مراحل خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری + هزینه انتقال سهام شرکت

خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری برای اشخاص گوناگونی حائز اهمیت است. یعنی تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند اقدام به خرید شرکت‌ های پیمانکاری بنمایند.

مراحل خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری + هزینه انتقال سهام شرکت

خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری برای اشخاص گوناگونی حائز اهمیت است. یعنی تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند اقدام به خرید شرکت‌ های پیمانکاری بنمایند. البته اهداف هر کدام از اشخاص حقیقی و حقوقی با یکدیگر متفاوت می‌ باشد؛ ولی انگیزه کسب سود در هر دو مشترک است. یعنی تمام سهامداران شرکت به جهت کسب سود اقدام به خرید سهام آن شرکت کرده اند و انتظار ضرر ندارند. برای کسب سود واقعی نیاز به بررسی مسائل جدی شرکت مانند ترازنامه دارید.

بنابراین صرف انتظار کسب سود از سوی سهامداران نمی‌تواند برای آنان منجر به سود شود و باید مسائل مهم شرکت را بررسی کنند. این مطالب مهم که باید در زمان خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری بدانید را برایتان ذکر خواهیم کرد.

خرید-شرکت

چرا اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام به خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری می‌ کنند؟

خرید شرکت ثبت شده می‌تواند منجر به کسب سود شود. بنابراین اصلی ترین هدف اشخاص حقیقی و حقوقی از معامله شرکت پیمانکاری این است که به سودهای کوچک و بزرگ دست یابند. اما شاید این سوال برای بعضی از خوانندگان مطرح شود که: مگر ممکن است که با خرید شرکت ها بتوان به سودهای گوناگونی دست یافت؟

بله قطعاً با خرید یک شرکت می‌توانید در سود و زیان آن شرکت شریک باشید. بنابراین این نکته را نباید فراموش کنید که با خرید یک شرکت، نه فقط در سود آن، بلکه در زیان آن نیز شریک خواهید شد. خریداران زیادی هستند که در زمان خرید به زیان‌ های شرکت توجهی ندارند و این مسئله می‌تواند برای آنها مسئولیت‌ های مالی به وجود آورد.

گاهی اوقات خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری به جهت کسب سود نیست. بلکه اهداف مهم‌تری نسبت به کسب سود وجود دارند که اشخاص برای رسیدن به آنها اقدام به خرید شرکت می‌ کنند. به طور مثال یکی از دلایل مهم‌تر از سود، رسیدن به پروژه های بزرگ و یا حضور در مزایده‌ های بین ‌المللی است.

یعنی مسئله و موضوع پیمانکاری نیاز به تجربه و سابقه کاری طولانی دارد و دقیقاً این سابقه باعث می‌شود که شرکت به طور کامل شناخته شود. بنابراین امکان دارد که یک یا چند شخص حقوقی مشترکاً اقدام به خرید یک شرکت معتبر پیمانکاری بنمایند.

اصلی‌ ترین دلیل خرید شرکت پیمانکاری توسط اشخاص حقوقی اخیر این است که بتوانند از اعتبار شرکت جدید بهره‌ برداری کنند.

چگونه می‌توان اقدام به خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری کرد؟

اولین گام برای خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری مشورت با وکیل است. دقت کنید که باید با وکیل هایی مشورت کنید که متخصص در امور شرکت‌ ها باشند. تخصص وکلا در حوزه شرکت‌ ها باعث می‌ شود که از تمام امور شرکت بسیار دقیق و سریع آگاه شوید و نسبت به خرید تصمیم‌ گیری کنید. بنابراین بدون اخذ مشاوره و هماهنگی با وکلا هیچ نوع خرید و فروشی را در انواع شرکت ها انجام ندهید.

مخصوصاً شرکت‌ های پیمانکاری که دارای حساسیت‌ های بالایی هستند و باید با وسواس زیادی معامله شوند. شاید این سوال برایتان مطرح شود و بپرسید که: دقیقاً یک وکیل باید چه اقداماتی را انجام دهد؟ وکلای متخصص در امور شرکت‌ ها نسبت به تمام بدهی‌ ها و سودهای شرکت اطلاعات کاملی به شما خواهند داد.

دومین گام در خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری این است که از یک موسسه حسابداری بخواهید که اطلاعات شرکت را بررسی کند. بررسی موسسه یا شرکت حسابداری از حساب‌ های شرکت باعث می‌ شود که بتوانید به یک ترازنامه اولیه دست یابید.

به این علت می‌گوییم ترازنامه اولیه که امکان دارد حساب‌هایی که بررسی می‌شوند کامل نباشند و یا نواقصی در حساب‌ های شرکت وجود داشته باشند. بنابراین سعی کنید که میزان شفافیت در قرارداد مربوط به معامله شرکت را به حداکثر برسانید و همه چیز را مکتوب نمایید. همچنین سعی کنید ضمانت‌ اجراهای قراردادی را برای عدم شفافیت در اعلام حساب‌ ها و میزان بدهی‌ های شرکت قرار دهید.

در نظر داشته باشید که هزینه ثبت شرکت جدید از هزینه خرید شرکت ثبت شده قطعا کمتر است ولی خرید شرکت ثبت شده به دلیل داشتن مزایای بیشتر ممکن است برای شما مفید تر باشد.

نقل-انتقال-اموال

نقل و انتقال اموال پس از خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری به چه صورت خواهند بود؟

پس از نهایی شدن خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری به طور اتوماتیک انتقال اموال صورت خواهند گرفت. یعنی پس از ثبت تمام اسناد مربوط به معامله در دفترخانه اسناد رسمی و اداره ثبت شرکتها، نقل و انتقال سهام شرکت صورت خواهند گرفت. البته لازم است بدانید همانگونه که در قسمت بالا گفتیم، فقط اموال شرکت منتقل نخواهد شد.

بلکه تمام تعهدات و دیون شرکت نیز منتقل خواهند شد. بنابراین هیچگونه تغییری در دیون شرکت با انتقال مالکیت آن صورت نخواهد گرفت. نکته بعدی که در رابطه با شرکت‌ های پیمانکاری باید بدانید این است که اساسنامه آن را به طور دقیق مطالعه کنید. اساسنامه هر شرکت به منزله قانون آن شرکت است و رعایت تمام موارد آن ضروری می‌ باشد.

شاید این سوال برایتان مطرح شود که: آیا پس از خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری امکان تغییر اساسنامه وجود دارد؟ بله امکان تغییر اساسنامه وجود دارد و شرکا می‌ توانند اساسنامه ی شرکت را تغییر دهند. اما لازم است دقت کنید که تغییر اساسنامه نیازمند طی کردن مراحل طولانی و پیچیده‌ ای است که زمانبر می‌ باشند. بنابراین تغییر فوری اساسنامه مطابق قانون تجارت امکان‌ پذیر نیست و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان الزامات قانونی را رعایت نکرد.

نکته دیگری که باید بدانید این است که تمام تعهدات شرکت که مربوط به مالکیت قبلی است را باید انجام دهید. یعنی نمی‌توانید استدلال کنید که این تعهدات مربوط به مدیریت قبلی شرکت است و شما الزامی برای انجام آنها ندارید. زیرا تعهد مدیریت قبلی مربوط به تعهد شخصیت حقوقی شرکت است که شخصیتی مستقل از شرکا و مدیران دارد.

تعهدات-مدیریت

تعهدات مدیریت قبلی شرکت را چگونه باید انجام دهیم؟

پس از خرید شرکت ثبت شده پیمانکاری باید تعهدات مدیریت قبلی را انجام دهید. شاید این سوال برای بعضی از خریداران مطرح شود که:

چگونه و به چه صورتی باید تعهدات را انجام دهیم؟

انجام تعهدات مدیریت قبلی باید دقیقاً مطابق همان قراردادی باشد که برای شرکت الزام آور است.

یعنی مدیریت جدید باید تمام قراردادهای شرکت را مورد بررسی قرار داده و مطابق آنها به تعهدات شرکت عمل کند. بنابراین مدیرعامل جدید نمی‌تواند از انجام تعهدات شرکت خودداری کند. در صورتی که مدیرعامل جدید شرکت از انجام تعهدات مدیرعامل قبلی خودداری کند، مسئولیت‌ های قانونی برای شرکت به وجود خواهند آمد.

آیا امکان واگذاری تعهدات پیمانکاری مدیرعامل قبلی وجود دارد؟

پس از معامله شرکت پیمانکاری می‌توانید هر اقدامی که می‌خواهید را انجام دهید. بنابراین مدیرعامل جدید می‌تواند هرگونه اقدامی که در راستای سود و منافع شرکت باشد را انجام دهد. لذا امکان واگذاری پروژه‌ های پیمانکاری مدیرعامل قبلی به شرکت‌ های جدید وجود دارد.

اما به عنوان نکته این موضوع را باید بدانید که هرگونه اقدام مدیرعامل جدید باید در راستای سود و منافع شرکت باشد. در صورتی که اقدامات مدیر عامل نتواند شرکت را به سوددهی برساند، قطعاً شرکت مطابق قانون تجارت ورشکسته خواهد بود.

رپورتاژ
برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر