آلودگی هوا | ایران خودرو
تکمیل برقی سازی حمل و نقل عمومی تا پایان دولت سیزدهم / مسئولیت وزارت کشور مشخص شد
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور از تکلیف وزارت کشور برای تأمین ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی تا پایان دولت سیزدهم خبر داد.
برقی سازی حمل و نقل عمومی یک راه حل پایدار و کمهزینه برای کاهش آلودگی هوا و وابستگی به سوختهای فسیلی است. با استفاده از انرژی الکتریکی به جای سوختهای فسیلی، حمل و نقل عمومی بهبود یافته و محیط زیست را حفاظت میکند. این اقدام همچنین میتواند به کاهش ترافیک شهری و بهبود کیفیت هوای شهرها کمک کند. این رویکرد سبب افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، ایجاد اشتغال و حفظ زمینهای ناحیهای شهری میشود.
سید سجاد انوشه در خصوص روند برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی و خودروها در کشور، گفت: قطعا در حوزه برقیسازی نباید هیجانی عمل کنیم و به گونهای باشد که در مقطعی اقدامات لحظهای انجام و پس از آن در خاطرها به فراموشی سپرده شود، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و وزارت کشور با نگاه عالمانه این موضوع را دنبال میکنند تا در آینده نسبت به گذشته پشیمان نشوند، در برنامه وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به تبع اهمیت موضوع برقیسازی مسئله در دستور کار قرار گرفته و جمع بندی علمی و تخصصی در این حوزه شکل گرفته است. قطعا ابتدا باید زیرساختهای مورد نیاز خودروهای برقی در کشور را فراهم کنیم و الگوی مناسبی همراه با توجه به مشخصات فنی مورد توجه قرار گیرد و ضمنا به خودرو خاصی نیز اشاره نکنیم و به آنچه که مورد نیاز شهروندان برای خودروی برقی است بپردازیم.
به گفته وی، این موضوع در کمیته فنی برای بررسی مشخصات فنی مورد توجه ویژه قرار گرفته و به همه خودروسازان مشخصات فنی مورد نیاز اعلام شده که با این شرایط اگر امکان تولید خودرو دارند در حوزه تاکسی، اتوبوس و موتور برقی موضوع دنبال شود که در همین راستا نیز پیشنهادات توسط همین کمیته مورد بررسی قرار گرفت و در این مسیر با شهروندان و رانندگانی که خودروی برقی داشتند گفتوگو شد و در نهایت به تعدادی خودرو، اتوبوس و موتورسیکلت برقی متناسب با شرایط و نیازهای خودمان رسیدیم.
وی افزود: وزارت کشور مکلف شده است ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی تا پایان دوره دولت سیزدهم تهیه کند، مشخصات فنی هر یک از مدهای حملونقلی در شورایعالی حملونقل و ترافیک تأیید و نمونهها برای تست وارد شهرهای ایران شد.
پرداخت ۱۶۰۰ میلیارد ریال به شهرداری تهران برای بکارگیری اتوبوس برقی در یکی از خطوط خیابان جمهوری /شهرداری تهران برای اجرا، تلاش مضاعف کند
معاون سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در خصوص به کارگیری اتوبوسهای برقی در شهرداری تهران در یکی از خطوط خیابان جمهوری گفت: مبلغی در این زمینه پرداخت کردیم که باتوجه به پیشنهاد ارائه شده توسط شهرداری تهران، سامانه اتوبوس برقی را احداث کنند. در حقیقت ۱۶٠٠ میلیارد ریال برای ۵۰ دستگاه اتوبوس به همراه تجهیزات شارژ پرداخت شد تا این اتوبوسها به کارگیری شوند و ایرادات آنها احصا شوند؛ اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و نیاز است در مسیر اجرا تلاش مضاعفی از سوی شهرداری تهران صورت بگیرد.
بهرهبرداری از نخستین خط پایلوت «بی آر تی برقی» در ماههای آینده در کرج
وی ادامه داد: گفتوگوهایی با سایر کلان شهرها به ویژه شهرداری کرج صورت گرفته و نمونهای به عنوان پایلوت در یکی از خطوط بیآر تی کرج برای نخستین بار در کشور به کار گیری خواهد شد. در همین راستا ۲۰۰ میلیارد تومان به شهرداری کرج کمک نقدی صورت گرفته و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز شهرداری کرج از منابع داخلی خود در این طرح مورد استفاده قرار میدهد و بدین ترتیب نخستین خط «بی آر تی برقی» در ماههای آینده به بهرهبرداری میرسد.
انوشه ادامه داد: قرارداد اتوبوسها با مجموعه ایران خودرو دیزل با شهرداری کرج بسته شده و اتوبوسها بعد از نهایی شدن تولیدشان آغاز شده و شارژها نیز در حال ساخت است، قطعا اگر این طرح الگوی موفقی باشد، در سایر کلان شهرها نیز پیادهسازی خواهد شد، کلان شهرهای مختلف اعلام آمادگی کردهاند که پس از تست در کرج این سیستم را در شهر خود راه اجرایی کنند در حال رایزنی با مجموعه هایی که استانداردهای فنی را دارند هستیم، لذا کمک میکنیم تا در شهرهایی که در این حوزه فعال شدهاند همانند تبریز و اصفهان این سیستم اجرایی شود؛ البته سایر شهرداریها نیز موضوع برقیسازی را دنبال میکنند.
تاکسیهای فرودگاه و ایستگاههای راه آهن اولویت برقیسازی هستند
به گفته معاون سازمان شهرداریهای کشور، در حوزه برقیسازی خودروها ابتدا مسیرهای منتهی به فرودگاهها که آلودگی بیشتری دارند و تاکسیهای فرودگاه و پس از آن ایستگاههای راه آهن را برای برقیسازی در اولویت قرار دادهایم و به زودی به جمع بندیهای نهایی میرسیم که هر یک از شهرهایی که اعلام آمادگی کردهاند، پایلوت بخشی از برقیسازی خواهند شد.
موتورهای باری و خدمت رسان در اولویت برقیسازی / بررسی راهکارهای ارائه تسهیلات خرید موتور سیکلتهای برقی
وی تأکید کرد: در مورد موتورسیکلت هم موتورهای ویژه خدمت رسانی در اولویت هستند. در حقیقت موتورهای باری از اهمیت ویژهای برای ما برخوردارند، به نمونه هایی رسیدیم که در کشور در حال بررسی آنها هستیم، با شهرداریهای درگیر با موضوع آلودگی هوا هم مذاکراتی انجام دادیم که تسهیلاتی از سوی شهرداریها و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور پرداخت شود تا در مرحله دوم امکان خرید این موتورسیکلتها برای همه شهروندان فراهم شود، برای پرداخت تسهیلات الگوهای مختلفی وجود دارد که در حال بحث و بررسی هستیم و به زودی به نتیجه خواهیم رسید.
انوشه ادامه داد: در برخی موضوعات دچار عقب افتادی هایی از سنوات گذشته هستیم همانند ناوگان اتوبوسرانی اما به مدهای مختلف حملونقلی هم فکر میکنیم، به طوری که آوارهای قبلی را برداشتهایم و تلاش شده عقب افتادگیهای قبلی جبران شود، در حوزه قطار شهری که براساس قوانین و اسناد بالادست باید از مجموع ۷۵ درصد سهم حملونقل عمومی، ۱۰ درصد آن را بر عهده داشته باشد، شاهد بر هم خوردن توازن و تعادل در اجرای پروژههای احداث و بهرهبرداری از خطوط در دورههای گذشته بودهایم.
احداث و بهرهبرداری تنها ۴۰۰ کیلومتر از ۹۲۰ خط مصوب قطار شهری در ۹ کلانشهر کشور طی سه دهه
وی با بیان اینکه از مجموع بالغ بر ۹۲۰ کیلومتر خط مصوب قطار شهری در ۹ کلانشهر کشور از اوایل دهه هفتاد تاکنون، تنها حدود ۴۰۰ کیلومتر احداث و به مرحله بهرهبرداری رسیده است. اما به دلیل عدم پیشبینی و یا عدم اجرای قراردادهای تأمین ناوگان برای این خطوط، عملاً حدود دو میلیون سفر روزانه توسط کمتر از ۱۹۰۰ دستگاه واگن مترو در عبور از حدود ۲۵۰ ایستگاه محقق میشود که معادل ۳.۵ درصد سهم از کل سهم حملونقل شهری کشور است.
به گفته وی، این نرخ تنها با افزایش تعداد ناوگان و نیز تکمیل نواقص زیرساختی همین خطوط تحت بهرهبرداری، به راحتی میتواند به حدود ۷ درصد افزایش یابد که از پیامدهای مثبت آن کاهش زمان انتظار ۱۵ تا ۲۰ دقیقهای در برخی خطوط به حدود ۳ تا ۴ دقیقه خواهد بود.
افزایش حجم قرارداد ۶۳۰ به ۷۹۱ دستگاه واگن مترو از محل فاینانس خارجی
انوشه ادامه داد: طی همین دو سال اخیر اقدامات مؤثری در این زمینه انجام دادیم که مهمترین آن فعال کردن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران است که از سال ۱۳۹۷ منعقد شده بود. امروز با آغاز فاز طراحی این قرارداد، عملاً منتظر دریافت نخستین رام قطار تا پایان دولت سیزدهم هستیم. همچنین به حمدالله، با ظرفیتسازی حدود ۱.۵ میلیارد دلاری از محل فاینانس خارجی، علاوه بر افزایش حجم قرارداد فوق از ۶۳۰ به ۷۹۱ دستگاه، مقدمات انعقاد قراردادهایی برای تأمین ۹۷۹دستگاه واگن دیگر را نیز مهیا کردهایم.
انعقاد قرارداد ۵۰ دستگاه واگن مترو برای شهر قم
وی ادامه داد: همچنین علاوه بر آن، قرارداد ۵۰ دستگاه واگن مترو را برای شهر قم منعقد و ابلاغ کردیم که با اتمام قریب الوقوع طراحی آن، در انتظار تحویل نخستین سری قطارهای آن در ابتدای سال آتی خواهیم بود تا شهر قم نیز به عنوان دومین شهر در دولت سیزدهم و هفتمین شهر در مجموع وارد باشگاه بهره برداران خطوط مترویی در کشور شود و در ادامه نیز به دنبال حفظ این توازن خواهیم بود.
نظر شما