جایگاه برند در بازاریابی و تبلیغات یک سازمان چه اهمیتی دارد؟

امروزه تعداد برندها در زمینه های مختلف خیلی بیشتر از قبل شده است. در گذشته اصولا تنها قفط برندهای خیلی خاص و معروف برای بهتر دیده شدن رقابت می کردند؛ اما در حال حاضر شما شاهد این موضوع هستید که تقریبا اکثر برندهای متوسط و حتی کم طرفدار هم به فکر برند سازی و پیروزی در میدان رقابت برای مشتری هستند.

جایگاه برند در بازاریابی و تبلیغات یک سازمان چه اهمیتی دارد؟

این موضوع سبب می شود که بسیاری از کسب و کارها حتی با وجود اسم برند و سابق کاری، باز هم در بین مشتریان به خوبی دیده نشوند. اما واقعا چرا باید برخی از برندها با وجود هزینه های زیاد تبلیغات، هنوز هم مشتریان زیادی نداشته باشند؟

این موضوع قطعا به جایگاه برند آن ها باز می گردد. اشتباه اصلی این افراد، عدم توجه به جایگاه برند سازی خود است. حتی گاهی دیده می شود که صاحبان کسب و کار، اصلا تعریف جایگاه برند و اهمیت آن را نمی دانند؛ از همین رو به ناچار با تعداد کم مشتریان خود کنار می آیند.

تمامی هدف جایگاه یابی برند ، متمایز کردن برند شما در بین رقیب ها و به کار گیری راه های مناسب برای قرارگیری در ذهن مشتریان است. در حال حاضر راه های زیادی برای تقویت جایگاه برند و تثبیت برند شما در ذهن مشتریان قرار دارد؛ اما این که جایگاه یابی برند را به چه صورتی انجام دهید، موضوع مهمی است که در این مطلب به آن می پردازیم.

جایگاه برند چیست؟

به طور کلی جایگاه یابی برند فرآیندی است که شما را در ذهن مخاطبان خود منحصر به فرد نشان می دهد. بسیاری از افراد فکر می کنند که تنها با طراحی لوگو و سایت مخصوص، می توانند جایگاه سازی برند را انجام دهند؛ در حالی که این موضوع، فراتر از کارهای ساده و معمولی تبلیغاتی است.

در واقع جایگاه سازی برند این امکان را فراهم می کند که شما بتوانید ذهنیت مشتری را از برند، خود به خود تعیین کنید. این کار سبب می شود که علاقه مشتریان به برند شما بیشتر شود؛ در نتیجه به مشتریان وفادار شما هم افزوده می گردد.

اهمیت جایگاه برند در بازاریابی چیست؟

همه کسب و کار ها می خواهند در جایگاه اول جذب مشتری قرار بگیرند؛ چرا که قطعا مشتریان برندهای موفق را برای خرید خود انتخاب می کنند. بنا به گفته ال ریس، در بین رتبه اول و دوم در بازار هم هم تفاوت های خیلی زیادی وجود دارد که در درآمد آن ها تاثیر زیادی می گذارد. بنابراین اهمیت جایگاه برند در بازاریابی مشخص می شود.

شما باید در بررسی جایگاه برند در صنعت و بازاریابی، به گونه ای در بازار رخ نشان دهید که انتخاب های اول افراد باشید. مسئله اصلی جایگاه برند در بازاریابی، قرارگیری در ذهن افراد است. البته به این معنا نیست که جایگاه دوم هم مشتریان خود را نداشته باشد؛ اما به طور کلی مسئله جایگاه یابی برند در بازاریابی، شناسایی موفقیت ها و شایستگی های شما نسبت به دیگر رقیبان است.

در حال حاضر استراتژی های مختلفی در بازاریابی وجود دارد که به شما در این راه کمک می کند. شما می توانید برای کسب مشاوره جایگاه برند در بازاریابی، به مراکز مشاوره ای همچون برنداکسین مراجعه کنید.

اهمیت جایگاه برند در تبلیغات چیست؟

به طور کلی جایگاه برند در ابتدا از معرفی و تبلیغات یک محصول شروع می شود. مثلا شما یکی از محصولات شرکت خود را با روش های فوق العاده خلاقانه و خاص، به مشتریان نشان می دهید. تمامی این کارها در حوزه تبلیغات قرار می گیرد.

تبلیغات سبب می شود که ارتباط مشتری با محصول شما برقرار شود. اهمیت جایگاه برند در تبلیغات در زمانی مشخص می شود که شما به دنبال تبلیغات محصول خود در چند شهر مختلف باشید.

اصولا تبلیغات محصول و برند در شهر خود شما، کار چندان سختی نیست؛ چرا که مردم به صورت مستقیم می توانند برند شما را مشاهده کنند و با آن ارتباط خوبی داشته باشند. نکته این جا است که اگر بتوانید جایگاه برند خود را به خوبی بشناسید، حتی می توانید در سطح کشور تبلیغات موثری داشته باشید.

اهمیت جایگاه برند در سازمان چیست؟

به طور کلی نام برند، نمایان گر تمامی تکنیک ها و قابلیت های منحصر به فرد شرکت است. جالب است بدانید که اهمیت برند شرکت برای مشتریان خیلی بیشتر از برنامه ها، خدمات و محصولات آن است. برند شرکتی به عنوان هویت سازمان و نماینده آن در بین مردم است؛ از همین رو باید به جایگاه برند در سازمان اهمیت زیادی بدهید.

نام برند شرکت شما تاثیر زیادی بر نگاه مشتری نسبت به محصولات تولیدی آن شکرت دارد؛ از همین رو اگر جایگاه برند خود را به خوبی مشخص نکنید، قطعا مشتریان، شما را به زودی فراموش می کنند.

از طرفی اگر به ارتقا جایگاه برند توجه کنید، کارکنان شرکت هم وفاداری بیشتری نسبت به شما دارند. همچنین پیام های شما را هم به بهترین شکل ممکن به افراد بیرونی منتقل می کنند. بنابراین حتما باید به جایگاه برند خود در داخل سازمان هم توجه کنید.

انواع جایگاه برند چیست؟

تعیین جایگاه برند یکی از مهمترین و اصلی ترین کارهایی است که تمامی کسب و کار ها باید به آن توجه کنند. اهمیت جایگاه یابی برند به قدری زیاد است که می تواند آینده شرکت را تعیین کند. اما این جایگاه یابی از راه های مختلفی انجام می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

۱.جایگاه یابی پیشرو

طبق تحقیقات انجام شده، هر برندی که وارد بازار می شود، سهم بازار کار رقیبان نصف می شود؛ چرا که هر برندی می تواند جایگاه ویژه ای برای خود ایجاد کند. اما این که چگونه پس از ورود برندهای جدید باز هم جایگاه خود را حفظ کنید، مربوط به این نوع از جایگاه یابی می شود.

بهتر است که در تبلیغات خود، حتما به همان ویژگی و خدمات مهمی که دارید، اشاره کنید و به منحصر به فرد بودن خود تاکید نمایید. همچنین می توانید از استراتژی مولتی برند هم استفاده کنید. بر اساس این استراتژی، شرکت ها به جای تغییر جایگاه خود، برندهای جدیدتری را ایجاد می کنند و جایگاه خود را در ذهن مشتریان تثبیت می نمایند.

همچنین می توانید با اعمال تغییرات، نام های گسترده تری را جایگزین نام قبلی کنید. با این کار، حال و هوای جدیدتری را به برند خود هدیه می دهید.

۲. جایگاه پیرو

اگر شما هنوز نتوانسته اید جایگاه برتری را در ذهن مشتریان ایجاد کنید، بهتر است که به دنبال جایگاه های اشغال نشده بروید. با این کار قطعا شانس اول بودن خود را افزایش می دهید.

۳. جایگاه یابی مجدد بر اساس رقبا

گاهی اوقات هیچ جایگاه خالی را نمی توانید برای کسب و کار خود پیدا کنید؛ در این حال بهتر است که نگاه مشتریان را به محصولات خود تغییر دهید. مثلا روی ویژگی های منفی محصولات برند رقیب تمرکز کنید و با ارائه آن ها، مشتریان را دوباره به سمت خود برگردانید. توجه کنید که همیشه نمی توانید از یک ایده و تکنیک مشخص برای جذب مشتریان استفاده کنید؛ چرا که با وجود بازار رقابتی، باید چندین رویکرد را برای شناسایی جایگاه برند انتخاب کنید.

آسان ترین راه برای ساخت و تقویت جایگاه برند چیست؟

تمامی مواردی که در قسمت های قبل به شما ارائه کردیم، درباره اهمیت و انواع جایگاه یابی برند بر اساس ماتریس جایگاه برند است. اما حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که چگونه باید جایگاه برند خود را بسازیم؟ به طور کلی فرآیند استراتژی جایگاه برند، بسیار تخصصی و دقیق است؛ از همین رو ممکن است که شما بدون دانش قبلی، نتوانید از عهده آن به خوبی بر بیایید.

سوال اینجا است که پس باید ارتقا جایگاه برند خود را فراموش کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که منظور ما، فراموش کردن این کار نیست. بلکه شما باید کار را به دست متخصصان خود بسپارید. در حال حاضر مراکز مشاوره برندسازی مانند برنداکسین بهترین انتخاب برای این کار هستند؛ چرا که تمامی آن چیزهایی که شما برای بیانیه موقعیت برند و از این دست مسائل لازم دارید را می توانید از افراد متخصص یاد بگیرید.

برنداکسین یکی از شرکت های خرید برند و مشاوره برندینگ است که به شما در اجرای روش های حفظ جایگاه برند کمک می کند. بنابراین می توانید برای مشاهده دیگر خدمات این شرکت، به وبسایت برنداکسین مراجعه کنید.

آیا برنداکسین به غیر از مشاوره برندسازی، خدمت دیگری را هم ارائه می دهد؟

به طور کلی این شرکت در زمینه برندینگ فعالیت می کند؛ بنابراین برای دیگر خدمات از جمله سفارش لوگو هم می توانید به این وبسایت مراجعه کنید. حتی اگر برای انتخاب اسم برند هم نیاز به کمک دارید برنداکسین انواع اسم آماده را هم به شما پیشنهاد می کند.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها