اختصاصی تیترکوتاه؛

همه چیز درباره لوکس‌ترین خودروی ایران + فیلم و مشخصات

در این گزارش به معرفی و بررسی مازراتی گرن توریسمو می‌پردازیم.

مازراتی یکی از لوکس‌ترین و مدرن‌ترین خودروهای خارجی حال حاضر در بازار ایران است. این خودرو در ایران نماد ثروت و زندگی لاکچری است. در ادامه قصد داریم نگاهی داشته باشیم به این خودروی جذاب، پس با ما همراه باشید.

وقتی صحبت از خودروهای ایتالیایی می‌شود، ناخودآگاه اسم کارخانه خودروسازی مازراتی به ذهن بیشتر علاقه مندان ماشین می‌آید. این برند بیش از یک قرن سابقه فعالیت در حوزه خودرو داشته و از سال ۱۹۹۳ زیرمجموعه کارخانه فیات به حساب می‌آید. هرچند تا مدت‌ها مازراتی به عنوان نوعی خودرو از گروه فراری تولید می‌شد، اما در سال‌های اخیر به عنوان بال کناری آلفارومئو، تولیدات خودروهای اسپرت فیات را بر عهده دارد. مازراتی گرن توریسمو Sport از سال ۲۰۱۲ در ایتالیا تولید شده و در مدت زمان کوتاهی توانسته نظر خریداران و ماشین‌دوستان را به خود جلب نماید.

مازراتی1

تولید این خودرو همچنان در ایتالیا ادامه داشته و واردات آن به ایران نیز توسط شرکت‌های مختلف انجام می‌شود. البته با توجه به خاص بودن این خودرو، برنامه مشخص و از پیش‌تعیین شده‌ای برای واردات آن وجود نداشته و عموماً به صورت سفارشی وارد می‌شود.

مشخصات فنی مازراتی گرن توریسمو

نسخه معمولی مازراتی گرن توریسمو از یک پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۲ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۴۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۴۶۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، شتاب صفرتاصد ۵.۲ ثانیه را برای این ایتالیایی دیفرانسیل عقب به ارمغان می‌آورد. مازراتی گرن توریسمو معمولی با مصرف سوخت ترکیبی ۱۴.۳ لیتر در صد کیلومتر، خودرویی کاملاً خوش‌اشتها نیز محسوب می‌شود!

قلب تپنده نسخه S نیز یک بلوک ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری تنفس طبیعی است که حداکثر قدرت ۴۳۹ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۴۹۰ نیوتن‌متر را از طریق همان گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نسخه معمولی، روانه محور عقب می‌کند. مازراتی گرن توریسمو اس ۰.۲ ثانیه زودتر از برادر ضعیف‌ترش به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، اما در عوض برای پیمودن مسافت صد کیلومتر به ۱.۲ لیتر سوخت بیشتر نیاز دارد.

اما به مازراتی گرن توریسمو ام سی استراداله می‌رسیم که به تعداد کمتر از انگشتان یک دست در بازار کشور ما موجود است. پیشرانه این نسخه همان نمونه مورد استفاده در نسخه S است که البته به‌لطف یک‌‌سری تغییرات مکانیکی و نرم‌افزاری، حداکثر قدرت و گشتاور آن به‌ترتیب به ۴۵۰ اسب بخار و ۵۱۰ نیوتن‌متر رسیده است. این توان خروجی در کنار بهره‌گیری از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک فوق‌سریع موسوم به اسپیدشیفت و همچنین وزن سبک‌تر این نسخه نسبت به دیگر برادرانش، باعث شده‌است تا شتاب صفرتاصد آن به ۴.۶ ثانیه کاهش یابد. این رژیم لاغری موجب شده تا نسخه ام سی استراداله در پارامتر مصرف سوخت نیز برتر از نسخه S باشد و به‌ازای طی‌کردن هر صد کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی، تنها ۱۴.۴ لیتر ناقابل بنزین مصرف کند.

مازراتی2

امکانات رفاهی مازراتی گرن توریسمو

مازارتی گرن توریسمو خودرویی است که با هدف لذت رانندگی و اسپرت‌بودن ساخته شده و برخلاف ظاهرش، در باطن بوی چندانی از لوکس‌گرایی نبرده است. از این‌رو، لیست تجهیزات این خودرو نسبت به رده قیمتی آن چندان بلندبالا نیست و در مقابل رقبا حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

البته اوضاع آن‌قدر هم بغرنج نیست و می‌توانیم روی نسخه‌های معمولی و S این خودرو امکاناتی مثل سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور ۷ اینچی لمسی، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، حالت رانندگی اسپرت، سیستم تعلیق الکترونیکی موسوم به اسکای هوک، سنسور نور، سنسور باران، چراغ‌های جلو زنون با تنظیم ارتفاع اتوماتیک و قابلیت چرخش هماهنگ با گردش فرمان (AFS)، چراغ‌شور جلو، روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های جلو، حافظه صندلی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، تنظیم برقی ستون فرمان، شیفترهای تعویض‌دنده پشت فرمان و… را پیدا کنیم که هرچند امکاناتی قابل‌قبول هستند، اما بیشتر آنها روی خودروهای با قیمت یک پنجم مازراتی گرن‌ توریسمو نیز یافت می‌شوند.

در نسخه ام سی استراداله نیز صندلی‌های عقب حذف شده و صندلی‌های جلو نیز به‌ نمونه‌های مسابقه‌ای فاقد هیچ‌گونه تنظیمی تغییر کرده‌اند، اما در عوض حالت رانندگی Race به آن اضافه شده‌است تا نشان دهد که این نسخه، به‌جای پیست مسابقه، به‌اشتباه سر از خیابان درآورده است!

تجهیزات و آپشن‌های مازراتی گرن‌توریسمو ام‌سی استراداله

از آن اولش هم که مازراتی آمد معلوم بود خودروی پرآپشنی نیست. البته پرآپشن با تعریف امروزی‌ها منظورمان است؛ تعریفی به سبک کره‌ای‌ها و چینی‌ها. دفعه چندم شد که داریم یادآوری می‌کنیم این یک خودروی اسپرت است؟ بنابراین دنبال کروز کنترل هوشمند و تطبیق‌پذیر نباشید. یا مثلاً شاید این خودرو کنترل ایستایی در سربالایی داشته باشد ولی نیازی به تعبیه سیستم کنترل سرعت در سرپایینی نداشته است.

اگر یک روزی به شما گفتند که سیستم تعلیق مازراتی‌اش Sky-Hook است، یادتان باشد اسکای-هوک یک برند نیست. یک فناوری در زمینه سیستم تعلیق و سامانه‌های ارتعاشی است. در دنیای خودروها، آلفارومئو هم از این فناوری استفاده می‌کرد. این نوع از فنربندی اشاره به تجهیزات کنترل رفتار عمودی فنرها از طریق عایق‌بندی آنها دارد.

اگر بخواهیم منصفانه بگوییم، فناوری MSR را هم باید یک آپشن خاص در نظر بگیریم. این سیستم که به کنترل گشتاور پیشرانه معروف است، زمان‌هایی فعالی می‌شود که سطح زیر تایر چسبندگی لازم را ندارد و درست در همین موقع پدال گاز ناگهان فشرده و یا ناگهان رها می‌شود. تزریق یا تخلیه ناگهانی گشتاور می‌تواند در حرکت چرخ‌ها روی مسیرهای لغزنده خطرناک باشد که با MSR این مشکل حل می‌شود.

معلوم نیست نبود هشدار تغییر لاین و نقطه کور را باید به حساب عمر هشت نه ساله آن بگذاریم یا خواص مسابقه‌ای آن. طبیعی هم هست برای خودرویی که کیت ترمز برمبو دارد، سیستم ترمز BA یا ترمز اضطراری کارایی ندارد.

یک نمایشگر ۷ اینچی ساده و سیستم صوتی با ۶ اسپیکر هم برای چنین خودرویی زیاد است. روی پیست که توقع ندارید دوربین عقب و هدآپ به کارتان بیاید. در عوض برای بخش ایمنی استراداله حسابی مایه گذاشته شده است. ۶ ایربگ برای دو نفر ایده‌آل است. پشت‌سری فعال، کمربند پیش‌کشنده با محدودکنندگی فعال چیزی است که باید از یک خودروی سریع طلب کنیم. راستی خبر بد این است که این مازراتی سانروف ندارد!

مشخصات فنی مازراتی گرن‌توریسمو ام‌سی استراداله

گرن‌توریسمو استراداله الزاماً قوی‌ترین محصول مازراتی تا آن زمان نبود؛ اما به دلیل کاهش شدید وزن (رژیم ۱۱۰ کیلوگرمی) تبدیل به سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین عضو خانواده شده بود. بلوک ۴.۷ لیتری هشت سیلندر پیشرانه این خودرو با فراری F۴۳۰ یکی است. با این تفاوت که فراری از ادویه‌ای به اسم معجزه استفاده کرده و خروجی را به مرز ۴۸۳ اسب‌بخار رسانده بود ولی استراداله در نهایت ۴۴۴ اسب‌بخار نیرو داشت. زمانی این خروج ترسناک می‌شود که می‌فهمیم دور موتور نهایی مثل یک موتورسیکلت سوپربایک به مرز ۷۱۰۰ rpm می‌رسد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها