این برنج در صدر گرانی ایستاد

این برنج در صدر گرانی ایستاد

بررسی قیمت ۸ قلم کالای اساسی و مهم در اسفند ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان دهنده آن است که «برنج داخلی هاشمی درجه یک» صدر جدول گران ترین کالای اساسی را برای دومین ماه پیاپی در این سال به خود اختصاص داد، پیش از این شکر ۹ ماه رکوردار رشد قیمت بود.

دادهای اعلام شده از سوی وزارت صنعـت، معدن و تجارت از روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در آخرین ماه سال ۱۴۰۰ نشان دهنده آن است که هر چند «شکر سفید» در ۹ ماه در سال جاری همواره عنوان رکوردار افزایش قیمت را به خود اختصاص داده بود. اما در دو ماه آخر سال جاری «برنج داخلی هاشمی درجه یک» نوار رکودداری «شکر سفید» را پاره کردند و با رشد ۱۳۱.۸ درصدی بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص داد. بطوریکه در مدت زمان مورد بررسی قیمت «برنج داخلی هاشمی درجه یک» به کیلویی ۷۷ هزار و ۳۳۰ تومان رسید.

قیمت کالای اساسی در اسفند ماه

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت «برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) »، «برنج تایلندی (غیر از هومالی)»، «برنج طارم اعلا»، «برنج داخلی هاشمی (درجه یک)»، «شکر سفید»، «گوشت گوساله»، «گوشت گوسفندی‌(مخلوط)» و «گوشت مرغ تازه» ۸ محصولی هستند که در اسفند ماه روند قیمتی آنها ارزیابی شده است.

دادهای اعلام شده نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی قیمت «برنج طارم اعلا» در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۱۳۰.۱ درصد افزایش قیمت داشته است و قیمت هر کیلوگرم آن از ۳۴ هزار و ۲۶۱ تومان در اسفند ۱۳۹۹ به ۷۸ هزار و ۸۲۷ تومان در اسفند۱۴۰۰ رسیده است.

از سوی دیگر در مدت زمان مورد بررسی «شکر سفید بسته بندی» هم رشد به ۶۰.۲ درصدی داشته است. متوسط قیمت هر کیلوگرم شکر سفید در اسفند سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۶ هزار و ۸۳۴ تومان رسید، این در حالی که در مدت مشابه سال ۹۹ قیمت شکر برابر با ۱۰ هزار و ۵۰۹ تومان بود. براین اساس قیمت گوشت گوساله نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۵.۱ درصدی داشته و از هر کیلو ۱۰۷ هزار و ۶۴۲ تومان در دی ۹۹ به ۱۴۵ هزار و ۴۳۳ تومان در اسفند ۱۴۰۰ رسید.

گوشت مرغ تازه نیز با ۲۷.۱ درصد افزایش قیمت از هر کیلوگرم ۲۳ هزار و ۸۱۰ تومان در اسفند ۱۳۹۹ به ۳۰ هزار و ۲۵۲ تومان دراسفند ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی مخلوط نیز از ۱۲۴ هزار و ۳۱۱ تومان در اسفند ۹۹ به حدود ۱۵۰ هزار تومان در اسفند۱۴۰۰ افزایش یافته و رشد ۲۰.۱ درصدی داشته است.

براساس این گزارش قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک نیز از ۲۴ هزار و ۶۰۸ تومان به بیش از ۳۰ هزار تومان افزایش یافت و براین اساس قیمت این کالا دربازه زمانی یاد شده ۲۵.۳ درصد افزایش داشته است. قیمت برنج تایلندی هم در این مدت ۱.۱ درصد رشد داشته و به هر کیلوگرم ۱۵ هزار و ۸۴۲ تومان رسید.

شروین  اشیدری
شروین اشیدری
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار