحی شده، و در بازه‌های زمانی منظمی محاسبه می‌گردند. نقطه اشتراک همه کشورها در این گذرگاه یک عامل است؛ و آن اینکه اصلی‌ترین نقش در رشد و توسعه هر جامعه را سرمایه‌های انسانی آن جامعه ایفا می‌کند.

سرمایه‌های انسانی هر کدام در حرفه و تخصص خود، اهداف کشور را محقق می‌کنند. این سرمایه‌ها نیازمند سپری کردن آموزش‌های باکیفیت هستند. کشور ایران در زمینه آموزش‌های دانشگاهی نقاط قوت فراوانی دارد، و در برخی حوزه‌ها نظیر علوم مهندسی سرآمد است. متاسفانه زمینه اشتغال بهینه برای درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران فراهم نیست. سرمایه‌های انسانی با این شرایط و به ناچار، ترکِ وطن کرده و سرنوشت خویش را در کشورهای اروپایی و آمریکایی دنبال می‌کنند. همین موضوع ایران را در حیطه‌های مختلف به شدت دچار چالش و کمبود می‌نماید.

حمدرضا شیخی چمان

مهاجرت (تحصیلی، کاری) از سال ۱۳۹۸ و پس از آنکه شاخص‌های اقتصادی کشور روز به روز دچار وخامت شدند، سرعت بیشتری به خود گرفت. البته فرار مغزها موضوع تازه‌ای در جامعه ما نیست و از دیرباز وجود داشته، اما در مقابل خروج این سرمایه‌ها، شاهد هجوم گسترده اتباع افغانستانی به کشور هستیم؛ اتباعی که غیرقانونی وارد میهن عزیزمان شده و به زعم نگارنده، همانند بمب‌های ساعتی هستند که هر لحظه امکان منفجر شدن‌شان در هر نقطه از کشور وجود دارد.

اتباع افغانستانی هیچگونه مهارتی نداشته، و تنها حوزه فعالیتی که می‌شود برای آن‌ها در نظر گرفت امور ساده خدماتی است. این امور نظیر کارهای ساختمانی، کشاورزی، پاکبانی، سرایداری، دست‌فروشی و برخی مشاغل کاذب دیگر، هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور نداشته، و فقط به بیکاری هر چه بیشتر نیروهای داخلی می‌انجامد. از طرفی، اتباع مهاجر فاقد هویت دقیق و قابل شناسایی بوده و زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی از این طریق برایشان به سهولت فراهم است. حتی امنیت ملی نیز ممکن است بر اثر اقدامات این افراد خدشه‌دار شده و کشورهای دیگر از این فرصت پیش‌ آمده برای پیشبرد اهداف خرابکارانه خود در داخل کشور بهره جویند. همچنین، اتباع افغانستانی یارانه‌هایی که متعلق به ایرانیان است را مصرف کرده و بار سنگینی برای نظام بهداشت و درمان، نظام آموزشی، نظام اقتصادی و سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور دارند.

در مجموع، جای بسی تاسف است که ارزشمندترین سرمایه‌های انسانی کشور ایران، پس از صرف هزینه‌های سنگین آموزشی، به سهولت و به رایگان به سایر کشورها صادر شده، و در اختیار اهداف آن‌ها قرار گیرند. در نقطه مقابل، نیروهای خدماتی وارد خاکِ پاک ایران شوند. درست همانند سناریوی مضحکی که یک کشاورز، محصولات باغی خود را پس از رنج و مشقت فراوان و حاصل آمدنشان رها کرده، و اقدام به خرید تولیدات بی‌کیفیت همسایه‌اش کند. ضروری است که سیاست‌گذاران، در زمینه ایجاد بسترهای مورد نیاز برای بکارگیری سرمایه‌های انسانی ایرانی در خودِ کشور و اخراج اتباع مهاجر افغانستانی اقدامات جدی را صورت دهند؛ قبل از آنکه اوضاع بیش از آنچه که اکنون هست از کنترل خارج گردد.

محمد رضا شیخی چمان
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد