اختصاصی تیترکوتاه؛

با سدان پرطرفدار رنو آشنا شوید + فیلم و مشخصات

در این گزارش به معرفی و بررسی خودرو رنو مگان می‌پردازیم.

رنو مگان یکی از خودروهای مونتاژی و پرفروش در بازار خودرو ایران است. این خودرو همچنین یکی از اقتصادی ترین و خوش قیمت ترین خودروها در بین تولیدات داخل به حساب می آید. در ادامه با جزئیات بیشتر همراه ما باشید.

رنو مگان خودرویی است که به عنوان یک سدان اندازه متوسط و در میانه دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط شرکت رنو به بازار معرفی شد. نسل نخست رنو مگان در سال ۱۹۹۵ و به عنوان نسخه جایگزین رنو ۱۹ به بازار معرفی شد. هفت سال بعد و در ۲۰۰۲، نسل دوم این خودرو با تکیه بر موفقیت نسل اول وارد بازارهای جهانی شد. نسل دوم رنو مگان طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ در فرانسه به تولید می‌رسید و علاوه برآن در ایران، تایوان و برزیل نیز مونتاژ شد. تولید مگان در ایران تا سال ۲۰۱۲ میلادی ادامه یافت.

مگان1

وظیفه مونتاژ و عرضه رنو مگان در ایران برعهده پارس خودرو قرار گرفت. این شرکت نخست نمونه‌های وارداتی مگان را به بازار ایران عرضه کرد و پس از مشاهده واکنش مثبت مخاطبین، مونتاژ این محصول را آغاز نمود. رنو مگان ابتدا در نسخه دنده‌ای و با پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی به‌دست مصرف‌کنندگان ایرانی رسید اما از سال ۱۳۸۷ تولید نسخه اتوماتیک آن با پیشرانه قوی‌تر و امکانات بیشتر آغاز شد. رنو مگان ۲۰۰۰ اتوماتیک تا سال ۱۳۹۳ روی خط تولید پارس خودرو قرار داشت.

بررسی مشخصات فنی موتور رنو مگان

مگان با دو موتور ۱. ۶ و ۲. ۰ لیتری به بازار عرضه شد که به ترتیب ۱۱۵ و ۱۳۲ اسب بخار تولید می‌کنند و برای آنها جعبه دنده دستی و اتوماتیک در دسترس بود.

پیشرانه مگان ۱. ۶ لیتری، اشتراکات زیادی با پیشرانه تندر ۹۰ دارد و فقط به دلیل برخی تفاوت‌ها در برنامه پردازشگر مرکزی و زمان‌بندی سوپاپ و.. اندکی قدرتمندتر ظاهر می‌شود.

مگان2

مگان ۲ لیتری شامل ۱۶ سوپاپ که با ۱۳۶ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۸(برخی منابع ۱۹۱) نیوتن‌متر گشتاور حداقل روی کاغذ گزینه مناسبی برای خودرویی ۱۳۸۵ کیلویی به نظر می‌رسد؛

اما در عمل شاهد شتاب‌گیری متوسطی از این سدان فرانسوی هستیم که در حالت رسمی عدد ۱۱. ۱ و در تست‌های صورت گرفته حتی اعداد بدتری را ثبت می‌کند.

جدول مشخصات فنی مگان ۲۰۰۰

نام خودرو

رنو مگان ۲۰۰۰

کشور سازنده

فرانسه

سال (طراحی)

۲۰۰۳

موتور

۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه

حجم موتور

۱۹۹۸ سی سی

تنفس موتور

تنفس طبیعی

انتقال نیرو

دیفرانسیل جلو

حداکثر قدرت

۱۳۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۸۸ نیوتن متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه

جعبه دنده

۴ دنده خودکار

شتاب ۰ تا ۱۰۰

۱۱. ۱ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۹۵ کیلومتر در ساعت

وزن

۱۳۷۰ کیلوگرم

اندازه (میلیمتر)

۴۴۹۸ طول – ۱۷۷۷ عرض – ۱۴۶۰ ارتفاع

فاصله بین دو محور

۲۶۹۰ میلیمتر

مصرف سوخت داخل شهر

– لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت خارج از شهر

– لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی

۷. ۵ لیتر در هر صد کیلومتر

حجم باک

۶۰ لیتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۳

میزان تولید CO۲

۱۹۱ گرم در هر کیلومتر

طراحی داخلی رنو مگان

فضای داخلی رنو مگان زیبایی بی‌نظیری دارد و آن را به انتخابی ایده‌آل برای خانواده‌ها تبدیل می‌کند. کابین مگان ۲۰۰۰ طراحی ساده‌ای را برای ابزار و ابزار آن به نمایش می‌گذارد که فاقد دکمه‌های لمسی یا ویژگی‌های مدرن است. این انتخاب طراحی مطابق با پیشرفت طبیعی نسل دوم رنو مگان است که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد.

کابین مگان دارای تریم دو رنگ مشکی و کرم است که کنتراست بصری جذابی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، صندلی‌های راحت و صندوق عقب جادار به شهرت مگان ۲۰۰۰ به عنوان یک سدان خانوادگی کاربردی و معقول کمک می‌کند، عنوانی که از زمان آغاز به کار آن را داشته است.

طراحی و دیزاین رنو مگان

اگر تصاویر آنلاین رنو مگان مربوط به سال ۲۰۰۰ را مرور کنید، بدون شک با نمونه هایی از نوع هاچ بک آن مواجه خواهید شد. در واقع، مگان از نسل دوم خود به یک خودروی هاچ بک تبدیل شد و نسخه سدان آن به عنوان زیرمجموعه‌ای از این مدل عمل می‌کرد. این انتقال منجر به برخی ناهماهنگی‌ها در ستون C مگان شده است و این تصور را ایجاد می‌کند که صندوق عقب به‌طور ناشیانه‌ای به بقیه خودرو متصل است.

در مقدمه مقاله، ما تاکید کردیم که رنو مگان اتوماتیک از یک موتور ۲۰۰۰ سی سی استفاده می‌کند که در مقایسه با موتور ۱۶۰۰ سی سی موجود در نسخه دنده‌ای قوی تر است. این موتور حداکثر توان خروجی ۱۳۶ اسب بخار و ۱۹۱ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. پس از آن، موتور دو لیتری رنو مگان اتوماتیک نیز در رنو فلوئنس مورد استفاده قرار گرفت.

مصرف سوخت ترکیبی رنو مگان ۲۰۰۰ ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است، اگرچه به نظر می‌رسد این رقم در شرایط واقعی بیشتر باشد. شتاب رسمی ۰ تا ۱۰۰ ۹.۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است که از دیگر مشخصات فنی رنو مگان ۲۰۰۰ است.

قبلا اشاره کردیم که مدل ۲۰۰۰ علاوه بر موتور قدرتمندتر، امکانات رفاهی بیشتری را در مقایسه با نسخه دنده‌ای ارائه می‌دهد. با این حال ذکر این نکته ضروری است که فناوری به کار رفته در ساخت این خودرو به دو دهه قبل برمی گردد، بنابراین نباید انتظار تجهیزات فوق العاده‌ای را داشت. برخی از امکانات رفاهی و ایمنی رنو مگان ۲۰۰۰ شامل رینگ‌های آلومینیومی، سنسورهای باران و نور، فرمان برقی، سیستم صوتی با چهار بلندگو و کنترل پشت فرمان، دو ایربگ، سیستم ورود کارت هوشمند، تهویه مطبوع اتوماتیک، داخلی محفظه بار و آینه‌های جانبی تاشو برقی با بخاری.

بررسی امکانات و آپشن مگان

درست است که موتور داخلی مگان تیپ ۱ ۱۶۰۰ از نظر تجهیزات در فقر مطلق است و مدل‌های E۲ خودروهای کاملی نبودند اما مدل دو لیتری شرایط بهتری داشت و امکاناتی مانند ترمز چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم استارت کارتی و دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، شیشه‌های برقی اتوماتیک برای تمامی درها، پرده‌های عقب و بغل، برف پاک کن هوشمند، چراغ‌های اتوماتیک، فرمان برقی، کامپیوتر مسافرتی و و غیره با توجه به سن خود خودروی آپشنال محسوب می‌شود.

آپشن‌های رنو مگان وارداتی

مدل‌های وارداتی نیز دارای آپشن‌های بیشتری مانند کیسه هوای جانبی بودند که متاسفانه مدل مونتاژی از آن دور ماند.

نکته مثبت دیگر این است که در زمانی که خودروهایی مانند زانتیا، آوانته و مزدا ۳ قدیمی با ۱. ۵، ۳ و ۴ ستاره ایمنی از Euro-NCAP به ایران فروخته می‌شدند، رنو مگان با ۵ ستاره نخستین خودروی کاملاً ایمن اعلام شد و از این نظر او به رقبای خود بسیار افتخار می‌کرد.

با این حال همانطور که گفتیم تعداد کیسه‌های هوا در نمونه‌های نصب شده و در نتیجه ایمنی کلی خودرو اندکی کاهش یافت.

 

 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • کیان

    قیمت صفر اون زمان نزدید چرا همین خودرو ۱۲سال کارکردش نزدیک ۱میلیارد تومان یک سایت فروش خودرو در افغانستان یه نگاه بندازید درآمد ما ایرانی‌ها به ریال قیمت خودرو ۱۰برابر قیمت جهانی برای جون مردمش ارزش قائل نیست چقدر جوانهای ما با این خودرو پراید پژو تو جاده جونشون از دست دادن

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها