تیتر کوتاه بررسی کرد؛

اهمیت صنعت حمل و نقل ریلی در توسعه گردشگری

کارشناس حوزه حمل و نقل گفت: در بحث هایی مانند ناوگان، تامین و نگهداری شبکه با مشکل روبرو هستیم و به سمت بحران در حرکت هستیم. توسعه مسیرهایی که حیاتی هستند نیز همچنان رخ نداده است. اما در همین حال مسیرهای ترانزیتی و اتصال های لازم باید اتفاق بیافتند.

اهمیت صنعت حمل و نقل ریلی در توسعه گردشگری

به گزارش تیترکوتاه، گردشگری در ایران همواره با چالش های بسیاری همراه بوده است و مسائلی از جمله تحریم های خارجی و کمبود گردشگران خارجی همیشه باعث دردسر این بخش شده است. نکته مهم آن است که باید ببینیم در صورت ورود گردشگران خارجی با چه امکاناتی قصد نشان دادن زیبایی های ایران را به آن ها داریم. یکی از راه های انتقال گردشگران به سراسر کشور استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی است که این روزها با مشکلات بسیاری همراه است و به شدت نیازمند تجدید نظر و رسیدگی بیشتر است.

مشکلات این روزهای صنعت حمل و نقل ریلی کم نیست و نمایشگاه ها فرصتی استثنایی برای ارتباط گیری شرکت ها و تلاش برای رفع هر کدام از این مشکل هاست. حضور شرکت های خارجی غنیمتی است که تنها می توان با حضور در نمایشگاه از آن استفاده کرد و بهره وری شبکه راه آهن را افزایش داد.  در این راستا به سراغ کارشناسان این حوزه رفته و با آن ها به گفت و گو پرداختیم:

محمد جواد شاهجویی، کارشناس حمل و نقل ریلی درباره چالش های موجود در این حوزه به خبرنگار تیترکوتاه گفت: از نظر سخت افزار و نرم افزار ما با مشکلات جدی روبرو هستیم. در بحث هایی مانند ناوگان، تامین و نگهداری شبکه با مشکل روبرو هستیم و به سمت بحران در حرکت هستیم. توسعه مسیرهایی که حیاتی هستند نیز همچنان رخ نداده است. اما در همین حال مسیرهای ترانزیتی و اتصال های لازم باید اتفاق بیافتند. در حوزه نرم افزاری موضوع بسیار مهم بهره وری از شبکه ریلی باید جدی گرفته شود و شاید در تعاملات دو جانبه بتوانیم نکته و درسی یاد بگیریم تا بهره برداری از شبکه ریلی بهتری داشته باشیم. وضعیت ما هم اکنون به اندازه کشورهای صاحب حمل و نقل ریلی حتی در منطقه مناسب نیست.

رفع چالش های سخت افزاری و نرم افزاری با حضور در نمایشگاه

 اودر پاسخ به این سوال که به نظر شما نمایشگاه حمل و نقل ریلی چه دستاوردهایی می تواند داشته باشد؟ عنوان کرد:  نمایشگاه حمل و نقل ریلی بین المللی است و شرکت های خارجی نیز در این نمایشگاه حضور دارند و با توجه به اینکه شرکت های ما نیز پیش از این با شرکت های خارجی ارتباط زیادی نداشتند می توانند از این فرصت استفاده کنند همچنین در حاشیه این نمایشگاه نشست مدیران راه آهن کشورهای عضو اکو نیز برگزار میشود که به نظر من از اهمیت جدی برخوردار است.

او با اشاره به حضور  شرکت های خارجی، و تاثیر آن بر رشد صنعت حمل و نقل ریلی داخلی گفت: هم در حوزه سخت افزار و هم در حوزه نرم افزاری می توانیم از حضور شرکت های خارجی استفاده کنیم چرا که در هر دو حوزه عقب افتادگی هایی دیده می شود. در حوزه سخت افزاری درصد آماده به کاری لوکوموتیوها به شدت پایین است و به همین خاطر اگر همکاری شکل بگیرد می توانیم امیدوار باشیم که رشد قابل توجهی اتفاق بیافتد. در حوزه نرم افزاری نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و وضعیت ترانزیتی که بهتر است شکل بگیرد، همکاری با سایر حامل های ریلی مانند کشورهای آذربایجان، روسیه و قزاقستان میتواند به رشد حجم ترانزیت از طریق شبکه ریلی ما افزایش پیدا کند که همین میتواند منجر به رشد بیشتری اقتصادی شود.

او درباره نقش راه آهن در گسترش گردشگری بیان کرد: اگر بخواهیم نگاه بنگاهی به این موضوع داشته باشیم، راه آهن ما با توجه به شرایطی که دارد اصلا نباید مسافر جا به جا کند چرا که به ازای جابجایی هر مسافر، شرکت ها با ضرر و زیان روبرو هستند. اگر بخواهیم تمام فشارهای حمل و نقل هواییو جاده ای را بر دوش راه آهن بیاندازیم نیاز است تا حمایت های ویژه ای از این حوزه شود. همچنین باید بدانیم که ظرفیت محدودی در این حوزه داریم و اگر بخواهیم تمام این حجم محدود را منوط به جا به جایی مسافران کنیم به طور کلی از بخش باربری که سود آوری بالایی دارد عقب خواهیم ماند. پس از نظر گردشگری پیشنهاد دارم که در همین سطح باقی بماند و فشار گردشگری در روش های حمل و نقلی دیگری پراکنده شود.

نمایشگاه حمل و نقل ریلی، فرصت مناسب ایده برداری از خارجی ها

در ادامه با توجه به اهمیت پر رنگ حمل و نقل ریلی در زمینه گردشگری به سراغ سید رضا موسوی، کارشناس گردشگری رفتیم و با او به گفتگو نشستیم او درباره  نقش حمل و نقل ریلی در توسعه حوزه گردشگری بیان کرد:

اهمیت حوزه گردشگری بر کسی پوشیده نیست و می توان به جرات گفت که این روزها وضعیت گردشگری داخلی کشور مساعد نیست و یکی از این عوامل هزینه های هنگفت حمل و نقلی به شمار می رود. در همین راستا شبکه حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از روش های مقرون به صرفه برای جابجایی در سطح کشور باید در بهترین سطح خود باشد. با این حال این روزها این صنعت با چالش های زیادی از جمله کمبود واگن و همچنین کمبود خط آهن به شهرهای مختلف روبرو است.

موسوی ادامه داد: نمایشگاه قطعا محلی برای پیشرفت صنعت و همچنین آشنا شدن شرکت های ایران با برخی شرکت های خارجی است. این روزها بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای صاحب صنعت آسیایی از حمل و نقل ریلی برای توسعه گردشگری استفاده ویژه می کنند. همین موضوع می تواند در نمایشگاه نوید بخش شرکت های داخلی باشد تا آن ها نیز در راستای توسعه گردشگری فعالیت کنند. برای مثال شرکت های واگن سازی ایرانی می توانند ایده های خارجی برای طراحی یک واگن مخصوص گردشگران با امکانات رفاهی مورد نیاز آن ها را گرفته و دست به تولید چنین واگن هایی برای برخی خطوط پرتردد بزنند.

این کارشناس درباره چالش های فعلی حمل و نقل ریلی در زمینه گردشگری عنوان کرد: همانطور که پیش تر اشاره کردم، کمبود واگن و نبود خطوط راه آهن به برخی شهرها بزرگترین مشکل حمل و نقل ریلی به شمار می رود. برای مثال شهری مانند کرمانشاه که یکی از قطب های گردشگری غرب کشور محسوب می شود و می توان گردشگران خارجی را با استفاده از قطار به آن جا منتقل کرد تا هم از مناظر اطراف لذت ببرند و هم از مقصد کمال استفاده را بکنند تنها دو تا سه روز در هفته قطار دارد. این یعنی هر گردشگر باید برنامه خودرا با این برنامه حرکت قطارها هماهنگ کند که همین مورد باعث نارضایتی گردشگران می شود. در ادامه گردشگر کمتری تصمیم به سفر با قطار به این منطقه می کند و بلیط هواپیما برای یک خانواده دو نفره به صورت رفت و برگشت اگر برای تاریخ های مد نظر پیدا شود بالاتر از پنج میلیون تومان خواهد بود که هزینه زیادی نسبت به قطار است.

محمد امین زمانی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر