گفتگوی تیتر کوتاه با نایب رییس اتاق تعاون ایران:

۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است

مطیع جهانی گفت: امروزه ۸۰ درصد از اقتصاد کشور دولتی است و ۲۰ درصد باقی مانده در اختیار بخش خصوصی و تعاون کشور است. حال اگر دولت از طریق واگذاری بسیاری از بنگاه های دولتی به بخش های مردمی سهم خود در اقتصاد را کاهش دهد می توان شاهد اتفاقات خوب در حوزه اقتصاد کشور باشیم.

به گزارش تیترکوتاه، در سال ۱۴۰۳ که با شعار "جهش تولید و مشارکت مردم" نامگذاری شده است، بخش تعاون به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور، نقشی کلیدی در تحقق این شعار ایفا می ‌کند.

علی مطیع جهانی، نایب رئیس اتاق تعاون ایران، با حضور در تحریریه تیتر کوتاه و گفتگو با خبرنگار این رسانه با تاکید بر این موضوع، از برنامه‌ریزی‌ های دقیق این بخش برای نیل به این هدف خبر داد.

او در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح نقش اتاق تعاون در بهبود وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و در ادامه درباره اهمیت نمایشگاه ها در توسعه تجارت و چالش های صنعت نمایشگاهی توضیحاتی ارائه داد.

مشروح این گفتگو را در ادامه مطالعه خواهید کرد:

دستور کار بخش تعاون کشور برای تحقق شعار سال

مطیع جهانی در این گفتگو بیان کرد: با توجه به اینکه شعار سال ۱۴۰۳ در راستای جهش تولید و مشارکت مردم نامگذاری شده است، به جرات می توان گفت که بخش تعاون به عنوان یکی از ۳ رکن اصلی اقتصاد کشور نزدیک ترین بخش اقتصادی به مردم به شمار می رود و با مشارکت های مردم درگیر است.

وی افزود: سیاست‌ های دولت و فرمایشات مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم در جهش تولید تاکید دارند و از این رو، حضور اکثریت مردم در پروژه‌های تعریف شده در دولت و فعالیت ‌های اقتصادی، از جمله تولید مسکن، در دستور کار بخش تعاون قرار گرفته است تا از این طریق بتوانیم سهم خود در اجرایی شدن شعار سال را اجرا کنیم.

ایجاد سند تعاون در راستای تحقق شعار سال 

نایب رییس اتاق تعاون ایران در ادامه گفت: مجموعه اتاق تعاون به عنوان بخش غیر دولتی تعاون یا به عبارتی بهتر بخش مردمی تعاون در کشور به شمار می رود. ما در اتاق ایران به لحاظ جایگاه اقتصادی و حضور ما در بسیاری از شورای اصلی کشور و همچنین به واسطه ارتباطات بین المللی که از طریق اتحادیه جهانی تعاون در سطح دنیا داریم به عنوان یک رکن اصلی در تحقق شعار سال به حساب می آییم. در همین راستا از ابتدای سال هم جلسات متعددی در این زمینه برگزار کردیم و در این جلسات برنامه های سیاستی بخش تعاون به دولت ارائه شد. ما برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی های دقیقی را انجام داده ایم.

مطیع جهانی تصریح کرد: در همین راستا شورای تعاون با حضور معاونت امور تعاون نیز تشکیل شده است. همچنین ما سندی به نام سند توسعه تعاون را ایجاد کرده ایم.  در این سند برای ۲۸ دستگاه دولتی تکلیف های مشخصی را معین کرده ایم. این ها جزو برنامه هایی است که در بحث مشارکت مردم در تولید و جهش تولید اثرگذار خواهد بود.

اقتصاد دولتی و چالش های پیش رو

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بیان چالش های موجود در اقتصاد کنونی کشور پرداخت و گفت: ما در کشور چند ناترازی داریم. ناترازی بودجه مهم ترین آنها است که در در حال حاضر بر معیشت زندگی مردم اثر خود را بر جای گذاشته است. امروزه ۸۰ درصد از اقتصاد کشور دولتی است و ۲۰ درصد باقی مانده در اختیار بخش خصوصی و تعاون کشور است. حال اگر دولت از طریق واگذاری بسیاری از بنگاه های دولتی به بخش های مردمی سهم خود در اقتصاد را کاهش دهد می توان شاهد اتفاقات خوب در حوزه اقتصاد کشور باشیم.

نایب رییس اتاق تعاون ایران همچنین گفت: این اقدام در سال جاری یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که می تواند در دستور کار دولت قرار بگیرد. خوشبختانه با سیاست های دولت سیزدهم این اقبال وجود دارد تا بنگاه هایی که در بخش دولتی فعالیت می کنند به بخش مردمی واگذار شوند. بخش تعاون کشور نیز بر اساس سیاست های عالی اصل ۴۴ به عنوان یکی از اولویت های واگذاری بنگاه ها به حساب می آید. ما در این زمینه نیز پیش بینی های خوبی را به عمل آورده ایم.

مطیع جهانی خاطرنشان کرد: تعاونی های خوبی در سیاست های اصل ۴۴ پیشنهاد شده است که تعاونی فراگیر ملی (که تمام مردم می توانند در آن حضور داشته باشند)، تعاونی های توسعه عمران شهرستانی و... از جمله آنها هستند. حال اگر دولت سهم خود در اقتصاد کشور را کم کند موجب خواهد شد که این تعاونی ها فعال شوند و از این طریق بسیاری از مسائل، حل  و ناترازی بودجه کشور نیز از این طریق برطرف  و بار سنگینی که بنگاه ها به دوش دولت گذاشته اند سبک شود.

تاثیر برگزاری نمایشگاه ها درتوسعه تجارت

وی در ادامه به تاثیر برگزاری نمایشگاه ها درتوسعه تجارت و دستیابی به اقتصاد آزاد اشاره کرد و گفت: امروزه نمایشگاه ها نقش بسیار کلیدی در اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا ایفا می کنند. دولت کشورهای توسعه یافته دنیا حمایت های متععد و مختلفی را برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به عمل می آورند. این در حالی است که در کشور ما هنوز برخی مسئولان عنوان «صنعت» را برای نمایشگاه ها مناسب نمی دانند؛ چرا که بر این باورند نمایشگاه ها هنوز به مرحله صنعتی بودن نرسیده اند. در مقابل ما معتقدیم که فضای نمایشگاه باید به سمت صنعتی شدن و واگذاری به بخش خصوصی فعال در این حوزه حرکت کند.

نایب رییس اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: دولت باید فقط وظیفه نظارتی خود را انجام دهد و در امور اجرایی دخالتی نداشته باشد؛ چرا که دولت به یک جهش در راستای سیاست های خود در کشور نیاز دارد. این جهش می تواند با حضور مستقیم مشارکت کنندگان و تولیدکنندگان در نمایشگاه های بین المللی رخ دهد. از طرفی در چنین شرایطی فضای رقابتی ایجاد شده و از طرفی حضور شرکت های خارجی در کشور را توسعه دهیم.

مطیع جهانی در ادامه افزود: امروز در دنیا به ندرت پیش می آید که خود دولت متولی برگزاری نمایشگاه ها باشد. این گفته، به این معنی نیست که در سایر کشورها دولت نظارتی بر فرآیند برگزاری رویدادها ندارد. دولت می تواند بستر را برای ایجاد یک فضای متعادل و مساعد که فعالان صنعت نمایشگاهی در آن محیط به راحتی و سهولت فعالیت کنند فراهم کند.

ضرورت برگزاری نمایشگاه های مفید و موثر در طول سال

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از رویدادهای نمایشگاهی که در طول سال در کشور ما برگزار می شوند هم‌راستای یکدیگر و حتی هم‌نام و دارای گروه های کالایی یکسانی هستند. این موضوع موجب شده تا فضای رقابتی بعضا ناسالم نیز در میان برگزارکنندگان ایجاد شود. به عقیده من اینکه ما عنوان کنیم در طول سال ۹۰ رویداد نمایشگاهی برگزار کرده ایم چندان مهم نیست؛ اینکه ما بتوانیم در طول سال ۲۰ رویداد نمایشگاهی مفید و موثر با حضور همه گروه های کالایی کشور برگزار کنیم موجب خواهد شد که اتفاقات خوبی در حوزه صنعت نمایشگاهی به وجود بیاورد.

برنامه ویژه برای نمایشگاه صنعت ساختمان ۱۴۰۳ 

مطیع جهانی در خصوص برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان ۱۴۰۳، بیان کرد: این نمایشگاه تا کنون ۲۳ دوره برگزار شده و از این جهت جزو نمایشگاه های قدیمی و مطرح در کشور و حتی خاورمیانه به شمار  می رود. این نمایشگاه موتور محرک بسیاری از صنایع کشور است چرا که بسیاری از صنایع وابستگی خاصی به صنعت ساختمان دارند.

وی افزود: به دلیل شرایط خاص این رویداد نمایشگاهی و نگاه حمایتی دولت مبنی بر برگزاری موفق این نمایشگاه، به دنبال آن هستیم که این دوره از نمایشگاه صنعت ساختمان کشور نسبت به دوره های قبلی قوی تر و موفق تر برگزار شود.   

نایب رییس اتاق تعاون ایران در ادامه عنوان کرد: در این دوره از برگزاری این نمایشگاه بخش های صادرات‌محور صنعت ساختمان را پیاده سازی کرده ایم. به همین منظور برنامه داریم تا تولیدکنندگان و واحدهایی که در حوزه صادرات کالاهای صنعت ساختمان فعالیت دارند را بهتر به مخاطبان و فعالان این حوزه معرفی کنیم تا از این طریق بتوان تعامل خوبی میان آنها با مشارکت کنندگان خارجی، هیئت های تجاری و... برقرار کرد.

تاثیر برگزاری نمایشگاه بر بازار مسکن کشور 

مطیع جهانی خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه هم راستا با اهداف دولت در حوزه مسکن است؛ چرا که ما در این نمایشگاه شاهد حضور تمام گروه های کالایی صنعت ساختمان و صنایع مربوطه خواهیم بود. برگزاری این نمایشگاه در ادوار گذشته نیز ثابت کرده که در حوزه بازار مسکن کشور بسیار اثرگذار عمل کرده است. نباید فراموش کرد بسیاری از واحدهایی که در این رویداد نمایشگاهی مشارکت دارند امروز در راستای بهبود شرایط بازار مسکن کشور در کنار دولت مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: این رویداد نمایشگاهی اوایل نیمه دوم سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور حداکثری و گسترده فعالان این صنعت برگزار خواهد شد. امیدواریم برگزاری این رویداد نمایشگاهی فضای رقابتی سالمی را برای رشد و توسعه این صنعت مهم در کشور ایجاد کند. ما به هر میزان که قیمت تمام شده مسکن در کشور را کاهش دهیم به همان اندازه به مردم در تامین هزینه های مسکن کمک خواهیم کرد.

مطیع جهانی در پایان گفت: به طور قطع برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان تهران یاری دهنده خوبی برای دولت در راستای رسیدن به هدف ساخت ۴ میلیون مسکن خواهد بود.

تاثیر فعالیت رسانه های تخصصی صنعت نمایشگاهی بر این حوزه

نایب رییس اتاق تعاون ایران در ادامه صحبت های خود به تاثیر فعالیت رسانه های تخصصی صنعت نمایشگاهی بر این حوزه اشاره کرد و گفت: به عقیده من از تعدد رسانه های غیرتخصصی در  این حوزه باید جلوگیری شود. افرادی باید وارد این حیطه شوند که در راستای تخصصی شدن نمایشگاه ها می توانند اثرگذار باشند. حمایت از رسانه های فعال این حوزه توسط دولت نیز موضوع بسیار مهمی است.

مطیع جهانی در پایان، به تعدد سایت های نمایشگاهی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: ایجاد یک سایت نمایشگاهی مستلزم هزینه‌کَرد بسیار بالایی است. این موضوع مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد. بنابراین باید سایت های نمایشگاهی به صورت اصولی و به موقع برنامه های خود را عملیاتی کنند تا خروجی خوبی برای سرمایه گذاران، فعالان صنعت نمایشگاهی و در نهایت اقتصاد کشور به عمل بیاید.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها