بازار مسکن در آستانه بحران / قیمت خانه در تابستان به کدام سو می رود؟

کاهش چشمگیر تعداد معاملات مسکن و شکاف بین قیمت پیشنهادی مالکان با قیمت واقعی املاک، اصلی‌ترین چالش‌هایی‌ست که در حال حاضر بازار مسکن با آنها دست و پنجه نرم می‌کند.

بازار مسکن در آستانه بحران / قیمت خانه در تابستان به کدام سو می رود؟

آمارها از تداوم رکود در بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ خبر می‌دهند. در این میان، فاصله قیمت‌ های پیشنهادی با قیمت واقعی، چسبندگی قیمت‌ ها، انتظارات تورمی، کناره‌ گیری دلالان و فقدان برنامه‌ های موثر دولتی، مهم‌ ترین عواملی هستند که رکود را تشدید کرده‌ اند. کارشناسان معتقدند بازگرداندن رونق به معاملات، مهم‌ترین اقدامی است که دولت باید در این زمینه انجام دهد.

 آمارهای رسمی حاکی از آن است که معاملات بازار مسکن با شروع سال ۱۴۰۳ بار دیگر در حالت رکودی فرو رفته است.

در این بین، برخی مشاوران املاک فعال در بازار و کارشناسان بخش مسکن معتقدند که قیمت‌های پیشنهادی از سوی مالکان با قیمت واقعی ملک فاصله پیدا کرده است؛ پدیده‌ای که می‌تواند در درازمدت نظم حاکم بر این بازار را بر هم زند. 

تمایل بازار مسکن به چسبندگی قیمت‌ها بالاست

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن، در مورد دلیل اختلاف قیمت‌های پیشنهادی در بازار مسکن با قیمت واقعی املاک، گفت: «در بازار مسکن، ما با فاصله بین قیمت پیشنهادی ملک و قیمت واقعی آن مواجه هستیم. این شکاف به چند عامل مهم برمی‌گردد.»

او اضافه کرد: «اولین عامل، ذات بازار مسکن است که در آن چسبندگی قیمت نسبت به سایر بازارهای مالی شدیدتر است و تمایل به ماندگاری قیمت در صورت جهش آن، بسیار بالاتر از بازارهای مشابه است.»

غیبی همچنین توضیح داد: «دومین عامل، انتظارات تورمی و نگرانی‌های ناشی از آن است که بیشترین تاثیر را بر بازار مسکن می‌گذارد. به عنوان مهم‌ترین و باارزش‌ترین دارایی افراد، مسکن از این نگرانی‌ها تأثیر می‌گیرد.»

او درباره اثر شکاف قیمتی در بازار مسکن گفت: «این شکاف باعث شده که برخی سرمایه‌گذاران نتوانند مسکن را به قیمت دلخواه خود عرضه کنند. از طرف دیگر، برخی افراد نگران هستند که اگر ملک خود را بفروشند، جایگزین مناسبی برای آن پیدا نکنند و به این دلیل از فروش دست کشیده‌اند.»

غیبی همچنین کناره‌گیری دلالان را از بازار مسکن بعنوان یکی دیگر از چالش‌های این عرصه دانست و گفت: «در این دوره، بازار معامله ملک در میان دلال‌ها و کاسبان نیز با مشکل مواجه شده و به آن انرژی و رونق وارد نمی‌شود.»

او با تاکید بر اینکه کناره‌گیری دلالان خبر خوبی است، افزود: «با این حال، بازار ملک همواره با حضور دلال‌ها رونق می‌یابد. نوسانات ارزی نیز معمولاً باعث افزایش خرید و فروش ملک می‌شوند.»

او ادامه داد: «این موارد ناشی از فقدان برنامه‌های موثر و عملیاتی در نظام اقتصادی هستند که باید اصلاح شوند.»

در خصوص پیش بینی بازار مسکن در تابستان، غیبی گفت: «به نظر می‌رسد که با اتمام فصل امتحانات در خردادماه، بازار مسکن رونق بیشتری خواهد یافت. همچنین با افزایش تقاضای قطعی در بازار اجاره مواجه خواهیم بود.»

کارشناسان معتقدند که بازگرداندن معاملات به بازار مسکن از اصلی‌ترین اقدامات دولت در این عرصه است.

ادامه توقف معاملات در بازار همراه با روند صعودی قیمت، که در داده‌های میدانی و آمارهای رسمی مشاهده می‌شود، منجر به رکودی تورمی خواهد شد که تا مدت‌ها از این بازار پاک نخواهد شد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر