صنعت جذاب و مظلوم غرفه سازی
کاوه ثروتی - فعال صنعت غرفهسازی
غرفه سازی یک هنرصنعتی است. کوچک اما جذاب و قابل توجه و در عین حال مظلوم و مورد بیتوجهی!
جذابیتش از باب خلاقیت و نوآوریاش است و این که هر حوزه صنعتی و خدماتی، دولتی و خصوصی، تجاری و غیر تجاری وقتی میخواهند خود را در معرض دید عموم قراردهند به نمایشگاه نیاز دارند و وقتی بخواهند حرفهای تر ظاهر شوند حتما به صنف غرفهسازی نیازمند هستند.
چراغ کارگاه شرکتهای غرفه ساز، تقریبا در تمام ایام سال و حتی ایام تعطیل، روشن است و زمان و مکان، آبوهوا و تغییرات مدیریتی کشور تاثیری در آن ندارد.
اما مظلومیت و بیتوجهی به صنعت غرفهسازی از چندزاویه قابل بررسی است.
یکی آن که متاسفانه امور اجرایی بسیاری از نمایشگاهها از جانب مجریان اجرایی یا سایتهای محل برگزاری به دقایق آخر میانجامد و سنگینی و فشاری که در نهایت سختی است، فشار به غرفهسازان است.
اصصلاحی که در صنعت غرفهسازی رایج است آن است که اگر سنگ هم از آسمان ببارد، یک نمایشگاه باید در زمان مقرر خود افتتاح شود و این همانی است که باعث حساسیت این رسته شغلی است.
زمان در افزایش کیفیت و خلاقیت طرحهای هنری غرفهسازی به شدت مهم است.
مجری نمایشگاهی که علیرغم صدور مجوزش از ماهها قبل و دریافت پول از غرفهداران در حساب بانکیاش، جانمایی فضاها را به هفتههای آخر میکشاند، باعث میشود طرحها از تنوع و جذابیت زیادی برخوردار نباشند و یا تکراری باشند.
از آن طرف این را اضافه کنید به برگزاری همزمان و یا نزدیک به هم نمایشگاهها در چندین سایت نمایشگاهی در تهران که باعث میشود کیفیت و خروجی کار غرفههای ساخته شده با شاخصهای ارزشمندی فاصله داشته باشد.
از دیگر معظلات پیش روی غرفهسازی، ورود غیر حرفهای سایر بخشها مانند مجریان برگزاری، شرکتهای تبلیغاتی عمومی، پیمانکاران خرد، بازاریابان مستقل و دلالها و واسطهها برای کار در بخش غرفهسازی است که باعث ایجاد بازار غیررقابتی شده و موجب کاهش کیفیت میشود.
فرصتطلبیهای مالی نیز یکی دیگر از معظلات گریبانگیر این صنعت در مواجهه با مشتریان دولتی و مجموعههای غیر خصوصی است که باعث افزایش قیمت غرفهسازی شده است.
درکنار اینها این راهم باید به عنوان نکته مثبت اشاره کرد که تعدادی از شرکتهای غرفهساز ایرانی، علاوه بر داخل مرزها، در سایرکشورهای خارجی فعالیت دارند که اگر روزی تحریمها کاهش پیدا کند و یا برداشته شود و تعاملات سیاسی ایران با سایر دول خارجی بهبود یابد، میتواند به رشد و بالندگی این صنعت و ارزآوریاش کمک بسیار بیشتری کند.
غرفهسازی، صنعتی بینالمللی است که در همهجای دنیا رونق دارد و روز به روز هم توسعه پیدا میکند. شرکتهای ایرانی نیز هم در اقصی نقاط کشور فعالیت دارند و تعدادی از آنها هم در سایر کشورهای خارجی به ویژه همسایگان شمالی و جنوبی و غربی عرضه خدمات دارند.
غرفهسازان ایرانی که در خارج از کشور هم فعالیت دارند، بخشی از زنجیره ارزش افزوده ارزی هستند که باید مورد توجه و حمایت قرار گیرند و فعالیت آنها باید در زمره خدمات فنی و مهندسی که قابلیت صادرات دارد گنجانده شود.
برای روزهای خوب و آیندهای درخشان برای این صنعت، در کنار دعا، تلاش خواهیم کرد.
نظر شما