ورزشگاه خلیج فارس بسازیم و میزبانی بگیریم

مهدی محمدی - روزنامه‌ نگار

ورزشگاه خلیج فارس بسازیم و میزبانی بگیریم

از سال‌های دور برخی کشورهای عربی سعی در جعل نام خلیج فارس داشتند و هر چه جلوتر می رویم با جسارت بیشتری مواجه می‌شویم که سعی در عادی سازی و جا انداختن این نام جعلی دارند. آش آنقدر شور شده که حتی چینی‌ها و عراقی‌ها هم وارد این معرکه شده‌اند؛ چندی پیش رییس‌جمهور چین همزمان با سفر به عربستان سعودی و دیدار با مقام‌های کشور میزبان و شرکت در نشست دوره‌ای شورای حکام خلیج فارس یادداشتی در روزنامه الریاض منتشر کرد و بارها از لفظ خلیج ع‌رب‌ی برای اشاره به خلیج فارس استفاده کرد. به تازگی هم مسابقات کشورهای عربی در عراق با نام جعلی آغاز شد که حواشی زیادی را به دنبال داشت و چهره هایی نظیر اینفانتیو(رئیس فیفا) هم از همین عنوان جعلی استفاده کردند.

قبل تر از آن و در بیانیه رسمی مصوبات دولت عراق که به ریاست شیاع السودانی برگزار شد، در بند مخصوص به اختصاص بودجه به تیم ملی عراق برای شرکت در جام کشورهای عربی در بصره از عبارت «خلیج عربی» استفاده و از همان زمان مشخص شد که عراقی ها هم به صف جاعلان نام خلیج فارس پیوسته اند. البته آنها توجیه جالبی هم دارند و ظاهرا کمپینی در رسانه های اجتماعی عراق در حال بازنشر نام «خلیج بصره» به استناد برخی مدارک تاریخی است و با این توجیه از اصطلاح «خلیج عربی» حمایت می‌کنند. جالب اینکه نخست وزیر عراق حاضر به عذرخواهی در این خصوص هم نشد و تاکید کرد که عنوان جعلی به کار برده شده یک واقعیت است و نمی‌خواهند وارد این مسأله شوند که عده‌ای تلاش کردند برای آن جنجال کنند.

حالا یک سوال مهم؛ واکنش ما به این اتفاق چه بوده است؟ مسئولان مانند همیشه در قالب مصاحبه و سخنرانی و البته ارسال نامه کتبی اعتراض خود را به جعل عنوان تاریخی خلیج فارس نشان دادند و مردم هم در فضای مجازی با هشتگ و استوری به دفاع از نام تاریخی خلیج فارس پرداختند اما آیا این واکنش ها دردی دوا می کند و باعث عقب نشینی جاعلان شده است؟

 

کشورهایی که برای جعل نام خلیج فارس از سال های دور تلاش خود را آغاز کردند، این بار با استفاده از مسابقات بین المللی کشورهای عربی در حال تبلیغ عنوان جعلی هستند و طبعا تغییر عنوان لیگ های داخلی ما به خلیج فارس نمی تواند پاسخ مناسبی به این اقدامات باشد. در شرایطی که قطری‌ها در فاصله‌ای کوتاه ورزشگاه‌های بین‌المللی برای میزبانی پر سر و صدا از جام جهانی ساختند و عربستانی‌ها که پای رونالدو را به لیگ‌شان باز کردند، در ورزشگاه‌های مجهز خود میزبان مسابقات مهمی مثل سوپرجام اسپانیا و ایتالیا هستند، فدراسیون فوتبال ما برای مقابله با برگزاری جام کشورهای عرب با عنوان جعلی و حمایت فیفا، مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی را با عنوان «خلیج فارس» برگزار کرد!

راهکار چیست؟ ساده است اما احتمالا نشدنی! تنها در ابعاد بین المللی می توان با اینگونه اقدامات مقابله کرد. در گام اول باید میزبانی تورنمنت های مهم را برعهده گرفت آن هم در شرایطی که تیم‌های ما برای مسابقه با برخی کشورهای عربی مجبور به حضور در آن کشورها و یا کشورهای ثالث هستند و اجازه میزبانی ندارند. ساخت ورزشگاهی بزرگ و مجهز با عنوان خلیج فارس برای میزبانی از تیم های باشگاهی و ملی دیگر کشورها خصوصا کشورهای عربی می‌تواند اقدام مهم بعدی باشد البته نه مانند ورزشگاه ۲۰ هزار نفری خلیج فارس بندرعباس که ۱۴ سال ساختنش به طول انجامید و در سال ۸۹ در حالی که هنوز تکمیل نشده بود، به بهره برداری رسید و در سال های اخیر درگیر مشکلات عدیده و از استانداردهای بین‌المللی دورتر شد.

مهدی محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها