تیتر کوتاه گزارش می دهد؛

پزشکیان دنیای تبلیغات را زیر و رو می کند؟

عباس محمدیان گفت: تبلیغات کشور در گرو جریان خاصی نیست. استقلال جامعه تبلیغاتی کشور، یک برگ کهن و زرینی است که فعالان عرصه تبلیغات در اختیار داشته که همین موضوع باعث می شود دچار هیچگونه وابستگی سیاسی نشده و نگاهشان این باشد که از دریاچه تبلیغات تا اقیانوس بازاریابی در افق‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حرکت کنند.

پزشکیان دنیای تبلیغات را زیر و رو می کند؟

دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز به پایان رسید و رئیس‌جمهوری منتخب مردم مشخص شد. با توجه به میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات، این سوال مطرح می‌شود که تبلیغات چقدر در حضور مردم در دو دوره اول و دوم انتخابات موثر بوده است؟

تبلیغات در دوران انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین ابزارهای سیاسی برای جذب رأی‌دهندگان و انتقال پیام‌های کلیدی نامزدها به جامعه است. تبلیغات باید به گونه‌ای طراحی شود که نیازها و مشکلات واقعی جامعه را منعکس کند. برای این کار، نامزدها باید تحقیقات دقیقی در مورد خواسته‌ها و نیازهای رأی‌دهندگان انجام دهند و پیام‌های خود را بر اساس این اطلاعات تنظیم کنند. تبلیغات انتخاباتی باید به گونه‌ای باشد که نه تنها نامزدها را به رأی‌دهندگان معرفی کند، بلکه اعتماد و حمایت آنها را نیز جلب کند.

در همین راستا در خصوص تاثیر تبلیغات بر چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری و آینده حوزه تبلیغات در کشور به گفت‌وگو با فعالان این حوزه پرداختیم.

عباس محمدیان مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد در مصاحبه با تیتر کوتاه تاثیر تبلیغات بر انتخابات ریاست جمهوری را اینگونه بیان کرد:  در عصر حاضر، تبلیغات به عنوان سلاحی برنده در انتخابات عمل می‌کند و می‌تواند نقش تعیین‌ کننده‌‌ای در جلب نظر مردم و افزایش مشارکت آنها داشته باشد. خوشبختانه، شاهد استفاده بهینه از فضای تبلیغاتی چه در قالب تبلیغات محیطی و مجازی و چه از طریق رسانه ملی، روزنامه‌‌ها و خبرگزاری‌ها در کشور هستیم. این امر، عاملی مهم و تعیین‌کننده در افزایش حضور مردم پای صندوق‌‌های رأی و ارتقای سطح مشارکت در انتخابات بوده است. استفاده هوشمندانه نامزدهای انتخاباتی از فضای تبلیغاتی، نتایج مثبتی را به بار آورده و منجر به مشارکت ۵۰ درصدی مردم در این دوره از انتخابات شده است.

عباس-محمدیان

وی در رابطه با آینده صنعت تبلیغات در دولت چهاردهم توضیح داد: تبلیغات کشور در گرو جریان خاصی نیست. استقلال جامعه تبلیغاتی کشور، یک برگ کهن و زرینی است که فعالان عرصه تبلیغات در اختیار داشته که همین موضوع باعث می شود دچار هیچگونه وابستگی سیاسی نشده و نگاهشان این باشد که از دریاچه تبلیغات تا اقیانوس بازاریابی در افق‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حرکت کنند. نگاه بازاریابی در ساختار تبلیغات به نحوی تعریف شده که جهت حزبی پیدا نکرده است و می‌تواند بر خلاف جریان رسانه‌ها که شناسنامه‌ای حزبی را برای خود در نظر گرفته‌اند حرکت کند. تبلیغات از چنین مسیری مبرا است. قطعا نگاه دولت جدید هم باید نگاه حکمرانی نوین تبلیغات در جهان باشد. بنابراین تبلیغات می‌تواند به عنوان یک سند پیش برنده برای دولت چهاردهم بوده تا بتواند از این ظرفیت استفاده کند.

مهران فرهادی فعال فرهنگی رسانه‌ای در حوزه تبلیغات در رابطه با شرط اثرگذاری تبلیغات بر انتخابات گفت: تعریفی تئوریک از تاثیر تبلیغات بر انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد که قطعا تبلیغات بر افزایش مشارکت در این نوع انتخابات اثرگذار است، البته در صورتی که از ابزار و شیوه درستی در این مسیر استفاده شود. به نظر من تبلیغات انتخاباتی در کشور ما نیاز به یک تغییر جدی دارد زیرا هنوز ابزارهای نوین تبلیغات وجود نداشته و دیالوگ‌های کوتاه مجازی و کاربردی مناسب دوران انتخابات استفاده نمی‌شود. در واقع تبلیغات انتخاباتی ما در تمامی دوران‌ها بر اساس شیوه‌های سنتی اجرا شده است. در نتیجه تبلیغات بدون داشتن علم بر آن نمی‌تواند تاثیر شگرفی بر انتخابات داشته باشد.

مهران-فرهادی

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال استفاده از تراکت و بنرهای تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری دیگر اثر بخشی خاصی ندارد. آن قدر که در دوران انتخابات به تبلیغات اقناعی نیاز است، به تبلیغات بر اساس بنر و بیلبورد نیازی نیست. در تبلیغات اقناعی مخاطب به درک و شناخت مشخصی از فرد مورد نظر می‌رسد که همین موضوع لازمه یک تبلیغ موثر است. هیچ کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری توجهی به مسئله بودجه‌ای و آسیب‌های زیست محیطی که در نتیجه این گونه تبلیغات ایجاد می‌شود نکردند. در این دوران پیگیری مردم از جریان انتخابات بیشتر از طریق صفحات مجازی و تلویزیون بوده است و تبلیغات محیطی با بیلبورد و بنر در شناخت مردم از نامزد انتخابات تاثیر آنچنانی ندارد.

فرهادی در خصوص آینده صنف تبلیغات با حضور مسعود پزشکیان بیان کرد: به نظر آینده صنف تبلیغات با حضور رئیس‌جمهوری جدید تغییر چندانی نخواهد کرد، زیرا نگاه رئیس‌جمهور منتخب به نظر خیلی نوگرایانه نیست. البته همیشه امید به بهبود شرایط وجود دارد. شاید اگر وزیر ارشاد این دولت شخصی باشد که رویکردی تازه داشته و از طریق ابزارهای نوین بتواند انقلابی در حوزه تبلیغات و رسانه ایجاد کند، بتوان به آینده روشن این حوزه امیدوار بود.

همچنین پدرام باقرنژاد، روزنامه نگار و کارشناس ارشد مدیریت در گفت‌وگو با تیتر کوتاه در رابطه با تاثیر تبلیغات بر انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: بی‌تردید تبلیغات و مدیریت بازاریابی سیاسی در جهت دهی افکار عمومی و روشن شدن ذهنیت جامعه موثر است، زیرا به هر حال تبلیغات تنور انتخابات را گرم می‌کند، اما نباید فراموش شود که ابزار نشر و رسانه هایی که مسئولیت انتشار تبلیغات را بر عهده دارند، قطعا نیاز به محتوا داشته و در واقع محتوای خوب است که باعث موفقیت یک تبلیغ یا بازاریابی سیاسی می‌شود.

پدرام-باقرنژاد

وی در ادامه عنوان کرد: محتوای خوب نشات گرفته از عملکرد درست است. به این معنا که از شخصی که جایگاه قابل قبولی نداشته و از نظر افکار عمومی از محبوبیت و مشروعیت کافی برخوردار نباشد، حتی در صورت در دست داشتن تمام ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی، نمی‌توان انتظار یک خروجی موفق تبلیغاتی را داشت.

این کارشناس در مورد شرط اثرگذاری بیشتر تبلیغات در دوران انتخابات گفت: در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز شاهد این مسئله بودیم که نامزدهای انتخابات چه در دوره اول و چه در دوره دوم، با توجه به بودجه ای که برای موضوع تبلیغات مصرف شده بود، نتیجه لازم را دریافت نکردند. تبلیغات به نامزدهای انتخابات این امکان را می‌داد که اثر بخشی برنامه‌های خود برای آینده را به صورت تصاعدی بالا ببرند، اما علی رغم ساعت ها برنامه مختلف تولیدی و اختصاص بسیاری از بیلبوردهای شهری و بهره مندی از انواع رسانه های فضای مجازی و غیره بسیاری از کاندیداها نتوانستند اقبال عمومی را به سمت خود متمرکز کرده و شاهد این بودیم که این تبلیغات بی هدف جنبه معکوس و ضد تبلیغ را برای برخی از کاندیداها به همراه داشت. بنابراین صرفا به کمک رسانه های اطلاع رسانی و تبلیغاتی نمی‌توان از یک محصول ناموفق، یک پیام غیرواقعی یا یک شعار غیرصادقانه تایید، حمایت و مشارکت افکار عمومی را به دست آورد. محتوای مورد نظر باید مبتنی بر اصول اخلاقی و حقایق و خواسته های جامعه باشد تا بتواند منجر به نتیجه درستی شود. به عبارتی از یک بذر بد حتی در زمین خوب، محصول خوب رشد نمی کند.

باقرنژاد نحوه تاثیر تبلیغات بر میزان مشارکت مردم را اینگونه بیان کرد: آنچه که در این دوره انتخابات مشخص بود این است که در زمان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تمامی ابزارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای در خدمت جریان انتخابات قرار گرفت تا این دوره از انتخابات با شور و هیجان بالایی برگزار شود. میزان تبلیغات در این دوره از انتخابات نسبت به دوره‌های قبل بسیار بیشتر بوده است اما میزان مشارکت در این انتخابات نشان داد که تبلیغات برای افزایش حضور مردم کافی نیست بلکه مردم باید مشروعیت و محبوبیت فرد مورد نظر را باور داشته باشند و همین مسئله باعث حضور مردم در صحنه می‌شود. نتیجه دوره اول انتخابات نمایانگر این بود که تبلیغات چقدر بر میزان مشارکت مردم تاثیر داشته است، البته در دوره دوم هم تبلیغات اثر شگرفی بر میزان مشارکت مردم نداشت.

وی در پایان یادآور شد: در نهایت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هر چیزی که هست، پیروزی ملت بوده، نه پیروزی افراد. بین گزینه‌های موجود به تشخیص مردم، مسعود پزشکیان انتخابت شده و حتما این فرد به عنوان کسی که نگاه اجتماعی و ملی داشته، در جهت بهبود شرایط قدم بر خواهد داشت تا آینده روشنی پیش روی مردم قرار گیرد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر