چه عاملی باعث اهمیت ساخت تیزر تبلیغاتی شده است؟

ما یک فیلم را بیشتر از یک عکس دوست داریم و یک عکس را بیشتر از یک نوشته. البته این خیلی دردناک است که شما در حالِ خواندنِ سومین اولویت از علایقتان هستید اما چاره دیگری نیست.

چه عاملی باعث اهمیت ساخت تیزر تبلیغاتی شده است؟

تاثیرگذاری بر روی مخاطبِ امروزی، کارِ راحتی نیست. او حالا دیگر به هر چیزی گوش نمی دهد چون مثلِ شنونده های اولین رادیو در جهان با شنیدنِ هر صدایی از جعبه جادو هیجان زده نمی شود.
او حالا دیگر هر چیزی را نمی بیند چون مثلِ مخاطبِ ۱۹۵۰ نیست که با پخشِ هر چیزی از تلویزیون شگفت زده بشود.
پس ساخت تیزر تبلیغاتی ، علاوه بر اثرگذاری مثبتش، کارِ پیچیده و نیاز به نو آوری محسوب می شود.

ساخت تیزر تبلیغاتی چیست؟

ساخت تیزر را باید اعجاب آور ترین دستاوردِ بشریت لقب داد. تصور کنید محصول یا خدمتی را برای فروش دارید و حالا می خواهید آن را به بقیه معرفی کنید.
آیا اگر فقط به یک متن اکتفا کنید و رویش بنویسید: برای فروش! و بعد بروید و در طبیعت محو بشوید و کاری انجام ندهید، به نظرتان چند در صد امکان دارد تا سیلی از مشتریان را مقابلِ خود ببینید؟
ساخت ویدیو تبلیغاتی، دقیقا در همین زمان است که تمامِ قوانین را نقض می کند. او به جایِ شما محصول را معرفی می کند، خلاصه ای از مزایایش را توضیح می دهد و در نهایت به کمکِ جذابیتِ بصری و با قدرتِ موسیقی و اکت، محصولِ شما را می فروشد.
ساخت تیزر یعنی در فشرده ترین زمانِ ممکن کاری کنید تا مخاطب با خود بگوید؛ وای! چقدر این محصول یا خدمت را نیاز دارد. اصلا تا امروز چطور بدونِ حضورش زندگی می کرده است؟

ساخت تیزر تبلیغاتی جنبه تلقینی دارد؟

شاید تا به این جا تصور کنید که تیزر سازی یعنی فریب دادنِ مخاطب و تلقین کردنِ یک نیاز به او. پس در نتیجه این یک فرایندِ غیر اخلاقی است! اما صبر کنید؛ مخاطبانِ یک تیزر در کمالِ صحت عقل و قدرتِ تصمیم گیری هستند.
یعنی اگر شما جذاب ترین ساخت کلیپ تبلیغاتی را هم داشته باشید اما مخاطب هیچ پول یا نیازی به خریدش نداشته باشد، نمی توانید او را به کاری مجبور کنید. هر تیزر، جامعه آماری خاصی از بینندگان را در بر دارد. پس با این نتیجه شما صرفا محصولِ خود را به آن ها معرفی می کنید و در جریانشان می گذارید.
حالا این که او تصمیم به خرید بگیرد یا نه، به اختیارِ خودش است اما این چیزی از وظیفه شما یعنی جذابیت در ساخت ویدیو تبلیغاتی کم نمی کند.
پس تیزرسازی یک فرایندِ غیرانسانی و فریب دهنده نیست، بلکه پرزنت کردنی است که می تواند او را تشویق و تبدیل به یک مشتری بکند.

از چه زمانی ساخت تیزر مهم شد؟

  • سیرِ اول: ساخت کلیپ تبلیغاتی، از همان سال های نخستینِ تولدِ رادیو و تلویزیون موردِ توجه مالکان رسانه واقع شد.
    آن ها دریافتند که می توانند به وسیله معرفی اقلامی که مردم آن ها را دوست دارند، کسبِ درآمدِ قابل توجه ای داشته باشند. البته در ابتدا این تبلیغات به معرفیِ کالاهای لوکسی مثلِ ساعت مچی، کلاه ها و لباس های شب خلاصه می شد.
  • سیرِ دوم: به مرور که نیاز ها و سلایق گسترده تر شد، فضایِ ساخت تیزر تبلیغاتی هم متحول شد.
    قضیه تا جایی پیش رفت که ما امروزه روز از یک تیزرِ تبلیغاتی، انتظارِ جذابیت و خلاقیتی به اندازه یک فیلمِ سینمایی را داریم.
    تقویتِ زیربنایِ اینترنت و فراگیری سوشال مدیا هم، میخِ آخر را به تابوتِ تبلیغاتِ بیلبوردی کوبید و باعث اهمیتِ بیش از پیشِ تیزر سازی در جهان شد.
    مخاطبِ امروزی عاشقِ شنیدنِ روایت های کوتاه است؛ از طرفی رقبا هم زیاد شدند و باید به فکرِ یه مارکتینگِ قَدَر بود. چیزی از بازاریابیِ حرفه ای و برندینگ به وسیله ساخت کلیپ تبلیغاتی در فضای مجازی می دانید؟ اگر نه، پس به ایران مایند زنگ بزنید.

استودیو های ساخت تیزر تبلیغاتی چه ویژگی هایی دارند؟

تیزر سازی نیاز به نفسِ تازه دارد. این نفسِ تازه را چگونه می توان در جانش دمید؟ فقط و فقط به وسیله چالشِ خلاقیت.
اما تیم هایی که به صورتِ سفارشی می پذیرند تا یک تیزرِ تبلیغاتی بسازند، علاوه بر داشتنِ ذهن های جوان و پویا، احتیاج به چیز های دیگری هم دارند. مثلا:

  • یک استودیو مجهز به نوآور ترین ابزارِ فیلمبرداری : دیگر دوره ضبطِ کلیپ های بی کیفیت و دوربین به دست گرفتن با دستان لرزان و در نورِ غیر استاندارد فیلمبرداری کردن گذشته است.
    مخاطبِ امروزی دنبالِ چیزی می گردد تا کیفیت از آن بچکد. حالا این کیفیت هم در رزولوشن تصویر خلاصه می شود، هم در شفافیت صدا، هم در نورپردازی اصولی و هم در دکورِ حرفه ای که در آن اقدام به ساخت ویدیو تبلیغاتی کرده اید. دکور خیره کننده از مهترین ویژگی هایی است که توجه بیننده در نگاهِ اول به آن جلب می شود.
  • تیمِ سناریونویسی بی نقص : در حقیقت اگر چند دست به قلمِ خوش ایده در هر استودیو ساخت تیزر نباشد، ما هیچ وقت رغبت نمی کنیم یک تیزر تبلیغاتی را تا انتها ببینیم.
    پس تیمِ تولید محتوای همیشه در حالِ نوشتنِ چالش برانگیز ترین و رازآلود ترین سناریو های تبلیغاتی است.

انواع ساخت تیزر تبلیغاتی

تیزر سازی هم مثلِ هر شاخه هنری دیگری، ژانر هایی دارد که هر کدام طرفدارانِ مخصوصِ خودش را دارد.

تیزر رئال

در این ژانر همه چیز واقعی است. هیچ عنصرِ خیال انگیز و خارج از عقلی در کادرِ فیلمبردار دیده نمی شود.
نه گاوی پرواز می کند و نه گربه ای سنتور می زند. همه چیز از سناریو گرفته تا هنروران و روایتِ خطی داستان، در رئال ترین شکلِ ممکن به سر می برند.

تیزر انیمیشنی

این ژانر کاملا برعکسِ قبلی است. در دنیایی موشن ها شکل می گیرد و همه شخصیت ها با نرم افزار های کامپیوتری ساخته می شوند.
این سبک معمولا در فروشِ محصولاتی که به کودک و نوجوان مربوط است، بیشترین طرفدار را دارد.

تیزر ترکیبی

دقیقا مثلِ ریختنِ ماست بر روی قیمه است. بخشی از سناریو را شخصیت های انیمیشنی تشکیل می دهند و بخشِ دیگرش را کاراکتر های رئال و واقعی.
این سبک به صورتِ کلی به علتِ ترکیبِ خیال و واقعیت، بیشترین محبوبیت را در بینِ تمامِ ژانر ها دارد.
اگر دوست دارید با یکی از خلاق ترین شرکت هایی که در ۷ سال اخیر به موفقیت های شگرفی در زمینه دیجیتال مارکتینگ رسیده اند آشنا شوید، ما ایران مایند را به شما معرفی می کنیم.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها