۴ اشتباه کسب و کارهای کوچک در دنیای رسانه
توجه به ۴ نکته مهم روابطعمومي، شانس موفقيت کسب و کارهاي کوچک را به مقدار قابلتوجهي افزايش ميدهد.
بسیاری از کسبوکارها به دلیل ناتوانی در برقراری ارتباط مطلوب با مخاطب هدف مشکلات فراوانی را تجربه میکنند. آنها باید به دنبال راهکارهایی برای مدیریت روابط مختلف برند خود با مشتریان، سرمایهگذاران، دیگر برندها و رسانهها باشند. در ادامه این مقاله ۴ اشتباه رایج کسبوکارهای کوچک در حوزه روابط عمومی بررسی میشود.
فروش با استفاده از تماسهای تلفنی خشک و بیروح مدتهاست که روشی بیفایده به شمار میآید و عملا کنار گذاشته شده است. در حوزه روابطعمومی نیز باید برخی از روشهای قدیمی و بیفایده را کنار گذاشت.
بسیاری از برندها بدون پژوهش درباره مشتریان یا شناخت درست آنها اقدام به طراحی راهبرد میکنند. این امر اغلب اوقات موجب ایجاد یکسری برداشتهایی نادرست میشود. برای مثال مخاطب میگوید «روابطعمومی به هیچ کاری نمیآید». عملکرد ضعیف برخی کسبوکارها در حوزه روابطعمومی به معنای وجود ایراد اساسی در این حوزه نیست. ما به عنوان حرفهایهای روابطعمومی با سطح عملکردمان، اعتبار حوزه کاری خود را تعیین خواهیم کرد. بنابراین باید پیش از اجرای یک برنامه روابطعمومی نسبت به جمعآوری اطلاعات و انجام پژوهشی مختصر اقدام کنیم. از این طریق، اطلاعات مفیدی کسب خواهیم کرد. با این کار دیگر اجازه نمیدهیم که سرنوشت برند ما به شانس و عوامل پیشبینیناپذیر گره خورد.
وضعیت فعالیت برند ما از سلطه شانس و عوامل پیشبینیناپذیر رها خواهد شد. موفقیت در حوزه روابطعمومی با تقلید روش کار روزنامهنگارها امکانپذیر است. این پیشنهاد چهبسا در نگاه اول عجیب به نظر برسد اما دلایل مناسبی برای اثبات پیشنهاد موجود است. اما دلایلی خوبی برای آن وجود دارد.
روزنامهنگار به هنگام فعالیت ابتدا نوعی تقویم محتوایی برای خود تهیه میکند. تقویم، فعالیت روزنامهنگار در طول هفته یا ماه را ساماندهی خواهد کرد. به اینترتیب خبرنگار هر روز پیش از حضور در دفتر کار از برنامه روزانه خود آگاهی دقیق دارد. استفاده از تقویم محتوایی در حوزه روابطعمومی نیز امکانپذیر است البته به توانایی ما در زمینه پژوهش پیرامون مخاطب هدف بستگی دارد. اگر درباره مخاطب هدف، اطلاعات کاربردی داشته باشیم سطح شناخت ما از آنها افزایش خواهد یافت و توان تاثیرگذاری ما به طور قابلملاحظهای افزایش مییابد.
بیتوجهی به اشتراکگذاری اخبار تازه
هر کسبوکاری به طور مستمر با اتفاقات تازه مواجه میشود. از جمله وظایف اصلی در حوزه روابطعمومی میتوان به اطلاعرسانی دقیق درباره تغییرات کسبو کار اشاره کرد. اینگونه، فرصت کافی برای همراه ساختن مخاطب با خود را خواهیم داشت. بسیاری از مشتریان در صورت اطلاع از وضعیت شرکت محبوب خود، انگیزه بیشتری برای همراهی با آنها نشان میدهند. برندهای بزرگ بهخوبی از این نکته آگاهی دارند. اشتباه بعضی برندهای تازهکار اصرار به حفظ برخی اخبار در محدوده خود شرکت است. آنها نگران هستند که انتشار فلان خبر، یکسری تغییرات پیشبینینشده و منفی بر ذهن مخاطب برجا گذارد. این امر به دلیل کاهش اثر تغییرهای پیشبینینشده شرکت بر ذهنیت مخاطب صورت میگیرد. در اینجا نکته مهم ناتوانی شرکتها در زمینه مخفیسازی اخبار برای همیشه است. دیر یا زود اخبار مربوط به شرکتها رسانهای خواهد شد. بنابراین بیان آنها از سوی برند تاثیر بهتری روی مخاطب خواهد داشت. مخاطب علاقهای به مشاهده اخبار مربوط به برند محبوب خود در خبرگزاریهای مختلف ندارد.
بدون تردید نحوه انتشار اخبار از سوی برند اهمیت زیادی دارد. برخی اخبار بسیار ساده و کوتاه هستند. درعینحال شماری از اخبار، مهم و نیازمند تحلیل و توضیح بیشتر خواهند بود. یکی از بهترین روشها برای اعلام اخبار مهم، اطلاعرسانی آنها در قالب یک پست کوتاه است.
عدم ارتباط با رسانهها
انجام مصاحبههای اختصاصی و نگارش مقالات تحلیلی درباره برندها سبب پیشرفت آنها میشود. یکی از ایرادهای اساسی کسبوکارهای کوچک ناتوانی در زمینه برقراری ارتباط مطلوب با رسانههاست. باید درک روشنی از مطالب موردنیاز رسانهها داشته باشیم تا با بیان آنها در فرایند مصاحبه، دو طرف از همکاری مشترک، سود ببرند. رسانهها در پی تولید محتوای جذاب برای مخاطب و شرکتها در تلاش برای جلب نظر دامنه هرچه وسیعتری از مخاطب هستند.
از طرف دیگر رسانههای تخصصی دارای مخاطب خاص هستند و شرکتها با بهرهگیری از آنها میتوانند مخاطب علاقهمند به کسبوکار خود را شناسایی کنند. یافتن رسانههای تخصصی کار دشواری نیست. جستجویی ساده در فضای اینترنت یک جستجوی ساده اینترنتی، شمار قابل توجهی از رسانههای تخصصی را پیش روی ما خواهد گذاشت.
استفاده از اعلامیه رسمی
اگر برندی عادت به پژوهش و تحقیق درباره مخاطب داشته باشد و از اهمیت طراحی برنامه برای روابطعمومی آگاه باشد چند گام از دیگران جلو خواهد بود. برنامهریزی برای فعالیت در حوزه روابطعمومی ترکیب هنر و علم است. در گام بعد برنامه باید سلیقه مخاطب را نیز پوشش دهد.گاهی اوقات نیازمند تاثیرگذاری بر مخاطب هدف به صورت غیرمستقیم هستیم. همکاری نزدیک با اینفلوئنسرها یا کارشناسان حرفهای کسبوکار دسترسی به این هدف را سادهتر خواهد کرد.
برندها در حوزه روابطعمومی دست به انتظار اعلامیه رسمی نیز میزنند. اینگونه اعلامیهها به روش مستقیم در راستای بیان نکات مهم کسبوکار برای مخاطب طراحی میشود. ساختار اعلامیه مناسب برای تعامل با مخاطب هدف شامل مقدمه کوتاه، بیان روشن مطلب اصلی به طور شفاف و تشکر از مخاطب برای توجه به محتوای اعلامیه است. این رویکرد اغلب بهمنظور اعلام موضع مستقیم و بیواسطه نسبت به اتفاقات مهم روی میدهد بنابراین تنها در مواقع موردنیاز باید آن را به کار برد.
نظر شما