در گفت و گوی تیتر کوتاه با مدیر کل اسبق بازرسی بانک مرکزی مطرح شد؛

سراب کاهش قیمت دلار در دولت چهاردهم

یوسف کاووسی گفت: به دلیل جریان انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده و فرصت سه ماهه بایدن برای این انتخابات، امکان انجام برجام یا معامله بزرگ با ایران نیز در این بازه زمانی وجود ندارد زیرا ممکن است این مسئله به ضرر نامزدهای انتخابات آمریکا باشد.

سراب کاهش قیمت دلار در دولت چهاردهم

پس از اعلام نتایج دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب مردم، شاهد کاهش ۴ درصدی قیمت دلار بودیم. چنین موج مثبتی، خوش بینی بسیاری از مردم نسبت به آینده اقتصاد کشور را تقویت کرد. در چنین شرایطی این سوال در ذهن مردم ایجاد می‌شود که آیا روند کاهش قیمت دلار ادامه دار است؟ و یا رئیس‌جمهوری جدید چقدر می‌تواند مسیر اقتصاد کشور را تغییر دهد؟

در همین راستا با یوسف کاووسی مدیر کل اسبق بازرسی بانک مرکزی و کارشناس اقتصادی به گفت‌وگو پرداختیم.

کاووسی در خصوص کاهش قیمت دلار پس از اعلام نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کاهش قیمت دلار روز گذشته به واسطه خبر مثبت انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهوری ایران، مقطعی بوده و در واقع در نتیجه امیدی است که در نتیجه این اتفاق حاصل شد. اصولا کشور ما نسبت به امید و خبرهای مثبت عکس العمل نشان می‌دهد. به عنوان مثال انتشار خبر برگزاری یک نشست با هدف اجرا یا ابقای برجام قطعا بر بازارهای داخلی اثر می‌گذارد حتی اگر هیچ تبادلات مالی صورت نگیرد. اقتصاد ایران نسبت به اخبار مثبت و منفی به سرعت واکنش نشان می‌دهد.

یوسف-کاووسی

وی در ادامه افزود: روی کار آمدن رئیس‌جمهوری منتخب اتفاقی مثبت از نظر مردم شرکت‌کننده در انتخابات تلقی می‌شود. رئیس‌جمهور کنونی در زمان کاندیداتوری موضع خود را نسبت به مسائلی مانند FATF، برقراری برجام و احیای روابط بین‌المللی اعلام کرد. همین موضوع برخی انتظارات مثبت را به دنبال داشت که پس از انتخاب این شخص به عنوان رئیس‌جمهوری شاهد واکنش مثبت مردم نیز بودیم. احتمال کاهش قیمت دلار به عنوان یه واکنش مثبت به انتخاب رئیس‌جمهوری جدید بیش از این وجود ندارد.

این تحلیلگر مسائل پولی و بانکی در رابطه با احتمال از سرگیری روابط بین‌المللی در دولت جدید بیان کرد: به دلیل جریان انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده و فرصت سه ماهه بایدن برای این انتخابات، امکان انجام برجام یا معامله بزرگ با ایران نیز در این بازه زمانی وجود ندارد زیرا ممکن است این مسئله به ضرر نامزدهای انتخابات آمریکا باشد. البته برنامه‌های آینده به انتصاب وزرا نیز بستگی دارد. اینکه چه کسانی وزیر دولت چهاردهم هستند و چه کسانی مورد تایید مجلس شورای اسلامی خواهند بود.

یوسف کاووسی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار در آینده توضیح داد: احتمال ایجاد کنش و واکنش‌های بسیاری در آینده میان مجلس و دولت وجود دارد. اگر افراد منتخب دولت چهاردهم بتوانند از فیلتر مجلس عبور کرده و مجوز اجرای مسئولیت‌های لازم را دریافت کنند، در آن زمان می‌توان نسبت به گشایش برخی مشکلات امیدوار بود، اما نتیجه قطعا کاهش چشمگیر قیمت دلار نخواهد بود، زیرا بودجه کشور با نرخ مشخص شده‌ای از دلار بسته شده است. بنابراین افزایش قیمت دلار محتمل تر از کاهش آن است. در نتیجه هر گامی در جهت بهبود شرایط حاکم بر کشور می‌تواند از بدتر شدن وضعیت کنونی جلوگیری کند. پیش‌بینی من این است که وضعیت از این بهتر نمی‌شود مگر اینکه تمهیدات لازم و متفاوتی در راستای گشایش گره مشکلات اندیشیده و اجرا شود.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر