چینی ها وارد صنعت ریلی ایران شدند

صالحی، مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه خط ریلی سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان از محل فاینایس چین قرار است تکمیل شود و این موضوع در حال سیر فرآیند مذاکرات با بانک مرکزی است گفت: ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید لوکومتیو نو پیش‌بینی شد.

چینی ها وارد صنعت ریلی ایران شدند

سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در یک نشست خبری در نمایشگاه بین‌المللی تهران اعلام کرد که تامین مالی تکمیل خط ریلی سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان از طریق فاینانس چین انجام خواهد شد.

او ادامه داد: البته این موضوع برای نهایی شدن نیازمند موافقت بانک مرکزی است که هم‌اکنون در حال سیر فرآیند مذاکرات بانک مرکزی است.

صالحی با اشاره به اینکه کشور چین در ۱۰ سال اخیر ۴۰ هزار کیلومتر خط ریلی برقی ساخته است و استاندارد این کشور از استاندار اروپایی هم بالاتر است، اظهار کرد: از ۲۰ سال قبل برنامه برقی سازی قطار تهران-مشهد را داشتیم که طرف چینی در نهایت ضمانت نامه را نیاورد. میزان پیشرفت این پروژه دقیقاً صفر درصد است و در اولین کاری راه آهن نیست.

وی افزود: راه آهن سریع السیر تهران مشهد حسب تاکیدات رهبر معظم و وزیر راه و شهرسازی در دستورات جدی وزارت راه آهن است. سرعت قطارهای این مسیر ۳۰۰‌کیلومتر بر ساعت است. گفتنی است این پروژه بزرگ‌ترین پروژه عمرانی تاریخ کشور است.

صالحی با اشاره به اینکه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای انجام این پروژه را دارد تاکید کرد: در خصوص فاینایس اول و دوم جلساتی با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم. مذاکرات بانک مرکزی که با طرف چینی به نتیجه رسید، این پروژه ریلی تعیین تکلیف می شود.

۵۰ لکوموتیو متوقف برای احیا به مزایده گذاشته می‌شود

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از مزایده ۵۰ لکوموتیو متوقف برای احیا خبر داد و گفت: برای رفع کمبود لکوموتیو در کشور از همه ظرفیت‌های دولتی، خصوصی و همچنین تولید داخل استفاده خواهیم کرد.

وی کمبود نقدینگی را مهم‌ترین مشکل راه‌آهن عنوان کرد و گفت: اولویت احیای لکوموتیوها با بخش خصوصی است. راه آهن در تلاش است تا با مشارکت مردم، نهضت احیای خطوط متوقف را به پیش ببرد. این طرح در راستای شعار سال و احکام برنامه هفتم توسعه اجرا می‌شود.

صالحی در ادامه عنوان کرد: مزایده لکوموتیوها به صورت یک به یک و با حضور بخش خصوصی واقعی انجام خواهد شد و مالکیت کامل آنها پس از احیا به برندگان مزایده منتقل می‌شود. این اقدام می‌تواند گامی مثبت در جهت رفع کمبود لکوموتیو در کشور و افزایش کارایی ناوگان ریلی باشد. انتظار می‌رود با مشارکت بخش خصوصی، شاهد احیای این لکوموتیوها و ارتقای کیفیت حکممل و نقل ریلی در ایران باشیم.

وی افزود: بیش از نصف واگن های مسافری ما بیش از ۳۰ سال عمر دارند. در همین راستا تلاش میکنیم که در گام اول ۵۰۰ واگن جدید را وارد کنیم. سعی ما بر این است که نوسازی واگن های مسافری در ابتدا از شهرستان ها آغاز شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: موضوع خط ریلی شلمچه-بصره در اولویت کاری وزارت راه آهن‌ و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. ما در حال تلاش هستیم که علاوه بر مسائل و مشکلات مربوط به این مسئله در داخل کشور، برای تفاهم نامه های موجود میان ایران و عراق با پیگیری های لازم از نقطه صفر مرزی تا دو و نیم کیلومتر در عراق مین روبی را انجام داده ایم که اقدام بسیار مهمی است. ما در حال حاضر آماده احداث پل شلمچه بصره هستیم که ظرف یک و سال ونیم بتوانیم این پل را احداث کنیم.

۵۰۰ میلیون دلار برای خرید لوکومتیو نو

صالحی در مورد خرید لوکوموتیو نو گفت: حدود ۵۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت برای تأمین قطعات یدکی لوکومتیوها و ۵۰۰ میلیون دلار دیگر برای خرید لوکومتیو نو پیش‌بینی کردیم.

وی تصریح کرد: البته تولید لوکوموتیو نو چندین سال طول خواهد کشید و تأمین کسری ۳۰۰ لکوموتیو باری، کار یک شبه نخواهد بود برای اینکه بتوانیم تعداد لکوموتیوهای فعال را افزایش دهیم قطعاً از تمام ظرفیت‌ها به ویژه بخش خصوصی استفاده می کنیم. 

صالحی تاکید کرد: تلاش می‌شود تا نهضت احیای خطوط متوقف را با کمک مردم و بخش خصوصی پیش ببریم و همانطور که عرض کردم در این راستا ۵۰ لکوموتیو متوقف را به مزایده خواهیم گذاشت تا آنها را احیا کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: حداقل ۲۰ سال در حوزه لکوموتیو که یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های حوزه ریلی است غفلت داشته‌ایم، با این حال در سال جاری تلاش می‌کنیم از محل تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ قانون، تهاتر نفت و مشارکت بخش خصوصی این گلوگاه را که بسیار حیاتی است رفع و برطرف کنیم.

وی افزود: حدود ۳۱ هزار واگن باری در کشور وجود دارد که بیش از ۳ هزار واگن باری نو از ابتدای دولت سیزدهم با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تسهیلات تبصره ۱۸ تولید شد و به بهره برداری رسید. هم‌اکنون با ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی (دوخطه - تک خطه) و ۳۱ هزار واگن، تنها ۳۰۰ لوکوموتیو باری فعال داشته و ۳۰۰ لوکوموتیو باری کسری داریم.

حواله‌های نفتی برای جبران درصدی از این کسری‌ها به راه‌آهن اختصاص داده و نقد شد

او با بیان اینکه راه‌آهن در ۱۰ سال گذشته تمرکزی جدی در این زمینه وجود نداشته و هم‌اکنون جز مشکلات دولت سیزدهم به شمار می‌رود گفت: عمر و سن این ۳۰۰ لوکوموتیو باری بالای ۲۰ سال است که با اجازه رهبر معظم انقلاب حواله‌های نفتی برای جبران درصدی از این کسری‌ها به راه‌آهن اختصاص داده و نقد شد.

صالحی در بخشی از سخنانش با یادآوری شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا ۷ سال است بابت لکوموتیو در اختیار، پولی به راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت نکرده است، گفت: هیچکدام از شرکت های مسافری حق دسترسی شبکه ریلی را پرداخت نمی کنند.

وی با بیان اینکه امکان سرعت ۱۸۰ کیلومتری قطار برقی در خط موجود امکان پذیر است، گفت: برای اینکار نیازمند اصلاح خط و تغییر بوژی هستیم. اما اگر خط جدیدی ساخته شود، امکان سیر قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتری وجود دارد. 

منبع: ایرنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر