نرخ بلیت اتوبوس | بلیت اتوبوس | اتوبوس بین شهری
افزایش غیرقانونی قیمت بلیت اتوبوس / برخورد جدی تعزیرات با شرکت های اتوبوسرانی
با وجود اینکه اردیبهشتماه امسال افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت اتوبوسهای بینشهری تعیین و اعمال شد، اما بررسیهاحاکی از افزایش خودسرانه و غیرقانونی بلیتها طی چند روز گذشته در برخی مسیرهای بیناستانی است.
تعیین قیمت بلیت اتوبوس به مجموعهای از عوامل بستگی دارد. این عوامل شامل فاصله مسافرت، کلاس صندلی، فصل سفر، شرکت حمل و نقل، و موارد دیگر میشود. برای مثال، بلیتهای اتوبوس ممکن است در اوقات پرفروشی مانند تعطیلات یا دورههای تعطیل مدرسه گرانتر باشند. همچنین، مسافرانی که به خدمات اضافی نیاز دارند، ممکن است قیمتهای بلیتها بیشتری را بپردازند. همچنین تعیین قیمت بلیتها ممکن است تحت تأثیر عوامل اقتصادی مانند نرخ سوخت، وامها یا سیاستهای دولت قرار بگیرد.
آخرین بار ۲۶ اردیبهشت امسال با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت بلیت اتوبوس بینشهری ۲۹ درصد افزایش یافت. گزارشها در روزهای گذشته حاکی از افزایش نرخ کرایهها در برخی خطوط از جمله تهران- اصفهان و تهران- شهرکرد است.
به طور مثال، قیمت بلیت تهران به اصفهان از ۱۵۷ هزار به ۱۹۷ هزار و بلیت تهران به شهرکرد از ۱۹۷ هزار تومان به ۲۳۷ هزار تومان افزایش داشته است.
در این زمینه، «احمدرضا عامری» مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای مسافربری، افزایش قیمت بلیت در برخی مسیرها را تایید کرد و گفت: در برخی مناطق کشور با هماهنگی مسوولان استانی، افزایش قیمت بلیت اتفاق افتاده است.
وی، دلیل این مسئله را عدم صرفه اقتصادی حملونقل مسافری و کاهش تعداد اتوبوسها عنوان کرد و ادامهداد: بهدلیل کاهش تعداد اتوبوسها در برخی مناطق، مسوولان شهرستانی یا استانی در ستاد تنظیم بازار، برای رفاه حال مردم اقدام به افزایش نرخها کردهاند.
عامری تصریحکرد: هرچند این اتحادیه در شرایط فعلی درخواستی برای افزایش نرخها ارائه نداده است و چنین خواستهای ندارد، اما از حقیقت تورم موجود و افزایش هزینهها نمیتوان گذشت.
این مقام صنفی بیانداشت: اکنون متوسط هزینه نفر- کیلومتر یکهزار و ۹۰۰ تومان است، این در حالی است که مطابق نرخ بلیتها فقط ۴۰۰ تومان دریافت میشود و این فاصله بسیار زیاد است و سبب شده چرخ حملونقل مسافری با زیان بچرخد.
افزایش نرخها با مصوبه استانداریها
مدیرکل دفتر حملونقل مسافر وزارت راه و شهرسازی در این زمینه گفت: کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش هزینهها در ماههای گذشته، اینکه تعدیلی در نرخ بلیتها اعمال شود امری طبیعی است، اما باید روال قانونی و اداری خود را طی کند تا شاهد سیر مستمر و ایمن اتوبوسها در جادهها باشیم.
«داریوش باقرجوان» با تایید افزایش نرخها در برخی استانها، اظهارکرد: این مهم با هماهنگی استانداریها و از محل مصوبات استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت همان استان انجام میشود.
وی خاطرنشانکرد: اکنون موضوع افزایش هزینههای حملونقل مسافر، در جلسات کارشناسی در سطح کشوری در حال بررسی است و دولت نیز با تخصیص ارز نیمایی برای ناوگان حملونقل و دیگر روشها، به دنبال حمایت هرچه بیشتر از این بخش است.
باقرجوان تصریحکرد: در این زمینه جلسات کمیته تنظیم بازار کشوری با حضور کارشناسان سازمان حمایت برگزار شده، اما هنوز چیزی نهایی نشده است.
افزایش قیمتها غیرقانونی و تخلف تعزیراتی است
در این پیوند، «اکبر تقوی شوازی» معاون نظارت و بازرسی خدمات سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اظهارکرد: نرخ حملونقل برون شهری حمل مسافر باید در کارگروه تنظیم بازار بررسی، تصمیمگیری و ابلاغ شود.
وی با اشاره به افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت اتوبوسهای بینشهری در اردیبهشت امسال، تصریحکرد: از آن زمان تاکنون هیچ مصوبه جدیدی ابلاغ نشده و هرگونه افزایش قیمتها غیرقانونی است، زیرا مصوبه کارگروه تنظیم بازار فصلالخطاب است.
تقوی شوازی تاکید کرد: شاید اختیاراتی در استانها برای تغییر در نرخهای بین شهری یا درونشهری همان استان وجود داشته باشد، اما هرگونه تغییر قیمت در مسیرهای بیناستانی نیازمند مصوبه کارگروه تنظیم بازار است.
وی یادآور شد: از حدود شهریورماه امسال درخواستهایی همراه با مدارک و مستندات به این کارگروه از سوی انجمنهای صنفی حملونقل ارائه شده و حتی سازمان حملونقل جادهای نیز آنها را تایید کرده است، همچنین بررسیهای سازمان حمایت در این زمینه انجام شده، اما هنوز چیزی نهایی و ابلاغ نشده است.
معاون نظارت و بازرسی خدمات سازمان حمایت تصریحکرد: بر این اساس، هرگونه افزایش خودسرانه قیمت بلیت اتوبوسهای بیناستانی تخلف تعزیراتی است و با آن برخورد خواهد شد.
نظر شما