سازمان هواپیمایی کشوری | هواپیما | وزارت امور خارجه

آمریکا، شرکت هواپیمایی ماهان را متهم کرد / دفاع رئیس سازمان هواپیمایی ایران از ونزوئلا

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که هواپیمایی توقیف شده ونزوئلا هیچ ارتباطی به ایران ندارد، گفت: اقدامات یکجانبه امریکا امنیت هوانوردی مسافری را به خطر می‌اندازد.

آمریکا، شرکت هواپیمایی ماهان را متهم کرد / دفاع رئیس سازمان هواپیمایی ایران از ونزوئلا

هواپیماها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله حمل مواد ممنوعه یا تخلفات دیگر توسط مقامات امنیتی توقیف شوند. این اقدام می‌تواند به منظور تحقیقات بیشتر و بررسی وضعیت هواپیما و مسافران آن باشد. توقیف یک هواپیما ممکن است به دلیل جلوگیری از وقوع یک حادثه جدی و یا بررسی اطلاعات و مدارک مرتبط با مسافران یا بار موجود در هواپیما صورت گیرد.

وزارت دادگستری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که توسط یک شرکت باربری ونزوئلا از شرکت هواپیمایی ماهان ایران خریداری شده بود، در چارچوب «محدودیت‌های صادراتی مربوط به ایران» توقیف و به امریکا منتقل شده است.

در همین رابطه محمد محمدی‌بخش در واکنش به توقیف این هواپیما با بیان این‌که مالکیت هواپیما متعلق به ونزوئلاست و ارتباطی به ایران و شرکت هواپیمایی ماهان ندارد، گفت: این اقدام امریکا موردتایید سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) نیست.

وی تاکید کرد: اقدامات یکجانبه امریکا امنیت هوانوردی مسافری را به خطر می‌اندازد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اقدام غیرقانونی امریکا در توقیف و انتقال هواپیمای باری ۷۴۷ شرکت «امتراسور‌» ونزوئلا را محکوم کرد و آن را تصاحبی ناروا و نتیجه ربایش، اقدامات قهری یکجانبه امریکا و نقض اصول اساسی منشور سازمان ملل و حقوق بین‌المللی دانست.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران حمایت قاطع خود از تلاش‌ها و اقدامات قانونی و دیپلماتیک ونزوئلا در جهت اعاده مالکیت و دسترسی به دارایی و اموال این کشور اعلام می‌نماید.

خردادماه سال گذشته مدیر روابط عمومی هواپیمایی ماهان در خصوص توقیف هواپیمای مذکور در آرژانتین گفته بود: هواپیمای توقیف شده در آرژانتین در تملک ونزوئلا است و هیچ ارتباطی با شرکت هواپیمایی ماهان ندارد.

امیرحسین ذوالانواری افزود: این هواپیما بیش از یک سال پیش به یک شرکت هواپیمایی ونزوئلایی واگذار شده و هیچ گونه ارتباط مالکیتی با شرکت هواپیمایی ماهان ندارد.

وی در خصوص بازداشت خدمه این شرکت، افزود: اگر بازداشت خدمه این شرکت هم صحت داشته باشد، این ارتباطی با شرکت ماهان نمی‌تواند داشته باشد چون هواپیما در اجاره ایرلاین ونزوئلایی است و ارتباطی با هواپیمایی ماهان پیدا نمی‌کند.

در همان زمان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفته بود: هواپیمای توقیف شده ونزوئلایی است و تحت مالکیت و تابعیت ایران نیست.

محمد محمدی‌بخش افزود: بر اساس همکاری دو طرفه میان ایران و ونزوئلا، کروی پروازی برای آموزش به خلبانان و گروه پروازی ونزوئلایی حضور داشتند.

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر