بیماری پاژه یا Paget Disease چیست؟

بیماری پاژه استخوان (Paget Disease) که به عنوان استیویت دفورمان (osteitis deformans) نیز شناخته می‌شود، نوعی اختلال مزمن استخوانی است. این بیماری پس از پوکی استخوان (Osteoporosis)، دومین بیماری است که می‌تواند سلامت سیستم اسکلتی بدن را تهدید کند. در طی آن استخوان‌های بدن در نقاط مختلف مانند لگن و کمر دچار بد شکلی خواهند شد. بیماری پاژه استخوان بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌شود. پزشکان متخصص ارتوپدی (orthopedist) تکنیک‌های درمانی متعددی برای مدیریت این بیماری ارائه می‌دهند که باعث کاهش درد خواهد شد. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا بیشتر با بیماری پاژه استخوانی، علائم، علت، راه‌های تشخیص و تکنیک‌های درمانی آن آشنا شوید.

بیماری پاژه استخوان چیست؟

در حالت طبیعی بدن فرایندی به‌نام بازسازی استخوان دارد، درست مانند فرایند بازسازی پوست. در طی آن استخوان‌های بالغ تجزیه می‌شوند و بافت‌های جدید جایگزین آن خواهند شد. در این بازسازی ۲ نوع سلول نقش اصلی را برعهده دارند:

  1. استئوکلاست‌ها (osteoclasts): سلول‌هایی که استخوان‌های پیر را جذب می‌کنند.

  2. استئوبلاست‌ها (osteoblasts): سلول‌هایی که ساخت استخوان‌های جوان را برعهده دارند.

در بیماری پاژه، اختلالی در عملکرد سلول‌های استئوکلاست‌ها، وجود دارد. آنها با سرعت زیاد شروع به جذب استخوان‌ها می‌کنند. این اختلال باعث بزرگ شدن، بدشکل شدن و ضعیف شدن استخوان‌ها خواهد شد. به همین دلیل بیمار بیش از هر زمان دیگری در معرض شکستگی استخوان قرار خواهد گرفت.

عکس رادیولوژی از بیماری پاژه را می‌بیند که استخوان‌های پا را تحت تاثیر قرار داده است.

علت بیماری پاژه استخوانی چیست؟

پزشکان متخصص ارتوپدی علت دقیق بیماری پاژه را نمی‌دانند. با این حال آنها عقیده دارند که فاکتورهایی مانند محیط و ژنتیک در بروز این بیماری موثر هستند. همچنین برخی پزشکان اعتقاد دارند که بیماری‌های عفونی ویروسی می‌توانند ریسک ابتلا به بیماری پاژه استخوانی را افزایش دهند. با این حال، این مورد به مطالعه و تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

البته باید بدانید این بیماری می‌تواند به شکل‌های گوناگون مانند پاژه پستانی (Mammary Paget) نیز بروز کند. پاژهٔ پستانی نوعی سرطان است که نوک سینه‌ها را درگیر می‌کند. دکتر زنان و پزشکان متخصص سرطان در تشخیص و درمان این بیماری به شما کمک می‌کنند.

برای دسترسی به لیست پزشکان متخصص زنان و زایمان و سایر تخصص‌های پزشکی می‌توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. این مجموعه اطلاعات کامل این پزشکان را به‌صورت مدون در اختیار شما قرار خواهد داد.

فردی که از بیماری پاژه استخوانی در ناحیهٔ ساق و زانو می‌برد.

بیماری پاژه استخوانی چه علائمی دارد؟

علائم بیماری پاژه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در ادامه شایع‌ترین نشانه‌های این بیماری را مطالعه خواهید کرد:

  • دردهای استخوانی:که حالتی ضربان‌دار دارند و می‌توانند شدید یا متوسط باشند. بیمار هنگام استراحت یا فعالیت آن را حس می‌کند.

  • درد سیاتیک و کمر درد: اگر این بیماری ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد، باعث بروز کمردرد و دردهای سیاتیک خواهد شد. این درد می‌تواند حالت گزگز نیز داشته باشد.

  • دردهای لگنی: زمانی بروز می‌کنند که پاژه، استخوان‌های لگن را درگیر کرده است.

  • سردرد: چنانچه این بیماری در ناحیه جمجمه باشد، بیمار احتمالا سردردهای شدید را تجربه می‌کند.

  • نوروپاتی محیطی (peripheral neuropathy) که در طی آن فرد در اندام‌های خود احساس بی‌حسی و گزگز دارد

  • مشکلات تعادلی

  • تغییر شکل استخوان‌ها

  • احساس گرما: که در ناحیه پوستِ استخوان آسیب دیده، حس می‌شود.

  • افزایش اندازه سر: که اغلب در مراحل پیشرفته بیماری، اتفاق می‌افتد.

  • آسیب به غضروف مفصل‌ها: که در نهایت می‌تواند باعث بروز آرتریت (arthritis) نیز شود.

  • سفتی مفاصل: که کاهش دامنهٔ حرکتی مفصل‌ها را در پی خواهد داشت

بیماری پاژه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک متخصص روماتولوژی با استفاده از تکینک‌های مختلف بیماری پاژه استخوانی را تشخیص می‌دهد:

تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی

علائم بیماری، سابقه پزشکی و خانوادگی اولین فاکتورهایی هستند که پزشکان متخصص برای تشخیص بیماری پاژه به سراغ آنها می‌روند. پزشکان در طی معاینه‌های فیزیکی استخوان بیمار را لمس می‌کنند تا درک بهتری از تغییر شکل استخوان داشته باشند و درعین‌حال میزان حساسیت بیمار به لمس و درد را ارزیابی خواهند کرد. پس از آن تست‌های تشخیصی را برای رد سایر احتمالات پزشکی تجویز می‌کنند.

آزمایش خون

در افرادی که به بیماری پاژه مبتلا هستند، سطح آلکالین فسفاتاز (Alkaline Phosphatase) بالاست. سطح این ماده از طریق آزمایش خون ALP اندازه‌گیری می‌شود. آلکالین فسفاتاز، آنزیمی است که در اندام‌هایی مانند کبد و استخوان وجود دارد. زمانی که این اندام‌ها دچار آسیب می‌شوند،‌ این ماده در خون آزاد خواهد شد و سطح آن بالا می‌رود. این آزمایش در تشخیص پوکی استخوان نیز کاربرد دارد.

لوله آزمایش خون را می‌بینید که روی آن نوشته شده است: ALP- TEST. این شاخص مربوط به آنزیم آلکالین فسفاتاز (ALP ) است که در افراد مبتلا به بیماری پاژه استخوانی، بالا است.

تست‌های تصویربرداری

برای ارزیابی این بیماری، پزشکان از نتایج آزمایش‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • تصویربرداری اشعه ایکس: که در آن تصویربرداری از اندام‌های داخلی بدن با تابش پرتوهای الکترومغناطیسی انجام می‌شود.

  • اسکن هسته‌ای استخوان (Bone Scan): در طی آن یک ماده‌ی شیمیایی پرتوزا به بیمار تزریق می‌شود و پس از چند ساعت، پزشک فرایند تصویربرداری را آغاز می‌کند. این تکنیک در تشخیص طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند شکستگی‌ و عفونت‌های استخوانی، آرتروز (Arthritis) و… کاربرد دارد.

  • سی‌تی اسکن (CT): که در آن با استفاده از اشعه ایکس تصاویر مقطعی از اندام‌های بدن تهیه می‌شود.

  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI): که در آن از میدان مغناطیسی و اشعه ایکس برای تهیه تصاویر دقیق از اندام‌های بدن استفاده می‌شود. پزشکان با استفاده از نتایج MRI می‌توانند تغییرات در تراکم و شکل استخوان و رشد غیرطبیعی استخوان‌ها را بررسی کنند.

پزشکان برای تشخیص بیماری پاژه به یک بررسی کامل نیاز دارند به همین دلیل خود را محدود به تکنیک تشخیصی نمی‌کنند. حتی در موارد نادر ممکن است بیوپسی استخوان (Bone biopsy، نمونه‌برداری از بافت) را تجویز کنند. برخی علائم این بیماری می‌توانند با بیماری‌های دیگر مانند آرتریت (arthritis) یا بیماری لایم (Lyme disease) یکسان باشند. بیماری لایم یک بیماری پوستی است که توسط نیش نوعی کنه ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به آسیب اعصاب شود و در نتیجه بیماری احساس گزگز و سوزن‌سوزن شدن در اندام‌های خود دارد. (منبع: دیجیاتو)

پزشکان متخصص روماتولوژی تهران که با مجموعه درمانکده همکاری دارند می‌توانند از طریق مشاورهٔ آنلاین پزشکی اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهند.

درمان بیماری پاژه استخوان چگونه است؟

برای بیماری پاژه استخوانی درمان مشخصی وجود ندارد. پزشکان سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های شناخته‌شده بیماری را مدیریت کنند و درد بیماران را کاهش دهند. برای این منظور چند راه‌حل اصلی وجود دارد:

  • داروها: مصرف داروهای خاص به کنترل بازسازی استخوان‌ها کمک می‌کنند و درد را تسکین می‌دهند.

  • درمان‌های تکمیلی که می‌توانند شامل فیزیوتراپی (Physiotherapy)، کاردرمانی (occupational therapy) و… باشد

  • جراحی: که با هدف بازسازی استخوان های تغییر شکل‌یافته انجام می‌شود.

برای درمان بیماری پاژه به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان و مدیریت بیماری پاژه استخوان می‌توانید به روماتولوژیست‌ها (Rheumatologist) و پزشکان ارتوپد (orthopedist) مراجعه کنید. البته از آنجا که بیماری «پاژه» می‌تواند به سرطان نوک سینه (پاژه پستان) نیز مربوط باشد، پزشکان سرطان زنان و متخصصان زنان و زایمان نیز می‌توانند در تشخیص و درمان این بیماری به بیماران کمک کنند.

درمانکده، خدمات آنلاین سلامت خود را با هدف بالا بردن سلامت عمومی جامعه و دسترسی راحت‌تر بیماران به پزشکان آغاز کرد. پزشکان متخصص زیادی در سراسر استان تهران با این مجموعه همکاری دارند. با مراجعه به سایت درمانکده و جستجوی تخصص پزشکی، به‌راحتی می‌توانید برای دریافت نوبت آنلاین یا مشاورهٔ پزشکی اینترنتی اقدام کنید.

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد