برند حرفه ای | تبلیغات حرفه ای

سرنوشت تلخ لوگوهای موفق بعد از دستکاری / نشان تجاری را انگولک نکنید

مدیران برخی برندها بعد از طراحی یک لوگو جدید برای خودشان، با رصد دقیق بازار متوجه می شوند این تغییرات به نفع آنها نبوده و خیلی زود به وضعیت قبل خود بازمی گردند.

سرنوشت تلخ لوگوهای موفق بعد از دستکاری / نشان تجاری را انگولک نکنید

در سراسر جهان برندهای شناخته شده صنعتی تمام تلاش خود را می کنند که نشان تجاری یا لوگو آنها متمایز کننده جایگاهشان نسبت به رقبا باشد. برخی از لوگوها آنقدر ماندگار هستند که مردم آن را نماد آن محصول می‌دانند. به عنوان مثال لوگوی کوکا کولا آنقدر شناخته شده است که برخی افراد کوکا کولا را نماد نوشابه‌ی مشکی می‌دانند؛ اما چه عواملی باعث شده است تا این لوگوها مورد توجه قرار گیرند؟

در اکثر موارد، یکه تازی طولانی مدت و تکرار زیاد یک لوگو، سبب شده است تا در ذهن مصرف‌کنندگان ثبت شود. بسیاری از برندهای مشهور در طول سالها و حتی دهه های مختلف کوچکترین تغییری در شکل ظاهری لوگو خود ایجاد نمی کنند. برخی دیگر اما با در نظر گرفتن نیازهای مشتری و تغییراتی که در کسب و کارشان ایجاد شده، یک یا چند بار نست به ری دیزاین نشان تجاری خود اقدام کردند.

شرکت هایی چون BMW، اپل، مک دونالد، سامسنوگ و حتی همین گوگل معروف خودمان در طول سالیان فعالیت خودشان بارها و بارها در رنگ و طراحی لوگو تغییرات محسوسی داشتند.

به گزارش تیتر کوتاه ، این اتفاق در ایران هم بارها و بارها رخ داده و شاهد ایجاد تغییرات در لوگو مجموعه هایی چون بانک سامان، کافه بازار، بانک ملی ایران و بسیاری دیگر بودیم. در میان اما هستند مجموعه هایی که بعد از طراحی یک لوگو جدید برای خودشان، با رصد دقیق بازار متوجه می شوند این تغییرات به نفع برند آنها نبوده و خیلی زود به وضعیت قبل خود بازمی گردند.

 

دلیل این امر غیر از عکس العمل بازار، ممکن است به واسطه دیدگاه های مدیریتی و حتی نظرات صرفا سلیقه ای و احتمالا غیرکارشناسی باشد. چی توز، کفش ملی و بیمه رازی از جمله این شرکت ها هستند که درطول یک دهه اخیر تغییراتی در لوگو داشتند اما با گذر زمان مجددا به لوگو اولیه بازگشتند.

به گفته بسیاری از کارشناسان ایجاد تغییر در لوگو و دیگر المان های اصلی یک برند، مثل راه رفتن بر لبه شمشیر است. کوچکترین خطایی احتمال از دست رفتن مشتریان وفادار و یا ایجاد خدشه در ذهنیت آنها را به دنبال خواهد داشت. بنابراین این شرکت های موفق ایرانی هرچند متوجه اشتباه خود شده و آن را جبران کردند اما قطعا برندینگ آنها تا حدی آسیب دیده و باید در طول زمان برای ترمیم آن برنامه ریزی کنند.

شما چظور فکر می کنید؟ بد نیست نظر خودتان را درباره کیفیت طراحی لوگوهای ایرانی با ما به اشتراک بگذارید.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها