در گفت و گوی تیتر کوتاه با مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت مطرح شد؛

صنایع حمل و نقل ریلی کشور در یک قدمی خودکفایی

روح الله ارجمندی گفت: ما در صنایع حمل‌ونقل ریلی به بلوغ کامل رسیده‌ایم. برای پوشش این موضوع چه در بخش واگن‌ها و چه در بحث لوکوموتیو و زیر سیستم‌ها و همچنین نگهداری این موضوع مشکل خاصی نداریم. ما در مورد تخصیص ارز و تجمیع تقاضا در حوزه ساخت داخلی توسط وزارت صمت و مقام عالی وزارت آمادگی کامل داریم.

صنایع حمل و نقل ریلی کشور در یک قدمی خودکفایی

صنعت حمل‌ونقل ریلی  به سمت خودکفایی حرکت کرده و به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش می کند از  کشورهای خارجی بی‌نیاز شود.  داخلی‌سازی در صنعت حمل‌ونقل ریلی تاثیرات گسترده‌ای دارد. این عمل باعث افزایش راندمان و کاهش هزینه‌ها شده که در نهایت به بهبود عملکرد و سودآوری شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی منجر می‌شود.

در همین راستا در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل صنایع ریلی، تجهیزات و خدمات وابسته به مصاحبه با روح الله ارجمندی مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت پرداختیم.

ارجمندی در رابطه با جریان برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع حمل‌ونقل ریلی توضیح داد: یازدهمین دوره از نمایشگاه صنعت حمل‌ونقل ریلی بسیار پرقدرت برگزار شده است و شرکت‌های تاثیرگذار در حوزه صنایع ریلی حضور پررنگی داشته‌اند. این موضوع نوید بخش آن است که کل نظام و کشور و صنعت ریلی به دنبال ایفای نقش در اقتصاد کلان هستند. قوانین و مقرراتی که در این زمینه در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است و حمایت وزارت صمت از این شرکت‌ها با هدف عدم وابستگی به کشورهای خارجی در این نمایشگاه مشهود است. همچنین حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان که در سایز صنعتی حضور داشته و موفق به رفع نیازهای صنعت حمل‌ونقل ریلی شده‌اند.

روح الله-ارجمندی

وی در ادامه افزود: مسئله رفع چالش‌های حوزه ترانزیتی و مشکلات ژئوپلتیکی به وزارت راه و نظام کشور مربوط است، اما در بحث تولید و حمایت وزارت صمت، ما در صنایع حمل‌ونقل ریلی به بلوغ کامل رسیده‌ایم. برای پوشش این موضوع چه در بخش واگن‌ها و چه در بحث لوکوموتیو و زیر سیستم‌ها و همچنین نگهداری این موضوع مشکل خاصی نداریم. ما در مورد تخصیص ارز و تجمیع تقاضا در حوزه ساخت داخلی توسط وزارت صمت و مقام عالی وزارت آمادگی کامل داریم.

مدیرکل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر حمایت وزارت صمت از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه صنایع حمل‌ونقل ریلی گفت: هدف از روی کارآمدن شرکت‌های دانش‌بنیان جلوگیری از خروج ارز از کشور است و بسیاری از آنها حتی ارزآوری هم دارند. شرکت‌های دانش‌بنیان محصولاتی را که از خارج کشور وارد می‌شوند را داخلی‌سازی می‌کنند. بنابراین به عدم وابستگی به کشورهای خارجی نقش مهمی دارند. در برخی موارد داخلی‌سازی مواردی در این زمینه صرفه اقتصادی نداشته و وزارت صمت می‌تواند در تخصیص ارز حمایت ویژه خود را از این شرکت‌ها نشان دهد تا شرکت‌های فعال بتوانند در اسرع وقت محصولات را به صنعت ریلی و بهره برداران حوزه راه آهن و مترو برسانند. بخش عدم واردات محصولاتی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شوند، با وزارت صمت است. همچنین واگذاری زمین و راه‌اندازی کارخانه و شرکت از جمله حمایت‌های وزارت صمت از شرکت‌های دانش‌بنیان به حساب می‌آید.

روح الله ارجمندی همچنین در مورد تاثیر کمبود واگن و لوکوموتیو در صنعت گردشگری بیان کرد: ما کمبود واگن نداریم و نقطه گلوگاهی این حوزه، بحث لوکوموتیو است که اگر آن هم به موقع تامین شود، چالشی در زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت حمل‌ونقل ریلی نخواهیم داشت.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر