ایستگاه مترو / شهرداری تهران
آغاز عملیات کلنگ زنی خط ۱۱ مترو تهران
شنیدهها حکایت از آن دارد که کلنگ زنی احداث خط ۱۱ مترو، قرار است به زودی انجام شود و چنین موضوعی را میتوان یک نمره مثبت دیگری در زمینه توسعه خطوط مترو برای مدیریت شهری در نظر گرفت.

استفاده از مترو به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی دارای مزایای فراوانی است. نخستین مزیت این است که مترو به عنوان یک سیستم حمل و نقل پایدار و پراکنده، کمک میکند تا ترافیک شهری کاهش یابد و در نتیجه آلودگی هوا از بین برود. همچنین، استفاده از مترو معمولاً سریعتر و کارآمدتر از رانندگی خودرو است، که میتواند زمان و هزینههای سوخت را کاهش دهد.
مجری خط ۱۱ متروی تهران ضمن تشریح ویژگیهای خط ۱۱ متروی تهران، گفت: امیدواریم دهه فجر امسال کلنگ زنی آغاز ساخت خط ۱۱ متروی تهران صورت گیرد و عملیات ساخت آغاز شود.
هاشم روحانی، با بیان اینکه خط ۱۱ متروی تهران به طول ۳۲ کیلومتر با ۲۱ ایستگاه خواهد بود، گفت: خط ۱۱ متروی تهران از مناطق ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ عبور میکند و البته مرز مناطق ۱۶ و ۱۷ را نیز در بر میگیرد.
وی بیان کرد: این خط مترو از سه راه ورامین در منطقه ۲۰ شروع شده و پس از تبادل با خط ۶ در توسعه جنوبی این خط با ایستگاه جوانمرد قصاب در خط یک مترو نیز تبادل مسافر خواهد داشت و سپس با عبور از مرز منطقه ۱۶ ایستگاه یاخچی آباد، وارد منطقه ۱۹ شده و با گذر از میدان مرکزی میوه و تره بار و تبادل با خط سه در ایستگاه عبدل آباد به سمت خیابان خلیجفارس در منطقه ۱۸ ادامه مسیر خواهد داد.
روحانی افزود: ادامه مسیر این خط در ابتدای منطقه ۲۱ ایستگاه نیک پسندی و تبادلی با خط راه آهن بوده و در ادامه با پوشش محدوده تهرانسر و در نهایت با ورود به منطقه ۲۲ در ایستگاه چیتگر به صورت مشترک با خط ۹ و تبادل با خط ۵ به شبکه مترو متصل خواهد شد.
مجری خط ۱۱ متروی تهران اظهار کرد: در افق مطالعات خط ۱۱ مترو پیشبینی شده که بیش از ۵۰۰ هزار مسافر در طول سال توسط این خط مترو جابهجا شود.
وی با اشاره به اینکه در سفر شهردار تهران به چین، توافقنامهای با یکی از شرکتهای مطرح چینی به امضاء رسید تا بر اساس مشارکت ایرانی_چینی این خط مترو ساخته شود، ادامه داد: یکی از توافقات خوب در این زمینه این بود که بدون پیش پرداخت و با آورده نقدی طرف چینی به میزان ۵۰ درصد مبلغ قرار داد، کار آغاز شود و این توافق با توجه به هزینههای بالای ساخت مترو، امتیاز خوبی محسوب میشود و در حال طی کردن مقدمات انعقاد قرارداد اجرایی هستیم که در آینده نزدیک این مهم محقق میشود.
روحانی گفت: بر همین اساس در بحث اولویتهای بهرهبرداری در شروع عملیات ساخت، تغییراتی ایجاد کردیم و امیدوارم فاز اول خط ۱۱ را از ایستگاه چیتگر تا ایستگاه نیک پسندی در غرب تهران راهاندازی کنیم؛ چراکه مبلغ اولیه تزریق شده به پروژه، برای ساخت این قطعه کفایت میکند و ان شاالله نخستین خط از خطوط جدید متروی تهران که وارد مدار بهرهبرداری میشود، خط ۱۱ باشد.
مجری خط ۱۱ متروی تهران در مورد زمان شروع به ساخت این خط مترو با تاکید بر اینکه امیدواریم دهه فجر امسال کلنگ زنی آغاز ساخت خط ۱۱ مترو تهران صورت گیرد و عملیات آغاز شود، افزود: برای احداث خط ۱۱ با احتساب ناوگان، به نرخ امروز حدود ۷۵هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که معاونت مالی شهرداری تهران در مورد روشهای تأمین مالی با شرکت چینی در حال رایزنی است و امیدواریم با توجه به افزایش نرخ ساخت، بتوانیم نسبت به جذب مشارکت سرمایهگذار خارجی اقدام کنیم.
روحانی در ادامه با اشاره به تأکید شرکت مترو مبنی بر استفاده حداکثری از تولیدات داخلی در تجهیز ایستگاههای خط ۱۱ مترو گفت: واقعیت آن است که درحالحاضر، توان تولید تجهیزاتی از قبیل پله برقی، آسانسور و بسیاری از اقلام صنعتی دیگر در داخل کشور وجود دارد و یکی از الزامات شهرداری تهران برای ساخت خطوط جدید، توجه به این ظرفیت ارزنده است.
وی در مورد ویژگیهای این خط اظهار کرد: یکی از شاخصهای این پروژه، پارکینگ زیرزمینی دو طبقه و مشترک با خط ۳ مترو تهران در آزادگان است. همچنین ایستگاه چیتگر بهصورت مشترک با خط ۹ و در قالب یک ایستگاه جزیرهای احداث خواهد شد که به عنوان یک طرح ایستگاهی نوین، ویژگیهای منحصر به فردی دارد.
وی از مهمترین مزایای این روش را احداث لینک ارتباطی با خط ۵ و بهرهبرداری تدریجی از خط ۱۱ متناسب با پیشرفت عملیات اجرایی فازهای مختلف آن دانست و گفت: با توجه به مسئله فرونشست در مناطق ۱۸ و ۱۹ نیز باید تدبیری اندیشیده شود. همچنین متروی خط ۱۱ به بیمارستان حکیم متصل خواهد شد.
روحانی در ادامه تشریح ویژگیهای خط ۱۱ متروی تهران، یادآور شد: برای نخستین بار در شرکت متروی تهران مدیریت این پروژه در بستر مدلسازی اطلاعات ساخت (BIM) صورت خواهد پذیرفت و باید بگویم که BIM در واقع یک فرهنگ مدیریتی است که بر پایه مدلسازیهای دیجیتالی استوار بوده و با دخیل کردن تمام ذینفعان و دستاندرکاران پروژه در مرحله طراحی، گام بزرگی در راستای بهینهسازی و پیشگیری از دوباره کاریها در طول اجرای طرح به شمار آمده و در نهایت محاسبه دقیق حجم کار و مصالح مصرفی، برآورد موشکافانه مسائل مالی و همچنین زمان بهینه انجام کار برای یک پروژه عمرانی را به ارمغان می آورد.
مجری خط ۱۱ مترو افزود: علاوه بر این، مدلی که بعد از در پیش گرفتن این فرآیند کارکردی بهدست میآید، حاوی اطلاعات دقیق هندسی، مصالح مصرفی و دادههای مفید در زمینه کلیه اجزا، تجهیزات و تأسیسات پروژه مورد نظر بوده و در مرحله بعد از ساخت، به عنوان یک بانک اطلاعاتی مناسب به منظور تعمیر و نگهداری سازه به حساب میآید.
نظر شما