موضع وزارت ورزش درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

طی یک ماه و نیم گذشته پرسش از نماینده‌های خانم در مجلس برای اعلام نظرشان درباره حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها بی‌نتیجه ماند. گوشی‌ها یا روی تلفن همسران دایورت می‌شد یا با ارسال پیام در حد «پیام بدهید؛ درصورت لزوم تماس گرفته می‌شود.» خلاصه می‌شد.

موضع وزارت ورزش درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

فیفا خیلی صریح به فدراسیون فوتبال ایران برای حضور خانم‌ها در ورزشگاه هشدار داد؛ می‌نویسیم هشدار، چون این دقیقا همانی است که مدنظر فیفاست. هشدار برای آنچه از نگاه فیفا درست است و این اتفاق باید تا ۷ بهمن‌ماه محقق شود. ماجرای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها از آبان‌ماه به‌صورت یک مطالبه مورد بحث قرار گرفت و در سکوت مسئولان این ماجرا در آذرماه به اوج خود رسید تا ماحصل برگزاری جلسه‌های پشت درهای بسته، خبری باشد که دیروز روی سایت‌ها رفت. خبری مبنی‌بر اینکه سهم خانم‌ها از سکوهای ورزشگاه آزادی در بازی‌های عراق و امارات ۲ هزار نفر در مقابل ۸ هزار بلیت برای آقایان است و شاید این بلیت‌فروشی و گزینشی نبودن حضور بانوان در ورزشگاه آغازی برای حقی است که خانم‌ها برای حضور در ورزشگاه‌ها از مسئولان می‌خواهند. در این میان، البته موضوع مورد بحث فقط حضور خانم‌ها در ورزشگاه مقابل چشمان جانی اینفانتینو که ۷ بهمن به ایران می‌آید، نیست. موضوع هشدار جدی فیفاست مبنی‌بر اینکه تماشاچیان خانم حق تماشای بازی‌های لیگ را هم باید داشته باشند. یعنی این موضوع فقط به دو بازی انتخابی جام‌جهانی ختم نمی‌شود و باید از اساس فکر جدی‌تری برای این موضوع بشود.

در این میان، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از حضور زنان در ورزشگاه حمایت کرده و این نگاه انسیه خزعلی انگار تاثیر مثبتی روی روند ورود بانوان به ورزشگاه‌ها هم گذاشته است. خزعلی شاید جزء اولین مسئولان در حوزه بانوان بود که به‌طور علنی از حق بانوان برای حضور در ورزشگاه‌ها البته فعلا برای بازی با عراق و امارات گفت و هنوز درباره حضور تماشاچیان و البته تماشاچیان خانم در لیگ‌های فوتبال صحبت رسمی نشده است. معصومه پاشایی، نماینده مرند و جلفا در مجلس نیز پیش از این دیدار تیم‌های پرسپولیس و تراکتور را از نزدیک تماشا کرده بود و به‌عنوان اولین و البته تنها نماینده خانم مجلس موضعش را در این‌باره به‌طور آشکار بیان کرد. او در حاشیه این دیدار درباره ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها گفته بود: «فیفا درحال بررسی آن است و من هم موافق این مساله هستم و امیدوارم تمام دختران ایران عزیزمان در ورزشگاه حضور پیدا کنند. می‌توانیم جایگاه‌های ویژه را برای بانوان فراهم کنیم و حیف است که همه از این لذت برخوردار نباشند.»

طی یک ماه و نیم گذشته تماس‌های «فرهیختگان» برای پرسش از نماینده‌های خانم در مجلس برای اعلام نظرشان درباره حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها بی‌نتیجه ماند. گوشی‌ها یا روی تلفن همسران دایورت می‌شد یا با ارسال پیام در حد «پیام بدهید؛ درصورت لزوم تماس گرفته می‌شود.» خلاصه می‌شد. البته در این میان سه نماینده خانم هم بعد از پیگیری‌های زیاد پاسخ‌های مشابهی گفتند. پاسخ‌هایی ازجمله «این سوال را برایم بفرستید تا بعد از فکر پاسخ دهم.» یا «چه سوال سختی! الان نمی‌توانم پاسخ دهم.» یا «این سوال سختی است و هر وقت پاسخ بقیه نماینده‌ها را گرفتید به من زنگ بزنید!» تمام آنچه که از صحبت با سه خانم نماینده مردم در مجلس به دست آمد، همین بود. حالا که فدراسیون فوتبال از بلیت‌فروشی برای بازی‌های تیم ملی ایران می‌گوید یعنی توانسته مجوزهای لازم برای حضور بانوان را فراهم کند. مجوزهایی که یک‌سوی آن هم به پیگیری‌های معاونت وزارت ورزش در بخش بانوان برمی‌گردد. مریم کاظمی‌پور در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از مطالبه حق بانوان در این بخش صحبت کرد و گفت: «در ارتباط با حضور بانوان در ورزشگاه هم به‌عنوان یکی از مطالبات جامعه علاقه‌مند به ورزش؛ اقداماتی انجام داده‌ایم.»

او که به‌همراه انسیه خزعلی جلساتی را طی چند ماه گذشته پیگیری کرده است، از ورود بخش‌های نظارتی، امنیتی و سایر مراجع اجرایی به این موضوع گفت و افزود: «جلسات روبه‌جلو پیش می‌رود و با حمایت‌های خانم خزعلی این موضوع جریان دارد و اداره می‌شود و نتایج مقدماتی هم مطرح و بیان شد. برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باید توسعه‌های زیرساختی فرهنگی و اجتماعی در مکان‌های ورزشی نیز انجام شود و ما در این خصوص تلاش جدی و پیگیری مستمری داریم تا تمام شرایط را تسهیل کنیم.»

کاظمی‌پور برای حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها معتقد است: «باید مسیر را هموار کنیم تا بانوان کشورمان بتوانند از حقوق اولیه ورزشی خودشان برخوردار باشند و این حضور هم یکی از آن موضوعات است. تمام توان خود را به‌کار گرفته‌ایم تا علاوه‌بر اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، حقوق بین‌المللی فدراسیون فوتبال را هم در این زمینه درنظر بگیریم.»

او البته میان صحبت‌هایش از حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، برای تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا هم آرزوی موفقیت و اظهار امیدواری کرد که این تیم در این جام بدرخشد و گفت برای پیشرفت رشته‌های تیمی و توپی بانوان اقدامات خوبی را انجام داده و می‌دهند.

حالا باید منتظر ماند و نتیجه ورود همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی و دولتی و امنیتی به این موضوع را دید. باید دید مساله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در حد بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی مقابل چشمان رئیس فیفا خواهد ماند یا این‌بار جدیت فیفا در این مورد باعث هموار کردن شرایط حضور بدون گزینش خانم‌ها در ورزشگاه‌ها خواهد شد. ورزشگاه‌هایی که این روزها مانند دو سال گذشته به‌واسطه کووید-۱۹ خالی از تماشاچیان است، ۷ بهمن‌ماه قرار است شاهد حضور ۲ هزار تماشاچی خانم و ۸ هزار تماشاچی آقا باشد. تماشاچیانی که از حالا منتظر باز شدن سامانه بلیت‌فروشی هستند و مسئولان از همین حالا باید فکری برای ترافیک سامانه بلیت‌فروشی و مشکلات احتمالی آن و بازار سیاه بلیت باشند. باید دید بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی مقدمه حضور تماشاچیان خانم در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات تیم‌های مورد علاقه‌شان هم خواهد بود یا همه‌چیز تا هشدار بعدی متوقف خواهد شد!

مریم  محمدی
مریم محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها