ایستادن بر پله نخست جام جهانی برای فغانی و یارانش

نسیم شیرازی - روزنامه‌ نگار

ایستادن بر پله نخست جام جهانی برای فغانی و یارانش

علیرضا فغانی به همراه کمک های ایرانی اش «محمدرضا ابوالفضلی» و «محمدرضا منصوری»، پنجشنبه ی گذشته یکی از مهم ترین بازی های گروه G جام جهانی را قضاوت کرد تا این بار نگاه علاقه مندان به فوتبال بعد از باخت سنگین تیم ملی برابر انگلیس و برد امیدبخش آن مقابل ولز به کوبل داوری ایران در این جام باشد.او به زودی قرار است بازی پرتغال - اروگوئه را هم سوت بزند.

کوبلی که سرداورش آخرین قضاوت هایش در جامعه ی بین المللی را به نام ایران انجام می دهد و طبق گفته اش می خواهد هر آن چه از دستش بر می آید برای بهترین قضاوت ها داشته باشد. هر چند او همین چند وقت پیش یکباره از لیست داوران بین المللی ایران برای سال آینده کنار گذاشته شد ولی «علیرضا فغانی» توجهی به این موضوع نداشت و تمام تمرکزش را روی تمریناتش برای بهترین عملکردش در جام جهانی گذاشت.

سرداور با تجربه کشورمان که سال ۲۰۰۰ به دنیای داوری وارد شد ۸ سال بعدش به عضویت فیفا درآمد تا حالا سومین دوره ی حضورش در جام جهانی را با نام ایران به ثبت برساند. به بهانه ی اولین قضاوت علیرضا فغانی و کوبل داوری ایرانی در جام جهانی ۲۰۲۲ نگاهی کوتاه به انچه این روزها درباره ی این داور مطرح بیان می شود خواهیم داشت. علیرضا فغانی قبل از انتخاب رسمی اش برای حضور در جام جهانی آرزویش را حضور دوباره در جام جهانی عنوان کرده بود و بعد از اعلام رسمی نامش در جمع داوران جام جهانی در مورد حضورش در فینال بر این نکته تاکید داشت که «به هیچ وجه کار ساده ای نخواهد بود و همین حضور هم بسیار ارزشمند است» ولی با وجود این گفته، از تمام جملاتش خواستن برای رسیدن به فینال جام جهانی قابل شنیده شدن بود و حتی بدون نیاز به گفته هایش از روی تمرینات و تمرکز او و تیم داوری اش روی این مسابقات هم کاملا هدف مشخص شده است.

از آن جایی که به احتمال زیاد برای این داور ۴۴ ساله، این جام جهانی آخرین فرصت برای تکمیل ویترین افتخاراتش خواهد بود او و تیم داوری اش تمام تلاش شان را برای رسیدن به فینال خواهند کرد، البته نگاه به او برای سوت فینال هم تا کنون مثبت بوده که این توجه را می شود از نظر برخی کارشناسان متوجه شد، آن جایی که «رولدان» داور سرشناس کلمبیایی که سال ۲۰۱۵ هم هفتمین داور برتر جهان شده بود از فغانی به عنوان فردی که لیاقت سوت زدن فینال را دارد یاد کرده بود.«ویلمار رولدان» که خود در سال ۲۰۱۴ در لیست داوران جام جهانی قرار گرفته بود، در مصاحبه‌ای با «ال کلمبیانو» در مورد داور مد نظرش برای فینال جام جهانی قطر از علیرضا فغانی نام برده و گفته است که به نظرش «علیرضا فغانی، داور ایرانی، گزینه اول قضاوت در فینال این مسابقات است.»

همچنین قبل از شروع جام جهانی نیز «شریدان» نویسنده وب‌سایت انگلیسی «سان جیم» فغانی را به عنوان یکی از بهترین داوران دنیا معرفی کرده است و در بخشی از گزارشش آورده است« علیرضا فغانی داور ایرانی فیفا یکی از قابل احترام‌ترین داوران جهان است. او پس از سوت زدن دیدار نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ میان انگلیس و بلژیک بار دیگر به جام جهانی برگشته است.» او البته در بخش دیگری از گزارشش به این موضوع هم اشاره کرده است «انتظار می رود در بازی هایی که فغانی قضاوت آن ها را برعهده می‌گیرد کارت زردهای زیادی را ببینیم»

آن ها در گزارشی ویژه عملکرد علیرضا فغانی را مورد بررسی قرار داده اند. قاره آسیا در این دوره از جام جهانی ۶ کوبل داوری دارد که علیرضا فغانی با عملکرد قابل توجه خود شناخته شده ترین داور این قاره محسوب می شود که در جام جهانی گذشته هم دیدار رده بندی رقابت ها را سوت زده است. علیرضا فغانی سابقه قضاوت در فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵، جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۶ و المپیک ریو ۲۰۱۶ ، و قضاوت جام جهانی در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ را در کارنامه داوری اش دارد

حالا با برگزاری اولین بازی و تماشای داوری و عملکرد قابل توجه و تماشایی علیرضا فغانی به همراه کمک داورانش در یک بازی پرتماشاگر آن ها می توانند رویای حضور در فینال جام جهانی را در سر بپرورانند که برای رسیدن به آن باید فقط منتظر بود تا ببینیم فغانی که در سال ۲۰۱۸ تا قضاوت دیدار رده بندی جام جهانی هم پیش رفت این بار می تواند سوت پایان را بدمد!

لازم به یادآوریست که جام جهانی ۲۰۲۲ این بار در جمع ۳۶ داور وسط خود، برای اولین بار در تاریخ جام های جهانی از حضور داوران خانم نیز بهره می برد که این هم موضوع قابل تاملی در جام ۲۰۲۲ است.

میلاد  محمدی
میلاد محمدی
نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها